Suzuki DRZ400 SM

Prat om mellomtung MC
Post Reply
Qawsed
Posts: 6
Joined: 08 Apr 2023 22:34
MC: Har begynt på a2 lappen

Suzuki DRZ400 SM

Post by Qawsed »

Kjøpte nylig en drz400 som står registrert som tung mc.
På vegvesenet sine sider står den som 146kg med 29,4kW altså 2,013kw/kg som såvidt overstiger grensen på 0,2kw/kg som er lov på en mellomtung.

Igjen så kom jo A2 førerkort og regler ikke før 2013, og da dette er en 2007 mod så var jo dette en så si «mellomtung» før det ble lover og regler om dette.?

Er det noen som har erfaring med dette? Som vet om det blir problemer om eg for eksempel blir stoppet med a2 førerkort på denne?
Må jeg inn å få strupet ned desse 0,013 kw/kg?? For at den skal være lov å kjøre?
Ser de fleste drz er registrert som tung, samt så står det litt forskjellige meninger der ute.. har send mld til svv, men tar vel en uke og få svar..
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Suzuki DRZ400 SM

Post by Bikeridr »

Kjører du med den, registrert som klassa A tung, med et førerkort klasse A2, så får du problemer når/hvis du blir stoppet.
Du *blir* stoppet, for når du registrerer den på deg, så vil satans veguvesen se at; "Ahaa, han har jo bare mellomlappen, men registrerer en tungsykkel. Det blir automatisk innkallelse".
Sjekk forholdene for å få den nedregistrert til det lovlige, så kan du oppregistrere den avgiftsfritt igjen om/når du tar A tung lappen.
Vi har en på forumet her som også kjøpte en "rett-over-A2" sykkel og fikk den lovlig nedregistrert 0,72HK.
Qawsed
Posts: 6
Joined: 08 Apr 2023 22:34
MC: Har begynt på a2 lappen

Re: Suzuki DRZ400 SM

Post by Qawsed »

Skal vist være registrert som a2 denne her alikevell, var avgiftskode eg har sett på der det sto «tung motorsykkel»
Post Reply