Noen annbefaling av A2 sykkel?

Prat om mellomtung MC
Post Reply
Qawsed
Posts: 6
Joined: 08 Apr 2023 22:34
MC: Har begynt på a2 lappen

Noen annbefaling av A2 sykkel?

Post by Qawsed »

Halla, har begynt på a2 og ser etter en bra sykkel til helst under 50-60k.
Sm / Naked er det eg har sett for meg. (Skjønner det kan være mye arbeid med supermoto? Vertfal noen sykler)

Ser først og frems etter en sykkel som går greit og ikke trenger så voldsomt mye stell. Kommer til å bli brukt mest til småturer og litt lengre turer på et par timer. Selv er eg rundt 175cm, 65kg

Har sett mye på ktm 390, ser ut til å være en sprek og bra sykkel i naked klassen, noen som vet hvordan vedlikehold osv er på desse?
Eventuelt DRZ400, WR250X, har hørt desse er veldig holdbar?

Ellers har dere noen tips til bra sykkler? Sleng gjerne med litt info om vedlikehold osv
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Noen annbefaling av A2 sykkel?

Post by Bikeridr »

Hei og velkommen til forumet :)
Når det gjelder Trunkenpolz'en du nevner, så har jeg ikke noen erfaring selv, men det er nok av KTM-folk her som kan dele av sine erfaringer med deg.
Ei heller kjenner jeg til Suzukien eller Yamaha'en du refererer til. Dog, etter selv å ha kjørt (og fortsatt kjører) Yamaha i over 25 år, kan jeg iallefall gå god for kvaliteten.

Det er flere av oss her som har en A2 sykkel som nr2-sykkel. Selv har jeg en Kawasaki Versys-X 300 Adv og er fornøyd med den. Den fås ikke lenger ny, men bør vel ev finnes brukte. Ellers går det i Honda CRF 250 og 300 her, samt BMW 310GS.
Fins jo litt å velge i, der ute.

Sånn ellers, del gjerne med oss sånn ca hvor i verden du befinner deg (trenger ikke pinpoint'e de nærmere enn et postnr). Da skal du ikke se bort fra at du får deg kjørekompiser også :thumleft
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Noen annbefaling av A2 sykkel?

Post by Spiritofwinter »

Siden det er nevnt KTM så kan du gjerne se på 690, den får du både som Duke, Enduro og SMC. Det er i utgangspunktet en sykkel som går i klasse A, men som kan elektronisk justeres til A2. Enkelte forhandlere justerte den til A2, registerte den og justerte den opp til full effekt igjen når den ble levert ut.

Vil nok tro at om du sjekker 5-600cc MC fra siste 10 år så er der ganske mange som kan justeres ned fra A til A2, da kan du enkelt få den justert opp til A heller enn å kjøpe ny når du en dag kan kjøre klasse A. Men samtidig, av erfaring vil man bytte til noe annet når man går til klasse A.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Noen annbefaling av A2 sykkel?

Post by inunf »

Jeg har en Yamaha Tracer 700 som var registrert som A2 da jeg kjøpte den. Kjørte den litt før jeg omregistrerte den til A, og må si jeg var imponert over hvor bra den gikk med 48 hk. Det er ellers en lettkjørt MC som jeg er svært fornøyd med. Tilsvarende uten kåper heter MT-07. Gjorde et kjapt søk på finn nå, og det ser dessverre ikke ut til at det er noen MT-07 innenfor ditt budsjett.

KTM 690 er også artige og lettkjørte sykler, det gjelder alle variantene. Eldre KTM kan kreve litt ekstra vedlikehold. Spesielt supermotarder basert på helcrossere (oljeskift hver 5. time osv.)

På generelt grunnlag vil jeg anbefale å styre unna de minste modellene som CBR250/300, Ninja 250/300 osv. Gå for noe som har 48 hk originalt eller er plombert til 48 hk. Med lavere effekt enn det er det større sannsynlighet for at du fort går lei.
Qawsed
Posts: 6
Joined: 08 Apr 2023 22:34
MC: Har begynt på a2 lappen

Re: Noen annbefaling av A2 sykkel?

Post by Qawsed »

inunf wrote: 10 Apr 2023 10:45 Jeg har en Yamaha Tracer 700 som var registrert som A2 da jeg kjøpte den. Kjørte den litt før jeg omregistrerte den til A, og må si jeg var imponert over hvor bra den gikk med 48 hk. Det er ellers en lettkjørt MC som jeg er svært fornøyd med. Tilsvarende uten kåper heter MT-07. Gjorde et kjapt søk på finn nå, og det ser dessverre ikke ut til at det er noen MT-07 innenfor ditt budsjett.

KTM 690 er også artige og lettkjørte sykler, det gjelder alle variantene. Eldre KTM kan kreve litt ekstra vedlikehold. Spesielt supermotarder basert på helcrossere (oljeskift hver 5. time osv.)

På generelt grunnlag vil jeg anbefale å styre unna de minste modellene som CBR250/300, Ninja 250/300 osv. Gå for noe som har 48 hk originalt eller er plombert til 48 hk. Med lavere effekt enn det er det større sannsynlighet for at du fort går lei.
Kym smc er fine sykkler men mange ligger til en del mer enn eg ønker å bruke. Ser det ligger 3 stk til unddr 55k på fikn nå men er 2007mod og eldre. Vil det påvirke vedlikeholdet veldig? Gått ca 20k alle sammen.

Ser også at det kommer en del Yamaha xt660x til salgs i min prirsklasse. Er det noen som har erfaring med desse mtp vedlikehold osv?
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Noen annbefaling av A2 sykkel?

Post by Borg »

Alternativt, sjekk med forhandler om de kan skaffe det som skal til for å få denne klassifisert som A2.
Hadde en slik tidligere å kunne gjerne skaffet en igjen:)

Ca 45 k innfortollet, med mindre den prutes ned (30k burde være oppnålig+ innfortolling).

https://www.blocket.se/annons/gavleborg ... /107981187
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Noen annbefaling av A2 sykkel?

Post by inunf »

Qawsed wrote: 10 Apr 2023 11:25
inunf wrote: 10 Apr 2023 10:45 Jeg har en Yamaha Tracer 700 som var registrert som A2 da jeg kjøpte den. Kjørte den litt før jeg omregistrerte den til A, og må si jeg var imponert over hvor bra den gikk med 48 hk. Det er ellers en lettkjørt MC som jeg er svært fornøyd med. Tilsvarende uten kåper heter MT-07. Gjorde et kjapt søk på finn nå, og det ser dessverre ikke ut til at det er noen MT-07 innenfor ditt budsjett.

KTM 690 er også artige og lettkjørte sykler, det gjelder alle variantene. Eldre KTM kan kreve litt ekstra vedlikehold. Spesielt supermotarder basert på helcrossere (oljeskift hver 5. time osv.)

På generelt grunnlag vil jeg anbefale å styre unna de minste modellene som CBR250/300, Ninja 250/300 osv. Gå for noe som har 48 hk originalt eller er plombert til 48 hk. Med lavere effekt enn det er det større sannsynlighet for at du fort går lei.
Kym smc er fine sykkler men mange ligger til en del mer enn eg ønker å bruke. Ser det ligger 3 stk til unddr 55k på fikn nå men er 2007mod og eldre. Vil det påvirke vedlikeholdet veldig? Gått ca 20k alle sammen.

Ser også at det kommer en del Yamaha xt660x til salgs i min prirsklasse. Er det noen som har erfaring med desse mtp vedlikehold osv?
Jeg er ingen ekspert, men tror disse skal være greie: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=290991820

Synes å huske noe om dugg i instrumentpanel og at de kan bli rufsete om de blir lagret ute, ellers vet jeg ikke om noen spesielle problemer.

Denne typen her hadde jeg styrt unna: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=294471792 Kun kick-start, og ganske kjip å starte hvis man ikke har teknikken. Mener det var noe om at de før 2003 hadde en feil på veiva? Det var i alle fall noe om det på 640 Adventure som jeg har litt erfaring med. 690'en er et mye mer moderne design både på ramme og motor, og bør gi vesentlig mindre problemer.

XT660 har jeg ikke førstehåndserfaring med, men har kjørt en del XT600. Den var kjempefin, men kunne hatt litt mer motor. XT660 er nok bedre i så måte, og skal være bortimot skuddsikker.
Post Reply