Bremseklosser OEM eller ettermarked?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Bremseklosser OEM eller ettermarked?

Post by Tekumseh »

Må ha nye bremseklosser til SR'en. Er i gang med å oppgradere fra hel til ventilert skive. Dette er hverken touring eller R-sykel, men greit å kunne stoppe i regnvær, like godt som på tørre dager.

Burde jeg satse på Goldfren S3 (sintered) eller OEM (Yamaha)?
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 526
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: Bremseklosser OEM eller ettermarked?

Post by Roargutten »

Litt etter hva du føler for selv tenker jeg da.

Sindtrede biter litt mer, avgir mer lyd og sliter mer på skiva. Vil da naturlig også gi litt bedre effekt når det er vann på skiva. Tåler noe mer varme.

Organiske er snillere mot skiva, støyer lite og gir kanskje litt mindre effekt, men ikke slik at du ikke føler at du har mistet bremsene.

Hybrid er en kombinasjon av disse.


Hva som er OEM på din er jeg ikke sikker på, men du får i utgangspunktet ikke gjort så mye galt ved å velge OEM som regel.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Bremseklosser OEM eller ettermarked?

Post by pelsen »

Det er ikke så enkelt å svare på, OEM er ikke det samme som NOS, og man vet ikke hva slags belegg det er før man har sett dem.
På min KTM er OEM sintrede klosser, det er en superbike med veldig kraftige bremser. Jeg prøvde et sett med Brembo-klosser, og bremsene tok mye bedre enn original. Disse er ikke sintrede og varte ikke i nærheten så lenge som OEM.
Hvis ikke klossene er altfor dyre så du jo prøve begge typer.
Traction
Posts: 74
Joined: 25 Dec 2021 07:44
MC: Aprilia

Re: Bremseklosser OEM eller ettermarked?

Post by Traction »

Min erfaring er at det spiller nesten null rolle. Ørsmå forskjeller ned vanlig kjøring, også på vått. Men, kjøp kvalitet, uansett.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Bremseklosser OEM eller ettermarked?

Post by RuneMC »

Mest forskjell ift lyd. Hvis de originale er tilnærmet lydløse, så ville jeg gått for det. Hvis de ikke er mye dyrere da.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Bremseklosser OEM eller ettermarked?

Post by Tekumseh »

Takk for gode svar.

De koster like under 400 kr settet = samme pris. Så om jeg ikke blir fornøyd blir jeg ikke ruinert, det er et godt poeng. Går vel på en hundring eller to på frakt, men det tåler vi. Jeg har dessverre blitt mer og mer OEM og merke-freak etterhvert som man har fått bedre økonomi.

Goldfren har jeg sett begge deler av, men kan også ha vært borti billige Kina-kopier på Ebay for noen år tilbake - sikkert full av asbest også ;-) Men det var nok de gamle OEM-klossene også så sent som i 1980 vil jeg tro? Asbest ble bevist farlig på 70-tallet, likevel ble visse byggprodukter produsert langt ut på 80-tallet.

Her er det snakk om NYE japanske OEM-klosser - ikke NOS.

Regner med alt er bedre enn 25 år gamle glaserte og herdede klosser da. I tillegg på en skive med bedre vilkår når det regner.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Bremseklosser OEM eller ettermarked?

Post by mekkern »

Selv om du monterer nyere skiver så er disse fortsatt av den blanke cromm-typen som biter dårlig,spesielt når vått.
De mest aggressive klossene vil nok funke best på de knallharde skivene. :-k
Post Reply