3D-print-tråden

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
JoeHugin
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

MÅ ikke ha, men det er mye enklere. Du bør uansett ha en for å herde, du KAN sette ting i sola, men... Ting er lettere med wash n cure maskin.
Bjerknez
MC: Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

JoeHugin wrote: 11 Aug 2023 09:10 MÅ ikke ha, men det er mye enklere. Du bør uansett ha en for å herde, du KAN sette ting i sola, men... Ting er lettere med wash n cure maskin.
Skjønner. Nå har jeg jo uansett bestillt det, så får vi se :)

Kan jeg bruke noe middel man får kjøpt over disk her i Norge, eller MÅ jeg kjøpe disse dyre flaskene beregnet for dette?

Jeg ser noen bruker isopropanol eller noe....?
JoeHugin

X - 2000 Suzuki TS

Post by JoeHugin »

Bjerknez wrote: 11 Aug 2023 09:17
JoeHugin wrote: 11 Aug 2023 09:10 MÅ ikke ha, men det er mye enklere. Du bør uansett ha en for å herde, du KAN sette ting i sola, men... Ting er lettere med wash n cure maskin.
Skjønner. Nå har jeg jo uansett bestillt det, så får vi se :)

Kan jeg bruke noe middel man får kjøpt over disk her i Norge, eller MÅ jeg kjøpe disse dyre flaskene beregnet for dette?

Jeg ser noen bruker isopropanol eller noe....?
For vasking av fatet og printhode bruker jeg blårens 50/50 med vann i sprayflaske, i rensemaskinen har jeg brukt ren blårens, og opptil 50/50 med vann, et sted mellom 50/50 og 100% blårens er det beste.

Du bruker det lenge, og kan fint sile blårensen en gang iblant for å få ut resinen.

Kjøper blårens i kasse (12 flasker ellernoe) hos f.eks Kontorgiganten.

Blårens er forøvrig supert i sprayflaske 50/50 for å tørke av polish på lakk, og vaske ned kjøkkenet og andre flater med 😅
JoeHugin

X - 2000 Suzuki TS

Post by JoeHugin »

Og husk at resin ikke skal i avløpet, det beste er å sile det ut og kaste i restavfallet, eller på fyllinga i eks spylevæskekanne med blårens som farlig avfall.
Bjerknez

Post by Bjerknez »

JoeHugin wrote: 11 Aug 2023 09:27 Og husk at resin ikke skal i avløpet, det beste er å sile det ut og kaste i restavfallet, eller på fyllinga i eks spylevæskekanne med blårens som farlig avfall.
Eller samle all ubrukt resin i en bøtte, til man har nok til å printe en søppelbøtte? :lol:
JoeHugin

X - 2000 Suzuki TS

Post by JoeHugin »

Haha, ja det er også et alternativ 😅
Bikeridr
Geocache General
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"

Post by Bikeridr »

Det gleder meg at det begynner å bli variasjon i tråden her. :thumleft

@JoeHugin du må gjerne poste både bilder og tips om/fra resinprint. Selv om jeg "hardnakket" har holdt meg unna resin, betyr ikke det at jeg ikke kan overbevises :)
Er bare eplekasser og beeæmmvee jeg har stålprinsipp at aldri kommer i mitt eie 🙃
Bjerknez

Post by Bjerknez »

Bikeridr wrote: 11 Aug 2023 10:10 Det gleder meg at det begynner å bli variasjon i tråden her. :thumleft

@JoeHugin du må gjerne poste både bilder og tips om/fra resinprint. Selv om jeg "hardnakket" har holdt meg unna resin, betyr ikke det at jeg ikke kan overbevises :)
Er bare eplekasser og beeæmmvee jeg har stålprinsipp at aldri kommer i mitt eie 🙃
Hva er hovedgrunnen til at du avskyr resin printer?

Jeg ser den med resin og klin samt etterbehandling etc. Men ut fra hva jeg har sett så langt er det mindre bevegelige deler på en resin printer. Altså mindre som kan gå i stykker.

Dessuten er de resin printene jeg har sett så langt MYE bedre enn resultatet fra en vanlig 3D printer. Å det er her resin printer kommer inn for min del. Jeg vil nemlig at printene ligner mest mulig på det jeg lager. Forutsatt at man selvsagt lærer seg hvordan ting brukes.

Ikke koster dem jo all verden heller. Elegoo Mars 3 Pro kostet meg 2.500 kroner (inkludert frakt). Riktignok ikke den med størst printplate, men jeg har vertfall ikke noe behov for noe større uansett. :)

En ting er sikkert. Hvis en amatr som meg innen kort tid klarer og få til god printkvalitet på en resin printer... tenk deg da hva DU får til :)
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

"Avskyr" er vel ikke helt rette ordet. "Tilbakeholden" er vel riktigere.
Da jeg startet med (en ren ABS) 3D printing i 2014, kosta en 20x20x20 fdm rundt €500 ferdig levert på døra mot ca €2.000 for en 10x10x10 resinprinter.
Fdm printere produserer mye mindre søl og klin, samt mindre etterbehandling i form av "clean and cure". Jeg røkker printet av plata og da er det stort sett ferdig.

I likhet med fdm filament, har resin også utviklet seg mhp type og "lettvinthet", samt pris, ikke minst, så det argumentet har tynnet seg ut noe, ja.

Siden jeg fortsatt ikke ser noen (for meg) estetisk ulempe med "layer ridges" på ferdige fdm modeller (som likevel kan etterbehandles), så er det argumentet fortsatt status quo.

Videre har fdm printere den fordelen at en enkelt kan printe med forskjellig farge eller type filament samtidig i en multiextruder printer. Jeg har dual extruder og ser de fordelene overgå resin.
Ytterligere, en fdm kan (enn så lenge) printe "in place" hengsler og bevegelige deler i motsetning til resinprintere.

Men, som sagt, jeg kan nok på sikt anskaffe meg en resinprinter i tillegg til fdm printeren. Men først *må* resinsliceren få skikk på bibliotekene slik at jeg slipper å kjøpe en ekstra PC for å unngå krasj mellom slicerne.

Enn så lenge kan ikke resin og fdm slicere leve side om side på samme (win) PC.
Bjerknez

Post by Bjerknez »

Bikeridr wrote: 11 Aug 2023 10:54 "Avskyr" er vel ikke helt rette ordet. "Tilbakeholden" er vel riktigere.
Da jeg startet med (en ren ABS) 3D printing i 2014, kosta en 20x20x20 fdm rundt €500 ferdig levert på døra mot ca €2.000 for en 10x10x10 resinprinter.
Fdm printere produserer mye mindre søl og klin, samt mindre etterbehandling i form av "clean and cure". Jeg røkker printet av plata og da er det stort sett ferdig.

I likhet med fdm filament, har resin også utviklet seg mhp type og "lettvinthet", samt pris, ikke minst, så det argumentet har tynnet seg ut noe, ja.

Siden jeg fortsatt ikke ser noen (for meg) estetisk ulempe med "layer ridges" på ferdige fdm modeller (som likevel kan etterbehandles), så er det argumentet fortsatt status quo.

Videre har fdm printere den fordelen at en enkelt kan printe med forskjellig farge eller type filament samtidig i en multiextruder printer. Jeg har dual extruder og ser de fordelene overgå resin.
Ytterligere, en fdm kan (enn så lenge) printe "in place" hengsler og bevegelige deler i motsetning til resinprintere.

Men, som sagt, jeg kan nok på sikt anskaffe meg en resinprinter i tillegg til fdm printeren. Men først *må* resinsliceren få skikk på bibliotekene slik at jeg slipper å kjøpe en ekstra PC for å unngå krasj mellom slicerne.

Ok, hovedgreia her slik jeg ser det er at det for meg er viktigere og få fine print (uten synlige layers) rett ut av boksen. Tiden jeg sparer på etterbehandling vedrørende sliping bruker jeg til rens og cure (mer eller mindre.

Det blir jo litt mer "klin som du sier med resin printer, men for meg er det viktig at skruehull faktisk blir runde og ikke ovale. Jeg er slett ikke imponert over printene jeg har sett så langt med FDM printer. Det estetiske er altså viktigere for min del.

Men jeg skal jo se hva jeg får til først. Jeg er tross alt HELT fersk på 3D printing. Så hvis denne 3D printeren klarer å spytte ut noe som ser ok ut første gangen, så er jeg mer enn godt nok fornøyd :)
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Her er et bilde av en boks jeg printa for etpar år siden.
Legg merke til det "sinnsykt ovale" hullet i lokket 🙃
Lokket er printet i samme retning som selve boksen. Fotografert på høykant for best mulig presentasjon av hullet (ø3,5mm)
Box_1.jpg
Et bilde av et lysbryterlokk jeg skal ha med på båten. Det til venstre er originalen jeg tok mål av og modellerte til et print i Solid Edge.
Printet den veien lokket ligger. Hullet, som jeg har konstruert firkantet er 3x2mm og i mine øyne like så firkantet som originalen.
Bryterlokk_1.jpg
En liten videosnutt av gjengene på boksen i øverste bilde. Ingen etterbehandling og gjengene er printet, ikke gjenget etterpå (M42x2mm).

Materiale: PLA
Dysespiss: 0,4mm
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Bjerknez

Post by Bjerknez »

Så ikke så ille ut dette Bikeridr. Det hvite dekselet ser jo litt "røft" ut i kantene synes nå jeg?

Uansett, så tror jeg problemet først oppstår når man printer veldig små hull. Altså hull med en diameter noe under 2mm.

Boken jeg fikk tilsendt funket jo den, men når jeg så på den nærme så var den slett ikke vakker.

Korken du printet så derimot gankse bra ut synes jeg. :)
JoeHugin

X - 2000 Suzuki TS

Post by JoeHugin »

Bikeridr wrote: 11 Aug 2023 10:54 "Avskyr" er vel ikke helt rette ordet. "Tilbakeholden" er vel riktigere.

Går helt fint med Cura og Lychee som jeg bruker iallefall 🙂
JoeHugin

X - 2000 Suzuki TS

Post by JoeHugin »

Fordelen med FDM er jo langt raskere produkter, jeg har brukt både FDM og resin som prototyping i tillegg til ferdige produkter til kunde, men jeg selv *hater* teksturen til FDM. Det må/bør slipes, grunne med filler og lakkeres over, imo. Iallefall om det er synlige deler

Styrken er også tilnærmet like bra, der resin kan være noe sprøere. Det finnes jo mange typer resin også, jeg har printet med noe som er hinsides sterkt uten å bli sprøtt også.

Skal man lage mye deler som skal synes godt er egentlig MJF et godt alternativ, men det krever at man planlegger for det er jo relativt kostbart og tidkrevende.

Kan ta noe bilder når jeg kommer hjem av resin vs fdm, og fdm vs MJF.
knutk
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Post by knutk »

Bjerknez wrote: 11 Aug 2023 12:16 Så ikke så ille ut dette Bikeridr. Det hvite dekselet ser jo litt "røft" ut i kantene synes nå jeg?

Uansett, så tror jeg problemet først oppstår når man printer veldig små hull. Altså hull med en diameter noe under 2mm.

Boken jeg fikk tilsendt funket jo den, men når jeg så på den nærme så var den slett ikke vakker.

Korken du printet så derimot gankse bra ut synes jeg. :)
Nei.
Problemet er ikke at hullet er lite eller stort. Problemet er at kompisen din har en drittprinter. Hullet blir rundt om printeren greier å lage en rund sirkel. Dette går på kvalitet i mekanikk såvel som programvare og har ingen ting med FDM vs resin å gjøre.

For egen del har jeg produsert mange komponentbokser i ulike fasonger. De aller fleste med ett eller flere hull. Alle helt runde...
Litt trådmønster i siden i overflaten betyr for meg ingen ting, da boksen uansett skal skjules..
Post Reply