Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Kom hjem fra jobb i dag så hadde svogeren min vert innom med alle delene som har vert til behandling. Dette var mange hakk bedre enn forventet :D :thumleft
20230224_165147.jpg
20230224_165311.jpg
Men, så dukker det opp et par "problem"...

Ca halvparten av delene skulle kun bli galvanisert, ikke pulverlakkert, blant annet brakett til forhviler. Det er ikke svogeren min sin feil, det er noe feiltolkning der delene ble lakkert. Alt ble pakket på palle og sendt til en avdeling en annen plass for å få jobbe utført og der har det blirr litt misforståelse. Men finishen er meget bra, delene som evt skulle fått kun galvanisering er både galvanisert og pulverlakkert, fargen blir ikke helt original, men jeg tror det skal bli bra likevel. Dessuten er det deler som er lett tilgjengelig og kan evt sendes inn igjen senere om det skulle bli problemer slik de er i dag.

Et annet problem er at pulverlakken ligger så tjukt på at det som var av gjenger må få en gjennomgang med gjengeverktøy før det kan brukes igjen og deler som nå er pulverlakkert og skal monteres sammen (motoroppheng og ramme for eks) må slipes ned en del i koblingspunktet for at det skal passe.

Så muligens det største problemet (evt minste?), dette bildet viser det innpregede rammenummeret...
20230224_165357.jpg
Er dette noe å bry seg om? Bør jeg slipe ned eller prege opp igjen rammenummer? Eller kommer ingen til å bry seg? Er det noen som har opplevd at man må vise rammenummer annet enn for registrering første gang?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Palma »

Det der var ikke store problemer. Rammenummer... Måtte finne det på en sykkel jeg kjøpte i Sverige, og på den manglet og typegodkjenningsskiltet, måtte skaffes. Men den der trenger du vel ikke vise eller noe.
Pen jobb forresten.
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by pelsen »

Det ser jo fint ut, men jeg fikk akkurat en påminnelse på at jeg aldri skal ha pulverlakkert noe som helst på mine sykler. Jeg har sett dette før, masse jobb for at ting skal passe sammen, og man må være forsiktig så "lakken" ikke sprekker opp når man sliper, borrer og gjenger.
Et stort pluss er galvaniseringen, det finnes jo noen som pulverlakkerer på bart stål og det er ikke egnet for utendørs bruk.
Rammenummer skal være synlig, men det er ikke noe problem inntil SVV innkaller sykkern til visning. :thumleft
Pussing og polering av toppdekslene som tok en god del timer, er det manuelt arbeid eller med roterende tøyskiver?
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

pelsen wrote: 24 Feb 2023 20:44 Det ser jo fint ut, men jeg fikk akkurat en påminnelse på at jeg aldri skal ha pulverlakkert noe som helst på mine sykler. Jeg har sett dette før, masse jobb for at ting skal passe sammen, og man må være forsiktig så "lakken" ikke sprekker opp når man sliper, borrer og gjenger.
Et stort pluss er galvaniseringen, det finnes jo noen som pulverlakkerer på bart stål og det er ikke egnet for utendørs bruk.
Rammenummer skal være synlig, men det er ikke noe problem inntil SVV innkaller sykkern til visning. :thumleft
Pussing og polering av toppdekslene som tok en god del timer, er det manuelt arbeid eller med roterende tøyskiver?
Er veldig spent på å se hvordan alle gjenger og andre sammenkoblinger blir og hvor mye arbeid det blir å få det sammen. Skal vurdere litt lett pussing rundt rammenummer, men er vel ganske liten mulighet for at jeg blir kallet inn til kontorll så lenge sykkelen er relativt original.

Toppdeksel var først brukt malingsfjerner på, så primært manuelt arbeid med lett vannsliping og autosol og litt stålbørste og tøyskiver på dremel. Mye prøve og feiling, fant en ca teknikk til slutt :)
Traction
Posts: 74
Joined: 25 Dec 2021 07:44
MC: Aprilia

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Traction »

Litt ekstra jobb ja, men det går fint, med tålmodighet. Neste gang blender du av alle punkter og flater som ikke skal ha lakk, med maskeringstape, før påføring av lakk. Sett gjerne bolter løst i gjengehull.
Du er ikke den første med denne erfaringen.
Dette blir jo bedre enn nytt :thumleft
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Gjengesett er ikke noe jeg har liggende, men det hadde min far, så det ble en kjapp tur innom for å hemte det i går. Så var det bare å jekke en øl og begynne på en ende å gå igjennom alle gjenger på ramme og andre deler, litt rolig arbeid en lørdag ettermiddag :)
20230225_181452.jpg
20230225_181511.jpg
20230225_182302.jpg
Men når nå ramme og andre større deler er så fine så må resten av delene som monteres også passe til. Noen deler har fått litt oppfrisket finish, men enkelte har jeg avventet litt med for å se hvordan resten blir og enkelte deler venter på bedre vær og temperaturer så jeg kan få på litt ny farge.

Så i dag tok jeg frem delevaskeren og prøvde denne gangen delevaskemiddelet til biltema. Merker at det er annen type enn når jeg brukte kaldavfetting sist, både fordi deler som har blitt vasket med kaldavfetting ble enda renere og fordi den kosten som jeg bruker på delevaskeren ikke ville sitte fast denne gangen. Virker som der er mer "såpemiddel" i denne typen delevaskemiddel. Heldigvis har jeg liggende gaffatape :)
20230226_131849.jpg
Blant delene som er midt inne i rammen og må monteres relativt tidlig er luftfilterboksen, den ser litt shabby ut og hadde noe som kunne minne om gammel olje i bunnen. Den har tydeligvis også manglet skikkelig pakning sist den ble montert og en slags halveis flytende pakning ser ut som det har vert brukt med variert resultat.
20230226_134303.jpg
Det har også manglet slangeklemmer, så da har det blitt brukt strips.
20230226_134351.jpg
Og mens noen deler blir vasket har temperaturene ute kommet akkurat opp på pluss siden så jeg har fått mulighet til å lakke litt smådeler.
20230226_154931.jpg
20230226_154951.jpg
Har funnet ut at så lenge både deler og lakk holder ca 20 grader så kan jeg ta de med ut når det er noen få plussgrader for å kjapt lakkere og ta de med inn for å tørke lakken.

Selv om det er veldig mye smådeler og ikke veldig store fremgangen så er det i det minste montering og ikke demontering som skal være fokus fremover :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Palma »

Fremgang? Det skjer noe stadig vekk her jo! Og du gjør jobben skikkelig, det gleder en gammen (veldig misunnelig) CX500C eier. Dette blir bare så bra \:D/ \:D/
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

[quote=Palma post_id=416716 time=1677435747 user_id=9898]
Fremgang? Det skjer noe stadig vekk her jo! Og du gjør jobben skikkelig, det gleder en gammen (veldig misunnelig) CX500C eier. Dette blir bare så bra \:D/ \:D/
[/quote]

Bare jeg klarer å holde det gående inn i mellom alt annet som skjer så skal det vel bli bra til slutt :thumleft

Hadde egentlig avsluttet for dagen når det ble en familiesammenkomst på ettermiddagen, men fikk meg en liten økt til nå på kvelden. Da var det ene delen av styrekronen som tidligere i dag var i delevaskeren og som nå ble fjernet gammel lakk fra (det lille som var igjen). Pusset lett over så den var passelig klar for ny lakk og fikk tid til å ha på grunning. Skikkelig og riktig farge blir i morgen :)

[attachment=0]20230226_193513.jpg[/attachment]
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Traction
Posts: 74
Joined: 25 Dec 2021 07:44
MC: Aprilia

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Traction »

Hei. Har 3 ulike styrer og et sett med veltebøyler/motorvern som snart går på fyllinga. Alt til cx500. Vil du ha? Bor i Oslo..
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Traction wrote: 06 May 2023 17:07 Hei. Har 3 ulike styrer og et sett med veltebøyler/motorvern som snart går på fyllinga. Alt til cx500. Vil du ha? Bor i Oslo..
Hei

Sender deg PM
Traction
Posts: 74
Joined: 25 Dec 2021 07:44
MC: Aprilia

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Traction »

Bilde av delene.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Mens noen er i Hardanger og jeg må være hjemme å jobbe, så får jeg benytte meg av et par av de få timene med fri til å gjøre litt MC relatert på CX'en.

Har blitt en time nå og da innom garasjekjelleren for å fikse litt småting, som har ført til at joda, det skjer litt, men ikke veldig mye eller veldig raskt.

Fothvilere er blitt plukket fra hverandre, pusset og gnikket, lakkert og montert. Tenker sjelden på hvor mange deler som skal til for en enkel fothviler, på hver av CX'en sine er det 10 små deler. Eneste som er nytt og ikke 40+ år gammelt er låsesplinten på ene bolten.
20230513_175944.jpg
20230513_180010.jpg
En av delene som har tatt en del tid er styrekronen, lakken hadde begynt å flasse av så det var bare å fjerne. Men deler av den lakken satte godt fast, mens noe løsnet etter kort tid med maligsfjerner.
20230513_142050.jpg
Siden det er en del man ser godt igjen og den merkelig nok ikke er veldig tjukt gods på, så tenkte jeg å være litt forsiktig. Etter flere runder maligsfjerner, litt sodablasting, litt våtsliping og litt forsiktig bruk av stålbørste så fikk jeg av lakken og har nå grunnet den og satser på et par lag med lakk i løpet av kvelden.
20230518_175338.jpg
Nå er ikke CX'en den sykkelen med mest krommede deler, men der er noen og det er ikke alle som ser like fine ut, etter vel 40 år er der en og annen rustflekk. Et tips som går igjen flere plasser er å ha på litt vann og bruke en sammenkrøllet bit av aluminiumsfolie for å gnikke på, ser man en YouTube video der dett blir gjort så er jo det ren magi.

Jeg er åpen for å prøve så jeg fant en fin del av eksosanlegget og prøvde meg frem.

Før aluminiumsfolie:
20230518_135527.jpg
Etter aluminiumsfolie:
20230518_135941.jpg
Ja jeg vet bildet ble feil vei...
Men resultatet? Ikke akkurat revolusjonerende...

Jeg har tatt tilsvarende deler med autosol tidligere og fått betydelig bedre resultat. Så for å se om det var mer å hente tok jeg en runde med autosol når jeg først var i gang.
20230518_142833.jpg
Man må jobbe iitt for resultat med autosol også, men resultatet blir betydelig bedre. Tror nok jeg holder meg til det fremover :thumleft
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by mekkern »

Vann/ alufolie er greit til å grovskrubbe men så må en gå over med noe finere slipemiddel.

Dette ser slett ikke ille ut.👌
Skikkelig flink..
Her er det lite som skjer på mc fronten for tiden.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

mekkern wrote: 18 May 2023 20:12 Vann/ alufolie er greit til å grovskrubbe men så må en gå over med noe finere slipemiddel.
Tenkte litt samme tanken når jeg fikk se resulratet, har vanligvis brukt WD40 til å rengjøre, men kan kanskje gnikke over med litt vann og aluminiumsfolie også for å få bort litt mer skitt og løs rust.

Avsluttet dagen med et par lag lakk på toppen av styrekronen :)
20230518_210044.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Jonta »

Spiritofwinter wrote: 18 May 2023 22:25
mekkern wrote: 18 May 2023 20:12 Vann/ alufolie er greit til å grovskrubbe men så må en gå over med noe finere slipemiddel.
Tenkte litt samme tanken når jeg fikk se resulratet, har vanligvis brukt WD40 til å rengjøre, men kan kanskje gnikke over med litt vann og aluminiumsfolie også for å få bort litt mer skitt og løs rust.

Avsluttet dagen med et par lag lakk på toppen av styrekronen :)
20230518_210044.jpg
Må vel være bedre med Svint stålull og vann til rensing og grov pussing
https://meny.no/varer/hus-hjem/renhold/ ... lsrc=aw.ds

For bedre holdbarhet på lakken, tåler bedre bensin/kjemikaler osv:
Om det er mulig med tanke på lakk som koker/reagerer, så ville jeg fått på et par lag to-komponet klarlakk på disse lakkerte delene. To-komp finnes på sprayboks, men de er dyre, og må brukes opp når de først er åpna. Ev. sende delene til en billakkerer...
Post Reply