Startmotor

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Startmotor

Post by knutk »

KliffArne wrote: 02 Mar 2023 12:00 ..................................

Helt enig, jeg som rålper. Så lenge starter går rundt, så har solenoiden gjort jobben sin. Men kanskje den ikke flytter seg fort nok, er det mulig? Resten av leamikken virket forsåvidt å være greit, men det var litt skitt. Så kanskje en god rengjøring vil gjøre en forskjell.
Kjøper nok en ny, nå når jeg vet hvilken starter det er.
Men tenkte å selge denne som nyoverhalt til Arctic Tiger når han kjøper seg Renault
Vanskelig i gi et korrekt svar basert på kun bilder. Mulig at treghet i solenoid kan ha en innvirkning. Men starterne jeg har vært borti før har ikke basert seg på at solenoiden må ha en minimusfart for å 'kaste' bendix fram i startkransen. Tvert imot har solenoiden skyvd Bendix så langt fram at den treffer startkransen med litt motstand, og en innebygd fjær har lagt litt spenn på bendix slik at når startmotor begynner å snurre så glir startdrevet så vidt inn i første og beste tann på startkransen. Derifra gjør en innebygd skrue i bendix at starterdrevet blir skrudd fremover slik at det dekker hele bredden av startkransen. Og først da begynner starter å rotere startkransen. Således bør ikke farta på solenoiden ha noe betydning. Videre, siden starter-kontaktene i solenoiden sitter helt i bunnen, så skjer der ikke noe form for rotasjon på bendixdrevet før det er skyvd så langt framme som det lar seg gjøre.
Uten å ha studert denne starter nærmere ville jeg, helt usett, anbefale å fokusere på bendixdrevet.
- Er der slitasje på aktuatorarmen fra solnoide?
- Glir den fritt på akslingen?
- Hva med de innebygde gjengene som skal skru Bendix frem for å gå i inngrep samt skru den motsatt vei når motor starter.?
- Hva med fremre lager som støtter Bendix og holder den i posisjon mot startkransen?

Om man har litt flaks kan det være nok å gjøre hele mekanisma helt ren og smørre den opp, selv om jeg ikke satser penger på det...
User avatar
mekkern
Posts: 5118
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Startmotor

Post by mekkern »

Personlig så hadde jeg (så lenge det er mulig til en fornuftig pris) kjøpt ny og kastet den gamle.

Nå er det jo en del motorer som har dobbelmassesvinghjul og noen av disse kan få start-trøbbel, mens problemet er i svinghjulet.
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Startmotor

Post by KliffArne »

mekkern wrote: 02 Mar 2023 19:01 Personlig så hadde jeg (så lenge det er mulig til en fornuftig pris) kjøpt ny og kastet den gamle.

Nå er det jo en del motorer som har dobbelmassesvinghjul og noen av disse kan få start-trøbbel, mens problemet er i svinghjulet.
De koster nesten ingenting, jeg bare syns det er kjekt å prøve å reparere. Blir nok en ny.
Men skal jeg legge det inn i "Vurderer å kjøpe"-tråden først, og så "Hva har jeg kjøpt idag"-tråden når jeg kjøper? :-k
User avatar
Palma
Posts: 4742
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Startmotor

Post by Palma »

KliffArne wrote: 02 Mar 2023 22:41
mekkern wrote: 02 Mar 2023 19:01 Personlig så hadde jeg (så lenge det er mulig til en fornuftig pris) kjøpt ny og kastet den gamle.

Nå er det jo en del motorer som har dobbelmassesvinghjul og noen av disse kan få start-trøbbel, mens problemet er i svinghjulet.
De koster nesten ingenting, jeg bare syns det er kjekt å prøve å reparere. Blir nok en ny.
Men skal jeg legge det inn i "Vurderer å kjøpe"-tråden først, og så "Hva har jeg kjøpt idag"-tråden når jeg kjøper? :-k
:D :D :D :thumleft
User avatar
mekkern
Posts: 5118
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Startmotor

Post by mekkern »

KliffArne wrote: 02 Mar 2023 22:41
mekkern wrote: 02 Mar 2023 19:01 Personlig så hadde jeg (så lenge det er mulig til en fornuftig pris) kjøpt ny og kastet den gamle.

Nå er det jo en del motorer som har dobbelmassesvinghjul og noen av disse kan få start-trøbbel, mens problemet er i svinghjulet.
De koster nesten ingenting, jeg bare syns det er kjekt å prøve å reparere. Blir nok en ny.
Men skal jeg legge det inn i "Vurderer å kjøpe"-tråden først, og så "Hva har jeg kjøpt idag"-tråden når jeg kjøper? :-k
liker å fixe selv også-men når det er en del arbeid med demontering/montering så er grensen litt vag.. :plystre
Post Reply