E 10 bensin og eldre MC ...er f. eks Aspen bensin et alternativ ?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

E 10 bensin og eldre MC ...er f. eks Aspen bensin et alternativ ?

Post by intruder »

Viragoen kan kjøres på 95 oktan men jeg har stort sett brukt 98.
Lurer på om jeg trygt kan bruke E 10...noen som har peiling,en ser og hører jo så mye rart...

:-k :plystre
Last edited by intruder on 27 Jul 2023 10:34, edited 2 times in total.
PtoV
Posts: 34
Joined: 19 May 2017 22:45
MC: Honda AT
Location: Romerike

Re: E 10 bensin og eldre MC og kjøretøyer ellers

Post by PtoV »

Et kjapt søk på nettet sier at bensinslanger må være av J30/R9 kvalitet. Noe de neppe er på din sykkel. Men det går jo an å bytte. Ved lagring av sykkel må du fylle 98 okt før du setter den bort da etanol vil absorbere fuktighet og du risikerer at bensinen skiller seg å etanol og vann blir liggende i bunn av tanken / forgasseren som en seig guffe. Det er også mulig at etanolen vil angripe membran og andre deler i forgasseren. Kanskje fylle 98 / 95 annen hver gang går bra i sesongen da tynner man jo ut etanolen,hvis man ikke kjører helt til min med 98 okt da.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: E 10 bensin og eldre MC og kjøretøyer ellers

Post by mekkern »

En ting er bensinslanger og deler i bensinsystemet-men innsugsgummien er litt dyrere å skifte.....
dessuten kompenserer ikke forgassere for mindre energiinnhold-høyere forbruk mindre effekt og varmere forbrenning.
økt forbruk tjener inn prisforskjell til 98oktan.
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: E 10 bensin og eldre MC og kjøretøyer ellers

Post by pelsen »

Virago fra '94 - hvis bensinslangene er de originale så klarer sikkert ikke E10 å gjøre de dårligere. :D Tid påvirker også bensinslanger, tipper de er byttet.
Motoren kan gå på E10, men vil jo gå magrere enn på ren bensin.
Jeg fyllte E10 i Sverige på min 62 Bonneville i fjor, den gikk merkbart magrere, tregere gassrespons og poffing i forgassere. Og da hadde jeg såpass 98 på tanken fra før at det sikkert ikke var mer enn E5 jeg kjørte på.
Alle mine kjøretøy er innmeldt i MA- Motorførernes Avholdsforbund 8)
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: E 10 bensin og eldre MC og kjøretøyer ellers...hva anbefales ?

Post by intruder »

Min MC og jeg er begge innmeldt i AMA , anonyme motorsyklisters avholdsforbund ...i tillegg til presidentskapet i endeLarmen MK burde dette være noe å slå i bordet med...

Min MC-server vet nok beskjed bare jeg treffer ham =D>
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: E 10 bensin og eldre MC og kjøretøyer ellers...hva anbefales ?

Post by Tekumseh »

Ser i instruksjonsboka på bilen (Suzuki SX4) at den tåler inntil 10 % etanol (E10), men bare 5% metanol. Så man må være 100% sikker på at man ikke blir lura med at det er tresprit i det man kjøper ;-) Akkurat som på 90-tallet da vi handla til helga :-k
Bilen som er en 1600 ccm bensin fikk jeg helt ned på 0,46 l/mil her om dagen, så man får ikke merkbart økt forbruk som det hevdes. Gikk jo "all-in" for å kjøre pent da selvsagt. Nå er det mulig det også hadde med vindretning, lufttrykk i dekk osv å gjøre, men jeg har aldri målt den på så lavt forbruk (8 mil i 70 km/t etter nord-trøndersk E6.)

Gamle SR drikker bare 98, og får så mye han vil ha. For det blir ikke like mange mil som før da man var tre hakk mer ivrig og jobba 2 mil lenger unna og kjørte fra 1. april til 15 oktober. Nå er det en 10-mils tur hvis gradstokken er over 20 og plena er klipt, og man rekker hjem før middag og dermed unngår blodsukkerfall ;-) Så ei krone eller to mer for literen det tåler vi.

Ellers har jeg gjentatt det før og gjentar det igjen at appen "Refuel by Amcar" viser hvem/hvor det selges 98-oktan som er spritfri, men er merket E-5.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: E 10 bensin og eldre MC og kjøretøyer ellers...hva anbefales ?

Post by Jonta »

Min bekymring er hvor lenge de grønne klarer å holde seg unna 98 oktanen.
Alternativer blir vel å innføre en aggresiv bio :( etanolfri skatt.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: E 10 bensin og eldre MC og kjøretøyer ellers...hva anbefales ?

Post by intruder »

Leste en plass at å tilsette et middel med navn Stortron Gasolin Additiv kan eliminere noe av problemet med de nye bensintypene på eldre MC og andre kjøretøyer ? :-k
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: E 10 bensin og eldre MC og kjøretøyer ellers...hva anbefales ?

Post by Tekumseh »

intruder wrote: 04 Jul 2023 10:37 Leste en plass at å tilsette et middel med navn Stortron Gasolin Additiv kan eliminere noe av problemet med de nye bensintypene på eldre MC og andre kjøretøyer ? :-k
Det så fornuftig ut, hvis det holder det det lover - ser båtmotorforhandlere selger dette:

"Eliminerer og forebygger etanolbaserte drivstoffproblemer. E5, E10, E15
Fjerner vann i drivstoffsystemet, bryter ned smuss i tanken og eliminerer karbonavleiringer. Dette hindrer tilvekst av mikroorganismer og gir bedre kraft, mindre sot, renere utslipp og bedre økonomi.
Stabiliserer drivstoffet i opptil 2 år.
Kan brukes på alle bensinmotorer innenbords og utenbords.
"

237 ml som rekker til ca 485 liter drivstoff
Pris +/- 300,- kr
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: E 10 bensin og eldre MC og kjøretøyer ellers...hva anbefales ?

Post by Jonta »

Virker jo veldig drøy da, så dyrt blir det ikke. Blir ca 60 øre liter'n...

Jeg ser de har fått opp, E5 :evil: klistremerker på 98 oktan pumpene nå. Men er det reelt, eller bare til skrekk og ddvarsel tro?
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: E 10 bensin og eldre MC og kjøretøyer ellers...hva anbefales ?

Post by ole m. »

Jonta wrote: 04 Jul 2023 14:40 Virker jo veldig drøy da, så dyrt blir det ikke. Blir ca 60 øre liter'n...

Jeg ser de har fått opp, E5 :evil: klistremerker på 98 oktan pumpene nå. Men er det reelt, eller bare til skrekk og ddvarsel tro?
E5-merkingen betyr inntil 5 % etanol. Per i dag er det ingen etanol i 98-oktan som selges i Norge (Esso og Shell). Vi får bare håpe det fortsetter slik.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: E 10 bensin og eldre MC og kjøretøyer ellers...hva anbefales ?

Post by mekkern »

Den suppa kan ikke "magisk" færne vannet eller motvirke tæringen på plast og gummi-ei heller øke brennverdien-bedre med en kr mer for 98oktan og glemme E10 problemene(og bedre drivstoføkonomi.)
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: E 10 bensin og eldre MC og kjøretøyer ellers...hva anbefales ?

Post by Tekumseh »

Jonta wrote: 04 Jul 2023 14:40 Virker jo veldig drøy da, så dyrt blir det ikke. Blir ca 60 øre liter'n...

Jeg ser de har fått opp, E5 :evil: klistremerker på 98 oktan pumpene nå. Men er det reelt, eller bare til skrekk og ddvarsel tro?
ole m. wrote: 04 Jul 2023 15:16 E5-merkingen betyr inntil 5 % etanol. Per i dag er det ingen etanol i 98-oktan som selges i Norge (Esso og Shell). Vi får bare håpe det fortsetter slik.
Sitat fra Esso sin side (https://www.esso.no/nb-no/fuels/petrol)
Merkingen på pumpen viser at Synergy Supreme+Bensin 98 er et E5-produkt, selvom dette produktet ikke inneholder etanol hos oss. Merking av E5 er et EU-krav for bensin med innblanding av «inntil 5% etanol», som derfor også må benyttes for bensin som ikke har innblanding av etanol.

Shell (https://www.st1.no/drivstoff/bensin):
Vår Shell V-Power 98 er et etanolfritt alternativ med høyere oktantall. Produktet er merket med «E5» i tråd med gjeldende krav, men vi leverer produktet uten etanol på våre stasjoner. Denne merkeordningen forteller kun at produktet er klassifisert til å kunne inneholde opptil 5% etanol, men ikke hva den faktisk inneholder. Flere av våre kunder etterspør et etanolfritt alternativ, og det ønsker vi å levere på!
mekkern wrote: 04 Jul 2023 16:34 Den suppa kan ikke "magisk" færne vannet eller motvirke tæringen på plast og gummi-ei heller øke brennverdien-bedre med en kr mer for 98oktan og glemme E10 problemene(og bedre drivstoføkonomi.)
Det er sant. Aldri er sånne produkter like magisk som de markedføres. Men det er nok en moderne kondensfjerner, som gjør at man ikke får opphopning av vann i tank, kanner og flottørkammer.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: E 10 bensin og eldre MC og kjøretøyer ellers...hva anbefales ?

Post by intruder »

Ifølge Yamaha kan visst alle deres produkter produsert etter 1990 bruke E 10 og om Viragoen ikke har stått usolgt to vintre kan jeg ri inn i solnedgangene som den gladeste Lucky Luke

:smt043
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: E 10 bensin og eldre MC og kjøretøyer ellers...hva anbefales ?

Post by Jonta »

Om den kan kjøres på E10, betyr ikke at den bør gjøre det. Særlig ikke med tanke på vinterlagring...
Post Reply