Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Her kan du dele dine erfaringer med diverse produkter, og finne brukererfaringer på produkter du selv vurderer.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Post by Bjerknez »

Greddy wrote: 05 Aug 2023 16:26 Den powerbanken som jeg kjøpte hos NetonNet, er en av de som skrur av seg automatisk etter par timer. Så etter et par unødig automatisk av, tok jeg bare av powerbanken for andre bruk. og heller koblet Safedrive på via 12v.

Jeg har lagt merke til første tilkobling til nettet for dagen tar et par minutter. Men etter dette så tar det kortere tid å tilkoble til nett og gps. Så jeg vet ikke om det er verdt å mekke til batteri, bare for påfyllingspause.
Grunnen til at mange batteribanker slår seg av automatisk er fordi dem nettopp er en "nødlader". Poenget er at den egentlig skal gi strøm nok til at det du har er oppladet, for så og slå seg av.

Det er litt forskjell på hvor stor last batteribanken krever for å holde seg våken, men min erfaring med de jeg har testet er at en last på 100mA (0.1 ampere) er det som skal til for å holde den våken.

Jeg har laget en enhet som fikser den biten og du kan lese mer om denne her:
https://bjerknez.no/problemer-med-at-ba ... gen-13815/

Her har jeg brukt en vanlig 555-timer chip med en krets rundt som sender en puls på rundt 100mA en gang hvert 20'ende sekund for at batteribanken skal holde seg våken og aldri slå seg av. Det blir på en måte som om du trykker på knappen hvert 20'ende sekund, men denne gjør det for deg. :)
Post Reply