Tekumseh's Blogg
- mekkern
- Posts: 5299
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Tekumseh's Rosablogg
Hadde problemer i mopedtiden da SVV forlangte "støyskjermet plugghette" som var disse dritthettene,vi tok av blikket men det likte de ikke.
Senere har vi plugger med støydemping så dette er helt unødvendig og i tillegg sitter det en motstander i hetta som skal være støydempende- dobbel og trippeldemping så er det ikke mye igjen til gnisten.
Det holder lenge med R pluggeller motstand i plugghetta.
Og skikkelig gummitetning selvfølgelig.
Senere har vi plugger med støydemping så dette er helt unødvendig og i tillegg sitter det en motstander i hetta som skal være støydempende- dobbel og trippeldemping så er det ikke mye igjen til gnisten.
Det holder lenge med R pluggeller motstand i plugghetta.
Og skikkelig gummitetning selvfølgelig.
- Tekumseh
- Posts: 2369
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Tekumseh's Rosablogg
Har aldri hatt problemer i regn (bortsett fra bremseeffekt), men med en millimeter bred sprekk over hele coilen som ligger åpent under tanken var jeg redd for komplikasjoner på langtur i regn. Derfor bytta jeg coil.
Ingenting, men som sagt sprekka i coilen var et potensielt problem i regn.
OK, så nå kanskje jeg har oppdaga at jeg har et nytt potensielt problem i regn..

Bruker Irrudium eller lurium eller hva det heter, 7BP-et-eller annet, og tror jeg kjøpte uten R - resistans- etter du anbefalte det.mekkern wrote: ↑05 Jun 2023 13:04 Hadde problemer i mopedtiden da SVV forlangte "støyskjermet plugghette" som var disse dritthettene,vi tok av blikket men det likte de ikke.
Senere har vi plugger med støydemping så dette er helt unødvendig og i tillegg sitter det en motstander i hetta som skal være støydempende- dobbel og trippeldemping så er det ikke mye igjen til gnisten.
Det holder lenge med R pluggeller motstand i plugghetta.
Og skikkelig gummitetning selvfølgelig.
Uansett kjentes det godt å ha en hel coil.
Fikk lima på en bit av sete-fairinga som knakk av i vinter. Lånte med TEC7 superlim med activatorspray fra jobb - det er supelim i klasse for seg.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- intruder
- Posts: 4720
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: Tekumseh's Rosablogg
Hva tenker du om bensinen ?
....gamle kjøretøyer

- Tekumseh
- Posts: 2369
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Tekumseh's Rosablogg
Jeg har fylt 98-oktan siden jeg fikk tak i sykkelen pga dens alder. Fylte også det da jeg kjørte Harley, da var det vel også bly i 98-Super som den hette om jeg ikke husker feil. Om 98-oktan pr i dag er spritfri, vil den mye trolig på sikt få 5 %. Men det er også bedre enn 10 % som i dagens 95.
Jeg tror at bensin som skal lagres i lengre tid (flere uker) på en kanne, på en tank / vinterlagring osv, ikke bør inneholde sprit, da den lettere kondenserer og blir dårlig. Ellers er det mye sannsynlig bare å tut og kjør så lenge man ikke får tenningsbank eller lignende.
Når det gjelder pakninger, bensinslanger... Jeg overhala jo forgasseren, og kan ikke umiddelbart se for meg at noe der ikke skal tåle sprit. Jeg brukte jo forgasserrens og den var så sterk at jeg ikke hadde hælt å blande den i kaffen for å si det sånn

Mitt regnestykke er sånn: I fjor kjørte jeg kun 200 mil pga trønderværet var elendig og jeg var opptatt med husprosjekt hele sommeren/høsten. Sykkelen bruker sikkert 0,4 men vi runder av til en halvliter. Det utgjør 100 l bensin. 98-oktan kosta gjennomsnittlig 1,50 mer enn 95-oktan. Da brukte jeg 100 x 1,50 = 150 kr mer i bensin i fjor ved å bruke en bedre bensin.
Sammenligna med service, slitedeler, forsikring, ny MC-jakke osv, er det småpenger.
Om jeg dobler kjørelengden i år - til 4000 km - noe som er mer sannsynlig, koster det meg 300,- kr ekstra i bensin fordelt på hele sesongen.
- Tekumseh
- Posts: 2369
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Tekumseh øvelseskjøring og prosjekt Tempo
Endelig kom sommeren til Trøndelag også.
Var og øvelseskjørte med en kollega i går. Han har nettopp kjøpt en nydelig svart 17-modell MT-07, og skal ta lappen i ganske nær fremtid. Var i kjøregården, og litt på småveier rundt byen.
I dag ble det hjemmedag, men begynte som smått på prosjekt Il Tempo Minimale (50 ccm 1958 Tempo Lett Swing modell 200). Tempoen jeg har hatt stående i noen år, som igjen sto på min far fra da vi skaffet den i 1996, og til han skrev den over på meg på 40-årsdagen min for 4 år siden. Bra var det at han har hatt den på seg, ellers hadde den garantert blitt solgt i mellomtiden.
Det er sagt at kjedet i forbindelse med pedalene inni blokka er utslitt, og jeg har vært usikker på stempel, ringer og sylinder pga den begynte å dra dårligere andre året jeg brukte den.
Stempel og sylinder så ganske grei ut, så jeg forstår ikke hvorfor den stoppa / gikk varm etter ett kvarters kjøring den dagen jeg kjørte den i 2019. Etter den kjølna av starta den igjen og jeg kom meg hjem - har ikke kjørt den etterpå. Kan være noe med gasseren da, men pluggen så da ganske Ok ut den også... Jaja, skal få klyvd den nå, så får vi ihvertfall sett tilstanden på det inni først.
Og ja, nytt sete er på vei fra Tempoklubben.no! Det farga jeansen grå bak allerede i i 1996, så jeg kjørte med Rema-pose rundt det.
Var og øvelseskjørte med en kollega i går. Han har nettopp kjøpt en nydelig svart 17-modell MT-07, og skal ta lappen i ganske nær fremtid. Var i kjøregården, og litt på småveier rundt byen.
I dag ble det hjemmedag, men begynte som smått på prosjekt Il Tempo Minimale (50 ccm 1958 Tempo Lett Swing modell 200). Tempoen jeg har hatt stående i noen år, som igjen sto på min far fra da vi skaffet den i 1996, og til han skrev den over på meg på 40-årsdagen min for 4 år siden. Bra var det at han har hatt den på seg, ellers hadde den garantert blitt solgt i mellomtiden.
Det er sagt at kjedet i forbindelse med pedalene inni blokka er utslitt, og jeg har vært usikker på stempel, ringer og sylinder pga den begynte å dra dårligere andre året jeg brukte den.
Stempel og sylinder så ganske grei ut, så jeg forstår ikke hvorfor den stoppa / gikk varm etter ett kvarters kjøring den dagen jeg kjørte den i 2019. Etter den kjølna av starta den igjen og jeg kom meg hjem - har ikke kjørt den etterpå. Kan være noe med gasseren da, men pluggen så da ganske Ok ut den også... Jaja, skal få klyvd den nå, så får vi ihvertfall sett tilstanden på det inni først.
Og ja, nytt sete er på vei fra Tempoklubben.no! Det farga jeansen grå bak allerede i i 1996, så jeg kjørte med Rema-pose rundt det.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- intruder
- Posts: 4720
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: Tekumseh øvelseskjøring og prosjekt Tempo
Lykke til både med kollegaen og Tempoen,misunner deg ikke sommerværet heller.
Selv grusveiene har nok vært for tørre og støvete nå,har sett og hørt lite til MC-folket der.
Men sau og kviger begynner å komme så en må coolen om en skal ta en tur
Håper det blir tur sørover på deg så det kan bli kafferast og prat !
Mens kona og jeg satt utenfor Kinarestauranten i Moelv i går kjørte en kar forbi på en fin Corvette med flagg bakpå...han bomgira skikkelig men tok seg fint inn
Selv grusveiene har nok vært for tørre og støvete nå,har sett og hørt lite til MC-folket der.
Men sau og kviger begynner å komme så en må coolen om en skal ta en tur

Håper det blir tur sørover på deg så det kan bli kafferast og prat !

Mens kona og jeg satt utenfor Kinarestauranten i Moelv i går kjørte en kar forbi på en fin Corvette med flagg bakpå...han bomgira skikkelig men tok seg fint inn

Re: Tekumseh øvelseskjøring og prosjekt Tempo
Det der ser jo ut som et kjekt prosjekt @Tekumseh
Hel og shabby, samt ikke noe elektronikk som kan forvirre.
Blir kjekt å se på progresjonen
Hel og shabby, samt ikke noe elektronikk som kan forvirre.
Blir kjekt å se på progresjonen

- Tekumseh
- Posts: 2369
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Tekumseh øvelseskjøring og prosjekt Tempo
Joda, et spennende prosjekt. Bestiller ikke deler før motoren er klyvd og jeg ser hva som må byttes ut. Har tenkt å skrape bort orange-malinga, også får vi se om den skal få være ripete og rustete "original" blå og grå, eller om jeg etterhvert gjør den pen. Første mål er å få den på veien.
Hei Intruder. Har som sagt hatt 30 grader et par dager nå, mens dere fikk omslag og regn = Sitte inne og høre på Rotmointruder wrote: ↑19 Jun 2023 10:16 Lykke til både med kollegaen og Tempoen,misunner deg ikke sommerværet heller.
Selv grusveiene har nok vært for tørre og støvete nå,har sett og hørt lite til MC-folket der.
Men sau og kviger begynner å komme så en må coolen om en skal ta en tur![]()
Håper det blir tur sørover på deg så det kan bli kafferast og prat !
Mens kona og jeg satt utenfor Kinarestauranten i Moelv i går kjørte en kar forbi på en fin Corvette med flagg bakpå...han bomgira skikkelig men tok seg fint inn![]()

Bomgearing gjorde jeg også i ettermiddag, da jeg skulle rive SR'en bortover grusveien der vi hadde grilling/sommeravslutnign med jobben. Jaja, det ble høyt turtall og ingen støvsky...
Håper på en tur sørover, men det avhenger litt på fruen, og litt på været, og litt om de i Lillehammer er hjemme. Det er ingen comfort-tourer, så det kan bli spennende.
Kollegaen tok lappen i dag, og møtte opp sliten og smilende på grilling. Så vi tok følge hjem.
Ellers har kvelden gått med i garasjen. En mutter var links, og var skada fra før, så det ble fein-saga på den. Gikk pent for seg uten å skade akslingen.
Oljen inni var som en brun sirup, og noen steder som et koks-belegg, så at clutchen har slura er ikke så rart.
Nytt sete kom i posten, men skal visstnok være livsfarlig å montere. Tar det etter hvert tror jeg.
Jeg liker ikke rot, men sånn blir det noen uker... Rengjøring av kjedekasse første gang siden 1971:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Tekumseh
- Posts: 2369
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Tekumseh SR500 og prosjekt IL Tempo Minimale
Da er det en viss risiko for at prosjekt Tempo blir lagt på is noen dager.
Setet har en passform og en montering som tilsvarer en motsatt fødsel, dvs at ungen skal inn igjen.
Videoen på Tempoklubben sin side viser en annen type seteskjellett, og det ser mye enklere ut. Mitt sete kan bare deles i to - bøylen bak og resten
https://www.tempoklubben.no/produkt/gum ... til-moped/
Resultatet ble hull i setet, en stor rift i ene åpningen, og mye trolig et brista ribbein (det kjenner jeg om en-til-to dager)... og fortsatt ikke et nytt sete. Setet kommer nok ikke til å holde med den flenga, så det er bare å bestille et uroginalt ferdig-sete med en gang.
Setet har en passform og en montering som tilsvarer en motsatt fødsel, dvs at ungen skal inn igjen.
Videoen på Tempoklubben sin side viser en annen type seteskjellett, og det ser mye enklere ut. Mitt sete kan bare deles i to - bøylen bak og resten
https://www.tempoklubben.no/produkt/gum ... til-moped/
Resultatet ble hull i setet, en stor rift i ene åpningen, og mye trolig et brista ribbein (det kjenner jeg om en-til-to dager)... og fortsatt ikke et nytt sete. Setet kommer nok ikke til å holde med den flenga, så det er bare å bestille et uroginalt ferdig-sete med en gang.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Tekumseh
- Posts: 2369
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Tekumseh SR500 og prosjekt IL Tempo Minimale
Ribbeinet ble ikke så ille som jeg frykta, selv om jeg kjenner det. Fikk tatt ut clutchlamellene på Sachs-motoren i går, og så at de var heldekt av forstena gammelolje. Så nye lameller der vil nok gjøre underverker med clutchen. Går for nytt komplett sete, en litt smalere replica av et Puch-sete, av merke BTK eller hva det nå hette.
Herlig tur på 15 mil i 30 plussgrader i ettermiddag/kveld. Bittelitt grusvei, masse spennende smal og dårlig asfalt og noe motorvei. SR'en går som ei kule.
Den svarte Biltwellhjelmen er mye trangere enn den røde jeg hadde, til tross for samme størrelse og noenlunde samme modell. Fikk vondt i hodet og tennene i overmunnen passa ikke med de nede før en time etter jeg fikk av hjelmen
Her må det masseres isopor...
Herlig tur på 15 mil i 30 plussgrader i ettermiddag/kveld. Bittelitt grusvei, masse spennende smal og dårlig asfalt og noe motorvei. SR'en går som ei kule.
Den svarte Biltwellhjelmen er mye trangere enn den røde jeg hadde, til tross for samme størrelse og noenlunde samme modell. Fikk vondt i hodet og tennene i overmunnen passa ikke med de nede før en time etter jeg fikk av hjelmen

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Tekumseh
- Posts: 2369
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Tekumseh SR500 og prosjekt IL Tempo Minimale
Som skrevet tidligere, bestilt noen deler for å kunne fortsette prosjektet.
Ribbeinet jeg brista har vært snilt, men det kjennes fortsatt. Gummisetet er hengt opp på veggen i garasjen og skal få henge der til spott og spe.
Nytt komplett sete, svinghjulsavtrekker, speil, pakningssett, primærkjede, en mutter jeg fikk sage av med feinsag m.m.
Når jeg har mottatt og fått brukt svinghjulavtrekkeren, vil jeg komme inn i materien og se tilstanden. Synes det er akkurat litt for mye slark i veiva, men håper i det lengste å få slippe å gjøre noe med den.
Clutchen er borte siden sist, og der var lamellene helt ferdige, så de må byttes ut. Ellers virker utrolig nok de 65 år gamle små clutchfjærene å fortsatt gjøre jobben.
Har forresten meldt meg inn i Tempoklubben, så jeg får tilgang til verkstedshåndbøker, delekataloger, motorfisches, fargekoder osv.
Mye bruk for flatjern
Ribbeinet jeg brista har vært snilt, men det kjennes fortsatt. Gummisetet er hengt opp på veggen i garasjen og skal få henge der til spott og spe.
Nytt komplett sete, svinghjulsavtrekker, speil, pakningssett, primærkjede, en mutter jeg fikk sage av med feinsag m.m.
Når jeg har mottatt og fått brukt svinghjulavtrekkeren, vil jeg komme inn i materien og se tilstanden. Synes det er akkurat litt for mye slark i veiva, men håper i det lengste å få slippe å gjøre noe med den.
Clutchen er borte siden sist, og der var lamellene helt ferdige, så de må byttes ut. Ellers virker utrolig nok de 65 år gamle små clutchfjærene å fortsatt gjøre jobben.
Har forresten meldt meg inn i Tempoklubben, så jeg får tilgang til verkstedshåndbøker, delekataloger, motorfisches, fargekoder osv.

Mye bruk for flatjern

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Tekumseh on 09 Jul 2023 09:41, edited 1 time in total.
- Tekumseh
- Posts: 2369
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Tekumseh SR500 og prosjekt IL Tempo Minimale
Da kom det pakke i posten
:
Setet passa perfekt.. etter en runde med fila så klemma rundt setestolpen gikk på. Og svinghjulavtrekkeren fungerte, og har andre gjenger andre veien, som passer på clutchkurven.

Setet passa perfekt.. etter en runde med fila så klemma rundt setestolpen gikk på. Og svinghjulavtrekkeren fungerte, og har andre gjenger andre veien, som passer på clutchkurven.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Tekumseh
- Posts: 2369
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Tekumseh SR500 og prosjekt IL Tempo Minimale
Fikk omsider klyvd motoren her på fredag kveld, og brukte deler av dagen i går på å gjøre rent og skrape forstena olje = samme substans som tannsten. Bitteliten slark i veiva, så jeg er usikker på om jeg skal bruke den, eller om jeg skal sette himmel og jord i bevegelse for å få bytta rådelager og dermed balansert opp. Ny veiv er håpløst å finne til akkurat denne motoren.
Klissa ikke med oljefingrer på mobilen og tok bilder underveis, men har lagt alle shims der de hører til, likevel litt spennende når den skal monteres iom shims er individuelt på hver enkelt motor..
Håper å få stifttenninga til å fungere rett igjen -- har ingen erfaring med sånt...
Ellers ble det en fin 3-milstur med Yamahaen på ettermiddagen i går - derav 1,5 mil med tørr grusvei = mest bakbrems. Må kjøre litt også, ikke bare skru. Tok ingen bilder, da jeg rett og slett glemte det.
Har nå fått testa speedometret opp mot GPS, og det viser var det 2 km/t feil ved 80, og toppfart på strekke på 700 meter med litt motvind var 127 km/t. Da sto nåla på like over 130 - akkurat som min første endunker - Savage - leverte. Uansett trygt å vite at speedometeret er korrekt i alle hastigheter.
Klissa ikke med oljefingrer på mobilen og tok bilder underveis, men har lagt alle shims der de hører til, likevel litt spennende når den skal monteres iom shims er individuelt på hver enkelt motor..
Håper å få stifttenninga til å fungere rett igjen -- har ingen erfaring med sånt...
Ellers ble det en fin 3-milstur med Yamahaen på ettermiddagen i går - derav 1,5 mil med tørr grusvei = mest bakbrems. Må kjøre litt også, ikke bare skru. Tok ingen bilder, da jeg rett og slett glemte det.
Har nå fått testa speedometret opp mot GPS, og det viser var det 2 km/t feil ved 80, og toppfart på strekke på 700 meter med litt motvind var 127 km/t. Da sto nåla på like over 130 - akkurat som min første endunker - Savage - leverte. Uansett trygt å vite at speedometeret er korrekt i alle hastigheter.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Tekumseh
- Posts: 2369
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Tekumseh SR500 og prosjekt IL Tempo Minimale
Da er det sendt inn enda en bestilling på deler til Il Tempo Minimale, så nå blir det nye motorlager, clutch-lager, nye pedaler, årnlig speil (det som kom sist havna på DBS-Kombien - passa dårlig ved siden av håndgearet) clutchlameller, et par messingforinger, en bremsedel og et repkit til forgasseren.
Og glemte selvsagt den segerringen som hadde gått istykker. Men det går vel greit å få skaffe den håper jeg.
Holder fortsatt på å skrape av gammel maling, så mopeden blir mer og mer blå, og mer og mer shabby "i lakken."
I morgen går regnværet over til sol igjen, så da må jeg bare få lufta Yamahaen en lengre tur.
Og glemte selvsagt den segerringen som hadde gått istykker. Men det går vel greit å få skaffe den håper jeg.
Holder fortsatt på å skrape av gammel maling, så mopeden blir mer og mer blå, og mer og mer shabby "i lakken."
I morgen går regnværet over til sol igjen, så da må jeg bare få lufta Yamahaen en lengre tur.
- intruder
- Posts: 4720
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: Tekumseh SR500 og prosjekt IL Tempo Minimale
Og blir det noen MC-tur sørover eller ?


