Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

ArcticTiger wrote: 05 Jun 2023 19:59 @Bjærkis: Det er vel bra tak i mottorn i den Sykkærn din, skulle ønske at du kunne lage en skikkelig børne- video og legge ut her, det hadde vært såå Tøøøft😊
Haha, ja det er trøkk i det lokmotivet der, men det er ganske mye annet som jeg trives mer med enn bakhjulskjøring og burning. :lol:
Ikke for at jeg skal skryte på meg noen kunnskaper rundt bakhjulskjøring heller. Vertfall ikke noe å skrive hjem om. Har liksom aldri vært noe som har trigget meg.

Å spesielt ikke med en Rocket med den akselavstanden og den motoren. Med en mindre sykkel hadde nok det uansett falt mer naturlig. Men altså, det gir meg ikke så mye å kjlre rundt på bakhjulet. Men man sparer slitasje på fremdekket da, så kanskje det er noen kroner og spare (hvis man ikke blir fersket av onkel politi)? :lol:
User avatar
kvase
Posts: 4043
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by kvase »

Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

kvase wrote: 05 Jun 2023 21:50
Har sett den videoen. Jeg har bare aldri skjønt greia med bakhjulskjøring. Burning etc. ut av sving er litt kulere å se på, men jeg er for gammel til å risikere livet med slike stunt. Dessuten har ryggen min mer en nok med å sitte på sykkelen.

Kjørte samens med en som dro på bakhjulet ganske ofte. Han var ganske god på det også med tanke på at han nesten kunne kjlre uendelig på bakhjulet. Men sykkelen bar dog mye preg av fall i asfalten og jeg har selv sett han tryne en gang etter bakhjulskjøring. Riktignok en en eldre sykkel ala KTM 690 eller noe dette som han sikkert ikke er så nøye med.

Men jeg drar ikke en Rocket til 3-400 laken opp på bakhjulet. Vertfall ikke før jeg klarer og beherske dette skikkelig med en mer egnet sykkel først. Men altså, interessen for den biten er ganske laber skal sies... ;-)
ArcticTiger
Posts: 2527
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by ArcticTiger »

Skjønner det Bjærkis, men, en liten Røkare må du da kunne unne oss :D
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

ArcticTiger wrote: 05 Jun 2023 22:05 Skjønner det Bjærkis, men, en liten Røkare må du da kunne unne oss :D
Haha, jeg tror jeg må skuffe deg der altså. Men jeg tipper vel at mopeden din er minst like kapabel til en "røkare" som det min er? :thumleft
User avatar
kvase
Posts: 4043
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by kvase »

kvase wrote: 05 Jun 2023 21:50
Nå står jeg i samme katogori som deg her Bjerknez dra opp på 1 hjul har ei jeg hatt av inntresse men jeg er imponert over de som kan det i trygge omgivelser
-Gata +Veien er ikke for lek på den måten :thumleft
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

Enig.

Jeg har dog prøvd meg litt for en del år siden og fikk vel Street Triplen min sån så där på bakjulet, men det så neppe særlig proft ut :lol:

Uansett ser jeg på bakhjulskjøring som en sånn "fjortis" greie. Jeg ser mange unge synes dette er kult. Særlig 16-18 åringer som kjører rundt med sin 125cc eller de "store gutta" med A2 sykkel. Dem kjører gjerne i grupper og her er det kun om å gjøre å være kulest i form av hva man får til med sykkelen.

Jeg skjlnner at dette er en aldersgreie og jeg skjønner at disse kun lærer av egne erfaringer på godt og vondt. Jeg holder meg bare langt unna slike folk. Treffer jeg slike på tur så slipper jeg dem enten forbi eller så tar jeg en annen vei. Det er rett og slett ikke verdt det.
ArcticTiger
Posts: 2527
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by ArcticTiger »

Hvor gammal er du egentlig Bjærkis? man blir da ikke for gammal til å ikke sette pris på en Røkare eller en skikkelig Wheelie [-X
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

ArcticTiger wrote: 05 Jun 2023 23:01 Hvor gammal er du egentlig Bjærkis? man blir da ikke for gammal til å ikke sette pris på en Røkare eller en skikkelig Wheelie [-X
Jeg er vel om ikke så alt for lenge halveis til 100... så ikke i pensjonist akkurat, men jeg vil gjerne bli det... :lol:

Jo, man endrer litt perspektiv med alderen. Vertfall har jeg gjort det. Føler ikke at jeg er like udødelig i dag som for 20 år siden. Dessuten har jeg en ganske skrøpelig rygg som ikke takler alt for mye sirkus :)
User avatar
Canutus
Posts: 49
Joined: 28 May 2017 16:08
MC: BMW
K1300R
Location: Vinje, Sentralt midt mellom Oslo, Bergen, Kristiansand, og Stavanger

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by Canutus »

Holder med deg her Bjerkez, men så er eg nett passert 50. Kan ikke si jeg føler meg gammel, men wheelie har bare aldri vært noe for meg verken på trøsykkel eller mc. At noen syns det er kult, kan jeg forstå, men gamlingen i meg syns vel at wheelie ikke hører hjemme i trafikken. Samtidig hadde jeg ikke hatt problem med om politiet var mer liberal til slikt så lenge det skjer på litt avgrenset fra annen trafikk.
User avatar
kvase
Posts: 4043
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by kvase »

Det kan ha nytteverdig av og kunne få knalerten opp på bakjulet spesielt ved enduro + kjærrevei kjøring med Adveture mc-er etc.- kan jo bare si at jeg er i min nedadgående ungdomstid kropslig mens trua på at en er 25 i tulle gjernen :shock:
Alder 61
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

Den siste tiden har jeg lurt veldig på hvorfor sykkelen ikke lenger bikker like mye over på siden når jeg setter den på støtta som tidligere. Jeg har trodd at det hadde noe med demperne å gjøre siden jeg har justert litt på disse, men det er det ikke.

Men i dag gikk det opp et ganske så selvagt lys for meg. Det er selvsagt fordi bakdekket er ganske flatkjørt i forholt til hvordan det var når det var nytt. For Rocket'en legger seg ikke nevneverdig mye over på siden når jeg setter den på støtta. Når da bakdekket kanskje har slitt seg ned rundt 1 cm. så er det nok til at støtta subber nedi asfalten når jeg presser den ned.

Det er nesten så jeg føler jeg må bikke sykkelen litt mot høyre side for å få svingt ned støtta og jeg kan ikke sette støtta hvis det er den minste forhøyning.

Ikke noe problem sånn sett bare man vet om det. Noen ganger er det foretrukket, mens andre ganger ikke. Kanskje spesielt på ferger etc. ville jeg nok ønsket at sykkelen lente seg mer på støtta...
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

Om ca. 3 uker (med litt værforbehold angående avreisedato) så låser jeg alle mine tanker inne i garasjen og lesser opp sykkelen for årets sommertur.

"Drømmescenarioet" som trolig ikke blir realisert mest sannsynlig grunnet været etc. er følgende rute (i grove trekk):

Fredrikstad - Mora (Sverige) - Stockholm - Norrkøping - Ystad - Bornholm - Gøteborg - Mora - Østersund - Svolvær - Bodø - Trondheim - Molde - Fredrikstad.

Dette blir ruten hvis været blir fint og det passer for en kompis, da vi på deler av turen blir to personer.

Sjansen er liten for at alt klaffer, så plan B er å kutte ut deler av ruten og spesielt da Lofoten og kanskje helt sør i Sverige.

Jeg har vært i Lofoten så mange ganger (med fly og bil) tidligere at jeg ikke går glipp av noe annet enn evt. turen dit for egen del. Dessuten er jeg usikker på hvor spennende det er å bevege seg mellom Bartebyen og Lofoten midt i turistsesongen hvis man velger kysten oppover.

Det viktigste for meg (som regel) er uansett ikke destinasjonen, men veien dit. Alle etapper har et eller annet mål og uansett hvor man befinner seg langs veien så lager man seg delmål langs ruten som feires med et duggfrisk ØL (Jeg skriver ØL med store bokstaver fordi jeg mener ØL fortjener det) på kvelden.

Så hele ruten vil nok aldri bli planlagt, men å danne seg en ide vedrørende hvilken retning man tar er jo greit.

Det eneste som er 100% bankers er at det BLIR en tur over til nabolandet for å utforske det litt og at det BLIR en tur til Molde for å besøke familie etc. Nøyaktig når og hva som skjer i mellom bestemmes underveis :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

Mandagen blir en tung dag. Vår firbente venn på snart 14 år skal avlives.

Prøver å se det positive med avlivingen utover det at hunden får slippe. 2000 kroner spart i månedlige utgifter på forsikring og mat, samt andre utgifter som dukker opp med hund. Jeg soipper og plukke opp bæsj samt gå tur i regn og dårlig vær.

Men desverre så er de positive sidene med å ha hund vært langt større...

Men livet går videre... man får ruste det av seg. Nå er det snart sommerferie og tankene klarnes nok greit etter 3-400 mil i salen ;-)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by Bikeridr »

Det er aldri gøy når våre 4-bente vandrer over.
Vi har hatt en stabel med hunder og de har vandret i tur og orden. "Heldigvis" har vi hittil sluppet å ta den tunge avgjørelsen. Alle har gått bort hjemme.
Like trist hver gang..
Post Reply