Tips til gaffelverktøy

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Tips til gaffelverktøy

Post by JoeHugin »

Hei,

Er på utkikk etter verktøy til framgaflene mine, har både standard og oppned gafler.

Hvilket verktøy ville menigheten anbefalt som universal, for begge typer?
Ute etter både segerring-driver og fjærverktøy.
(Ser det er mange typer å velge i, så jeg er ute etter egen anbefaling)
knutk
Posts: 2369
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Tips til gaffelverktøy

Post by knutk »

Med hensyn til kompresjon av fjærer i gaffel så har jeg til gode å ikke ta det med handkraft...
Låsering i 'dypet' er verre.

Kanskje denne duger ?
https://www.thansen.no/verktoy/haandver ... pn1068381/
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Tips til gaffelverktøy

Post by haakeik »

Når det gjelder driver, må du finne ytre diameter på innerrøret. Da er det bare å søke på ebay eller google. Du kan også dra til nærmeste plass de selger pvc rør og finne et i riktig diameter og lage egen driver. Til min gamle Triumph kjøpte jeg original driver til høy kost. Til Guzzien kjøpte jeg en driver av plast på aliexpress. Jeg har heller aldri trengt fjærverktøy, vanlig muskelkraft holder.
knutk
Posts: 2369
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Tips til gaffelverktøy

Post by knutk »

Sist jeg trengte driver til simmerring printa jeg ut en i passe størrelse.

Ellers har jeg god erfaring med å sette inn simmerring på forhånd, og deretter lage en liten trakt av 'skjortekrage' plast som jeg trer på enden av gaffelrøret og trer røret gjennom simmerringen (og trekker selvsagt ut 'trakten' så snart røret har passert ringen). Smørrer plasten inn med litt gaffelolje, og har til gode å skade simmerringen eller vrenge den...
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Tips til gaffelverktøy

Post by inunf »

Støtter 3D-printet driver til simmerring. Husker ikke hvilke mål eller hvilken MC den jeg printet var tiltenkt, men den har passet (nært nok) på alt i ettertid. Fjærverktøy er for å komprimere fjæra? Det har jeg aldri hatt bruk for.
Traction
Posts: 76
Joined: 25 Dec 2021 07:44
MC: Aprilia

Re: Tips til gaffelverktøy

Post by Traction »

Ali har mye bra, men ulike gafler krever litt forskjellig verktøy. Jeg har laget det meste selv til mine sykler, og det er ganske enkelt.
Driver til simmerring, i rett diameter, er greit å kjøpe på Ali. Jeg valgte en i aluminium, den funker veldig bra.
Ofte trengs også en tynn, nedslipt 17mm fastnøkkel for mothold når top-cap skal løsnes fra demper-staget i gaffelen.
Husk å løsne top-cap fra gaffelrør mens røret ennå er fastspent i nedre styrekrone.
Post Reply