Logokonkurranse

Bli oppdatert på hva som blir gjort på sidene til MC-Forumet.no
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Logokonkurranse

Post by RuneMC »

Edit... ble litt lei av Nerdrum-bildet, så her et annet fra Promoai.com - (det har noen artige funksjoner ift tekst og fra strektegning til arkitektur f.eks.)
mc-promoai.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by RuneMC on 26 Jan 2024 10:51, edited 1 time in total.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Logokonkurranse

Post by RuneMC »

Fant en enda enklere innfallsport for de som vil teste uten app/discord
Tanken min var at flere kunne prøve seg i og med at det ikke krever noen ferdigheter utover å skrive en linje tekst...

Web-side https://instantart.io/generate
Eller https://playgroundai.com/
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Logokonkurranse

Post by RuneMC »

Vi nærmer oss - fikk nesten playgroundai.com til å sette MCF på en MC "in the style of Chris Foss". Det er der AI er kommet idag, så fortsatt ikke allverdens "intelligent". Får sjekke igjen om noen måneder... utviklingen skal visstnok gå raskt... :)

Finnes også https://ideogram.ai/t/trending som skal håndtere tekst/typografi, men bare noen veldig få forsøk før det kreves abonnement, så får bli en annen gang...
MCF.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 856
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Logokonkurranse

Post by Bjerknez »

Jeg ville hatt en logo i Aaron Draplin stil.Han er i mine øyne en av verdens fremste designere. (søm på google)
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Logokonkurranse

Post by RuneMC »

@Bjerknez Virker ikke som om ideogram.ai var trent på Aaron Draplin og heller ikke god på tekst i logo men fikk til ett med "Forumet" under en MC, så funker kanskje og dermed var dagens kvote oppbrukt på ideogram...
logo_with_motorcycle_with_text_MCForumet_in_t.jpg
Et par forsøk fra playgroundai... med "colorful" lagt til (så ganske fargerike ut de jeg så av Aaron)
futuristic-motorcycle-bursting-with-a-multitude-of-vibrant-hues-bold-lines-and-geometric-simplicit-641181970.png
aaron-draplin-style-illustration-of-space-motorcycle-logo-vibrant-color-palette-clean-thick-lines-781020017.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 856
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Logokonkurranse

Post by Bjerknez »

Personlig synes jeg selve teksten "MC-forumet" bør være med i logoen så ikke folk må "gjette" seg til navnet eller linken. Jeg synes også det bør ligge en litt dypere tanke bak logoen. Altså en logo som ikke er generert på et random nettsted.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Logokonkurranse

Post by RuneMC »

Det er ikke helt "random" da, men vi kan vel si at det fortsatt er en en sviktende forståelse hos AI programvare på hvordan kommandoer skal omsettes til bilder :) På sikt blir det tilsvarende om du har ansatt en designer du gir i oppgave å lage forslag til ny logo.

Ellers tok jeg en test på smashinglogo.com for gamlemåten med litt "guided" valg for å lage logo ganske enkelt som en skisse om ikke annet... eller kjøpe høyoppløselig (1500,- og oppover...)

F.eks.
MCF.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 856
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Logokonkurranse

Post by Bjerknez »

RuneMC wrote: 25 Jan 2024 13:58 Det er ikke helt "random" da, men vi kan vel si at det fortsatt er en en sviktende forståelse hos AI programvare på hvordan kommandoer skal omsettes til bilder :) På sikt blir det tilsvarende om du har ansatt en designer du gir i oppgave å lage forslag til ny logo.

Ellers tok jeg en test på smashinglogo.com for gamlemåten med litt "guided" valg for å lage logo ganske enkelt som en skisse om ikke annet... eller kjøpe høyoppløselig (1500,- og oppover...)

F.eks.
MCF.JPG
"design" av logo handler ikke så mye om at den skal være flottest mulig. Design av logo er egentlig en prosess hvor man prøver og få med elementer som sier noe om historien eller forteller hva man driver med etc.

Alt fra valg av font til farger er veldig viktig. Sans Serif fonter blir betegnet ofte som mer "moderne" og Serif fonter er mer klassiske. Mange ønsker også å tegne/lage sin egen font for å lage noe helt spesielt.

Det handler i utgangdpunktet ikke om å fortelle en datamaskin man hva man ønsker for så og ta til takke med den spytter ut. Det går jo selvsagt... men det finnes (fortsatt) bedre måter.

Nå er jo ikke en MC-forumet en millionbedrift så man bør kanskje ikke gjøre dette så høytidelig, så den biten ser jeg, men jeg synes uansett at man bør tenke litt gjennom hvordan man vil ha logoen og ikke minst hvorfor.

Personlig mener jeg logoen som er der i dag kan "rentegnes" og moderniseres. Da blir man kjent igjen samtidig som det ser mye bedre ut. For loegen slik den er i dag er jo nettopp blitt "historie" da det er den man blir kjent igjen som.
User avatar
Bjerknez
Posts: 856
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Logokonkurranse

Post by Bjerknez »

Hvis det er av interesse, så kan dere følge med på denne prossessen som et profesjonelt firma gjør for å lage ny branding til et firma. Kun for spesielt interreserte, å helt frivillig selvsagt :)

User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Logokonkurranse

Post by RuneMC »

Ja, liker egentlig logoen MC-Forumet har.

Dette er mer i kategorien drodling. Tror det var noen som hadde lyst på endring, men har glemt hvem og når... :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 856
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Logokonkurranse

Post by Bjerknez »

RuneMC wrote: 25 Jan 2024 15:42 Ja, liker egentlig logoen MC-Forumet har.

Dette er mer i kategorien drodling. Tror det var noen som hadde lyst på endring, men har glemt hvem og når... :)
Rent teknisk er den jo ikke all verden, men det er jo ikke poenget heller. Poenget er at det er den logoen MC-forumet er kjent for. Jeg synes denne bør "rentegnes" og moderniseres uten at man føler at logen er "ny". :)

Men selvsagt er dte lov og leke samt komme med forslag antar jeg. Bevares :)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Logokonkurranse

Post by Bikeridr »

Hmm, tror dette må være verdens mest lengstgående "konkurranse" 🙃
Jeg startet tråden litt etter jeg overtok. Ikke så mye for at jeg ville bli "kvitt" historien eller noe slikt.
Dog, jeg synes den "standard" logoen på standardtema er litt kjedelig. Selv bruker jeg "platinum style" i lilla, som har en litt annen logo. Samt at jeg kan flytte profilen over til venstre. Personlig preferanse, og da ser jeg også umiddelbart hvis jeg er blitt logget ut av en eller annen grunn. (Skjer ofte når Starlink "bytter" land).

Ønsket fra meg var vel egentlig en "standard" logo som gikk igjen på alle tema. Må og bør jo ikke være superduperfænsi tegnet av en posh designer (àla "Nico" i "Lunch").

Men joda, likte den siste der fra @RuneMC 🙂
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Logokonkurranse

Post by intruder »

Synes det bør være skrift og MC av den nygamle sorten om dere skjønner hva jeg mener , " Norges hyggeligste MC-forum " må være med selv om selvsagt alle jo vet vi er det uansett ... \:D/ :D
User avatar
Bjerknez
Posts: 856
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Logokonkurranse

Post by Bjerknez »

" Norges hyggeligste MC-forum " Er en såkalt slogan og har ingenting med logoen i seg selv å gjøre.

Det å lage selve logoen isolert sett krever meget lite skills. Bare se på et av verdens mest kjente logoer. Svært få av disse er avanserte å tegne. Selv en 10-åring klarer dette.

Mange etteraper kjente logoer og sier "denne laget jeg på under 5 minutter" etc. Å lage selve logoen er bare en bitteliten del av prosessen med å endre eller skaffe seg en merkevare.

Tenk at en logo skal brukes mange steder. På capser, kanskje neonskilt, på biler, kulepenner, visittkort etc. den skal også være veldig synlig på mange overflater og på forskjellige bakgrunner. Derfor lages mange logoer i flere versjoner. Men det beste formatet generelt sett mener mange er en logo som er firkantet eller rundt.

Den siste logoen som runemc la inn er jo fin i seg selv, men gull og mørkebå drar meg mer mot eksklusivitet enn et MC forum. Feks. Gullsmed etc. logoen er også alt for detaljert og er ikke veldig godt synlig på avstand. Tenker da mest på detaljene rundt motorsykkelen.

Dagens logo hvis man ser bort fra det tekniske er faktisk ikke så ille. Men den trenger en liten opprydding. Også må man være konsekvent med tanke på bruken. Den samme logen må brukes over alt. Det viktigste er at man lager den i vector format og kanskje i to versjoner. :)
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Logokonkurranse

Post by intruder »

Blir vel at logoen brukes på nettsida vår og kanskje caps og t-skjorter...ikke de helt store greiene med andre ord...
interessant å følge med på utviklingen fremover da :thumleft :D
Post Reply