Vanskelig i gi et korrekt svar basert på kun bilder. Mulig at treghet i solenoid kan ha en innvirkning. Men starterne jeg har vært borti før har ikke basert seg på at solenoiden må ha en minimusfart for å 'kaste' bendix fram i startkransen. Tvert imot har solenoiden skyvd Bendix så langt fram at den treffer startkransen med litt motstand, og en innebygd fjær har lagt litt spenn på bendix slik at når startmotor begynner å snurre så glir startdrevet så vidt inn i første og beste tann på startkransen. Derifra gjør en innebygd skrue i bendix at starterdrevet blir skrudd fremover slik at det dekker hele bredden av startkransen. Og først da begynner starter å rotere startkransen. Således bør ikke farta på solenoiden ha noe betydning. Videre, siden starter-kontaktene i solenoiden sitter helt i bunnen, så skjer der ikke noe form for rotasjon på bendixdrevet før det er skyvd så langt framme som det lar seg gjøre.KliffArne wrote: ↑02 Mar 2023 12:00 ..................................
Helt enig, jeg som rålper. Så lenge starter går rundt, så har solenoiden gjort jobben sin. Men kanskje den ikke flytter seg fort nok, er det mulig? Resten av leamikken virket forsåvidt å være greit, men det var litt skitt. Så kanskje en god rengjøring vil gjøre en forskjell.
Kjøper nok en ny, nå når jeg vet hvilken starter det er.
Men tenkte å selge denne som nyoverhalt til Arctic Tiger når han kjøper seg Renault
Uten å ha studert denne starter nærmere ville jeg, helt usett, anbefale å fokusere på bendixdrevet.
- Er der slitasje på aktuatorarmen fra solnoide?
- Glir den fritt på akslingen?
- Hva med de innebygde gjengene som skal skru Bendix frem for å gå i inngrep samt skru den motsatt vei når motor starter.?
- Hva med fremre lager som støtter Bendix og holder den i posisjon mot startkransen?
Om man har litt flaks kan det være nok å gjøre hele mekanisma helt ren og smørre den opp, selv om jeg ikke satser penger på det...