Spiritofwinter, Norden og nye prosjekter

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Borg
Posts: 1685
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Spiritofwinter, Norden ok

Post by Borg »

Spiritofwinter wrote: 18 May 2023 22:29 En som er fornøyd med bodyen som kom i posten. Størrelsen sier 6-12 måneder, men snart 3 måneder virker mer riktig :)

Snapchat-883449017.jpg
Så lenge frøet blir sådd i en tidlig alder må man vel være fornøyd😁
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1637
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, Norden ok

Post by Spiritofwinter »

I dag fikk Husqvarnaen nye dekk, settet med TKC-70 som jeg kjøpte for en stund siden. Planlegger en jobbtur til Sognefjorden neste uke og satser samtidig på en tur til Bergen for å ta service.
20230607_214710.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1637
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, Norden ok

Post by Spiritofwinter »

Ble litt avkortet post sist uke rundt dekkomlegging, var plutselig en liten på 3 måneder som krevde oppmerksomhet. Men jeg har da litt mer å følge opp med i dag.

Da jeg la om dekk sist uke brukte jeg den manuelle omleggeren som jeg kjøpte på slutten av sesongen i fjor, denne kjøpte jeg på XLmoto om jeg ikke husker helt feil, samme type som Palma har og som er ganske rimelig.

Min første erfaring ble da med å ta av pent brukte Mitas E-10, med ganske stive dekksider... kan kort fortalt si at det ble noe banning og svetting før dekkene kom av og tankene om å investere i for eks en Rabaconda som Borg har kjøpt, kom kjapt. Men så skulle jeg ha på TKC-70, smurte kanten godt med slik dekk guffe man får kjøpt, la dekket ned på felgen, la på litt press og plopp der var dekket på plass :shock: Jeg vet av erfaring at type dekk og hard/myk dekk kant samt temperatur er med på å gjøre det lettere eller tyngre, men dette var natt og dag. Dekkomleggeren får leve videre en så lenge :D

Som bilde i sist post viste, nye dekk på, jeg drar som alltid frem momentskralle og strammer alt riktig.
Neste dag kjørte jeg på kontoret nesten 5 mil unna for å få en grei innkjøring på dekkene. Men følte liksom at noe ikke var riktig, det virket nesten som om det var en "hump" i veien hver 30-40 meter. Tenkte meg litt om og kom på at nå har ikke jeg vert den flinkeste til å balansere MC dekk, primært fordi jeg har kjørt KTM som uansett vibrerer og gjerne i kombinasjon med knastedekk som topper det hele. Endte opp med å bestille slik balanseringsverktøy, det er noe som jeg tidligere har lånt men tenkt at det hadde vert greit å ha selv. Dette kom i posten i dag, etter en kjapp runde med sag og noe rester av materiale fra andre prosjekter så ble det slik.
20230613_184108.jpg
Plukket kjapt av forhjulet til Husqvarnaen, monterte det for balansering.
20230613_183858.jpg
20230613_183852.jpg
Og hvor mange gram måtte jeg ha på forhjulet???




INGEN!!


Dette er det mest balanserte hjulet jeg har vert borti, men som sagt, jeg er ikke kjent for å balansere så veldig mange dekk, men jeg har gjort der før og aldri opplevd noe i så balanse.

Så da er spørsmålet, hvorfor kjennes det ut som jeg kjører på en hump eller et hull i veien hver 30-40 meter? Jeg har sjekket bremseskiver, jeg har sjekket felgbane, dekkplassering på felgen, eikene på felgen. Alt stemmer. Jeg vurderte også om det kunne være hodet mitt som var på bærtur, men kjørte i en tunnel her en dag bak en bil, da kunne jeg se på lyset fra min MC mot bilen forran at sykkelen er ujamn og lyset "hopper" hver 30-40 meter.

Det eneste jeg har funnet er at ved å sette balanseringsverktøyet helt inntil noe og snurre på hjulet så er der et felt på 8-10cm som er flatere enn resten. Kan dette være en produksjonsfeil? Eller er det noe jeg ikke klarer å se her?

Her viser det normal form på dekket inntil håndtaket på en kjøkkenskuff, helt tett innpå.
20230613_183740.jpg
Her er den delen som er mer "flat" og gir et lite glis når jeg snurrer rundt hjulet. Samme plass hver gang. Men det gir ikke helt mening at så lite skal ha så stor betydning, men jeg har tatt feil før.
20230613_183805.jpg
Skulle gjerne bare tatt dette med serviceverksted, men da jeg la inn forespørsel om service så fikk jeg beskjed om at første ledige time er i August... dette er mitt nærmeste verksted ca 30 mil unna, det neste er vel ca 35-40 mil unna og neste etter det er ca 50 mil unna. Mulig jeg bare tar servicer selv på denne... men først må jeg finne ut hva som er galt med forhjulet...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Borg
Posts: 1685
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Spiritofwinter, Norden ok

Post by Borg »

Nå er d mulig du ikke har tatt bilde av alle deler, men ser ut som om det er noe som ikke er med på bilde
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
mekkern
Posts: 5121
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Spiritofwinter, Norden ok

Post by mekkern »

Omkretsen på forhjulet er vel ikke stort mer enn max2meter så 30-40 meter vil jo si at da har hjulet 15-20 runder før hver "hump".
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1637
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, Norden ok

Post by Spiritofwinter »

Borg wrote: 13 Jun 2023 22:47 Nå er d mulig du ikke har tatt bilde av alle deler, men ser ut som om det er noe som ikke er med på bilde
Har noen slike som følger med, men de er beregnet på å bli montert på en type depotstøtte som jeg ikke har, har fint klart å balansere dekk uten slike før, er grei bevegelse i dekket når jeg har det som vist på bildet, men kan være det ikke er nok?
Mulig jeg må lage meg en innretning for å montere de delene.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9147
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Spiritofwinter, Norden ok

Post by ojda »

Litt Tec7 så limer du greit de rullelagerene oppå de støttene du har snekret sammen.
Vitsen med lagrene er jo å få større nøyaktighet på avbalanseringen.
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 530
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: Spiritofwinter, Norden ok

Post by Roargutten »

De rullene må du nok bruke for å få det nøyaktig, de skal også rotere meget lett. Ofte er disse innsatt med et fett som gjør at de ruller tregt.
Jeg ville vasket ut fettet å smurt de med en tynn olje i stedet, typ "symaskinolje" eller lignende.

Nå du legger akslingen rett på trebukken du har laget vil friksjonen bli for stor til at du får en god balansering. Er hjulet ute av balanse slik du måler her så er det på høy tid å gjøre noe :shock:

De lagerbukkene kan i utgangspunktet bare ligge løst oppe den trebukken du har laget også.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1637
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, Norden ok

Post by Spiritofwinter »

Takk for gode innspill, det er nok riktig som det blir sagt at jeg må bruke de rullene som følger med, men de var beregnet på en depotstøtte som ikke samsvarer med min, men jeg gjorde et forsøk i dag likevel. Det fungerte greit nok, men langt fra optimalt.

Litt av problemet er at min depotstøtte har firkantet hull og de rullene har runde hull, men jeg klarte på et vis å få det sammen så jeg kunne få balansert litt.
20230614_132745.jpg
Ikke helt beregnet på 21 tommer felger, men det gikk akkurat.
20230614_131936.jpg
Fikk også endelig bruk for loddene jeg kjøpte til bruk på eiker for noen år siden.
20230614_132845.jpg
Men selv nå så var det minimalt med balansering som skulle til før det var helt perfekt, både på bakhjul og framhjul.

Etter å ha balansert både fremme og bak, strammet alt opp igjen, strammet riktig kjede, smurt kjede og i det hele tatt sjekket over alt som var mulig å sjekke, så føler jeg at nå er det ikke så mye humping hver 30-40 meter, det er betydelig mindre, men jamt hele tiden... ](*,) Konkluderte til slutt med at jeg kjører MC på Sunnmøre, noe kan sikkert være dårlige veier, noe kan være litt feil på MC og noe kan være i hodet/kroppen min fordi nå "kjenner jeg alt".

Etter å ha brukt alt for mye tid på dette pakket jeg opp sykkelen og satte kursen mot Sognefjorden der jeg skal på jobb de neste dagene. Meldt fint vær og det er mye fine svingete veier i området.

Kjørte nesten 27 mil i løpet av ettermiddagen for å komme frem til Leirvik i Sogn som skal være min base for jobb de neste dagene. I løpet av de 27 milene så føler jeg primært litt humping i lave hastigheter, men ved gode nedlegg i svinger og høyere hastigheter er det ikke noe som plager meg... får se hva jeg finner ut de neste dagene på tur :)

Akkurat nå står jeg pent parkert utenfor Sognefjord Hotel med sjøen i bakgrunnen :)
20230614_215711.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 530
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: Spiritofwinter, Norden ok

Post by Roargutten »

Se der ja, blir litt mer bevegelse når den hviler på kulelagrene.

Du er helt sikker på at dekket sitter "jevnt" på felgen hele veien rundt? Finn deg et referansepunkt, type en stripe eller lignende som følger rundt hele dekket som du bruker for å sammenligne avstanden inn mot felgkanten. Er ikke mye forskjeller som skal til før det oppleves nokså voldsomt.

Kan jo også være at dekket har blitt oppbevart stående i en reol, på et gulv eller lignende før det ble montert? Dette vil gjøre at det blir litt ovalt over tid, og da tar det en stund før det finner sin opprinnelige fasong etter montering.

Jeg bruker altid å lagre ubrukte dekk liggende for å unngå nettopp dette.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
mekkern
Posts: 5121
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Spiritofwinter, Norden ok

Post by mekkern »

Forstår fortsatt ikke hvordan ubalansen kan gi utslag på så lange mellomrom.hvordan det kommer et "hopp" etter hver 15-20 omdreining.😵‍💫
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9147
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Spiritofwinter, Norden ok

Post by ojda »

mekkern wrote: 15 Jun 2023 08:52 Forstår fortsatt ikke hvordan ubalansen kan gi utslag på så lange mellomrom.hvordan det kommer et "hopp" etter hver 15-20 omdreining.😵‍💫

Fartshumper :roll: :lol: :lol: :lol:
De har ikke hørt om det før, der i Vest :plystre
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
mekkern
Posts: 5121
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Spiritofwinter, Norden ok

Post by mekkern »

ojda wrote: 15 Jun 2023 09:11
mekkern wrote: 15 Jun 2023 08:52 Forstår fortsatt ikke hvordan ubalansen kan gi utslag på så lange mellomrom.hvordan det kommer et "hopp" etter hver 15-20 omdreining.😵‍💫

Fartshumper :roll: :lol: :lol: :lol:
De har ikke hørt om det før, der i Vest :plystre
Aaaahhh.Det er det ja.😁
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9147
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Spiritofwinter, Norden ok

Post by ojda »

mekkern wrote: 15 Jun 2023 09:39
ojda wrote: 15 Jun 2023 09:11
mekkern wrote: 15 Jun 2023 08:52 Forstår fortsatt ikke hvordan ubalansen kan gi utslag på så lange mellomrom.hvordan det kommer et "hopp" etter hver 15-20 omdreining.😵‍💫

Fartshumper :roll: :lol: :lol: :lol:
De har ikke hørt om det før, der i Vest :plystre
Aaaahhh.Det er det ja.😁
Av erfaring kan jeg nevne at her hjelper ikke avbalansering :(
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Spiritofwinter, Norden ok

Post by Bikeridr »

En skal ikke se bort fra at det er veien som er "synderen".
Det er et veistykke rett forbi oss hjemme i Latvia, nyasfaltert, men som føles som dekkene er i ubalanse. I bil merkes det mindre.
Samme, et stykke helt ny vei utenfor Pärnu i Estland. Min venn "bikkjemannen" (for de som husker ham fra NN turen i '16), bemerket det og lurte på om hjullagrene hadde gått gaiken.
Det veistykket, ca en km langt, har vært slik i minst 8 år, siden de la om veien der.
Så, Spirit, du må prøve å kjøre andre steder og se om det er forskjell i "humpefrekvensen".
Post Reply