Kjøp av 2018 Piaggio Mp3 500, 3800km

Prat om tung MC.
Post Reply
Geroberud
Posts: 4
Joined: 09 Aug 2023 12:15
MC: 2018 Piaggio Mp3 500
3800km

Kjøp av 2018 Piaggio Mp3 500, 3800km

Post by Geroberud »

Hei. Jeg ønsker råd:-)

Jeg vurderer å kjøpe en 2018 Piaggio mp3 500 med kilometer på kun 3800. Pris. 55.000,-

Problemet er at denne befinner seg i Meløy som er 19 timer å kjøre. Det orker jeg ikke, ergo lurer jeg på å få den fraktet med Bring. Jeg har en bror som jobber der, så da får jeg ganske snille priser. Men da får jeg jo ikke sett på den før jeg kjøper den. Den ser bra ut på bildene, ripefri og med både toppboks og sidevesker. Den er jo ikke spesielt gammel, har kjørt veldig lite og er i følge selger i topp stand. Hvor mye kan gå galt på 3800 kilometer.

Mc verksted siser at det kan være masse tull med disse 3-hjulingene, men er det noen her som kan si a dette høres ut som et varp, eller ikke?

Jeg har ikke MC-lappen og er derfor avhengig av en 3-hjuling for å få lov til å kjøre tung sykkel:-)
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Kjøp av 2018 Piaggio Mp3 500, 3800km

Post by Tekumseh »

Hei :-)

Jeg har (engangs) god erfaring med Fraktekrigen eller lignende Facebook-gruppe. Betalte 3000,- for å få bringt MC i nesten 80 mil for 2-3 år siden. Avhenting gikk etter planen, og sykkelen ble levert trygt på gårdsplassen hjemme. Tegna full kasko i tilfelle lastebilen skulle krasje eller brenne på tur opp for sikkerhets skyld. Det hører med at jeg brukte en sjåfør fra der jeg bor - liten by "alle" kjenner "alle." I hvertfall greit å sjekke litt om folk er fornøyde eller ikke på disse Facebook-gruppene.

Så er jo spørsmålet om man tør kjøpe usett og uprøvd osv, men for en 5 år gammel MC i den prisklassen er det kanskje få fallgruver? 400 mil er jo knapt innkjørt, men da bør den også se helt ny ut i lakk osv, for da skal det være minimalt med slitasje. At den ikke er brukt som utendørspynt på vinteren, sagebukk og malingsunderlag i en garasje for eksempel. At den ikke er velta og skadet utseendemessig.

Kjenner ikke til Piaggio MP3, og kan derfor ikke tipse noe om svakheter, svake punkter osv. Men ofte er en pen (ripe- og bulkfri) blank mc godt behandlet også teknisk.

En ting som er verdt å ta med seg er at de ikke er kjempelette å omsette da de treffer en forholdsvis smal gruppe.
User avatar
intruder
Posts: 4292
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Kjøp av 2018 Piaggio Mp3 500, 3800km

Post by intruder »

Er iallfall en grei pris ut fra hva jeg kan se på Finn , lav kilometerstand og bra utseende burde tilsi at du trygt kan kjøpe den :thumleft
Vespa og Piaggio er vel samme selskap så erfaring med to- og trehjulinger har de da også !
En kompis hadde en 400 og var ihvertfall godt fornøyd .
Geroberud
Posts: 4
Joined: 09 Aug 2023 12:15
MC: 2018 Piaggio Mp3 500
3800km

Re: Kjøp av 2018 Piaggio Mp3 500, 3800km

Post by Geroberud »

Takk begge to for svar. Sendte selger beskjed om at jeg var interessert, og nå er det en annen som skal se på den imorgen...
Håper han ikke vil ha den:-)
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Kjøp av 2018 Piaggio Mp3 500, 3800km

Post by inunf »

Avhengig av hvor du bor og hvor sykkelen står kan det være noen som driver med roadracing eller motocross som skal i samme retning? De har gjerne peiling på frakt av MC. Det går jo an å søke opp noen facebookgrupper og høre.

Holdt på å å kjøpe gravemaskin usett i vår. Da ringte jeg rundt til fraktselskap som holdt til området, de fleste kunne gi fraktpris mens jeg holdt linja.

Angående det å kjøpe MC usett? Tja. Den er begynt å nærme seg en alder hvor man ikke kan forvente at alt er strøkent, bruksmerker kan oppstå selv om den blir lite brukt. Kjøpte en 2020 mod i 2022, kilometerstanden var lav (riktig nok ikke så lav), men den var ikke så strøken som man kanskje kunne forvente ut i fra alder og km-stand. Hadde jeg kjøpt usett hadde jeg nok blitt skuffet, men prisen var grei og da ble det handel. Ser ofte at MCer som blir annonsert til en pris for å få raskt salg som regel også blir solgt fort. Konklusjonen er at ser man et røverkjøp bør man kaste seg i kassebilen og møte opp med penger i hånda (eller på konto med straksbetaling, i våre dager). Skal du kjøpe usett og ordne frakt blir det mer styr for selger, lettere å selge til noen som møter opp selv. Altså blir det sannsynligvis vanskelig å sikre seg røverkjøp på denne måten. Da må du nok heller sikte mot markedspris(+), kanskje gi et bud på en annonse som har stått lenge.
Post Reply