Jeg har en eldgammel snøfreser av merket "Ariens 524" som jeg arvet etter min far, som han kjøpte en gang på slutten av 80-tallet. Den har jeg faktisk hatt planer om å bytte ut lenge, men jeg klarer ikke helt å argumentere for den investeringen siden den jeg har fungerer som bare det og starter hvert eneste år.
Den har det aldri vært noe galt med så langt jeg kan huske. vertfall ikke i mitt eie. Hvert eneste år når jeg drar den frem fra mørket så starter den før jeg rekker å komme til det tredje draget.
Denne spytter bort alt av snø som jeg har klart og fore den med og det har til tider vært ganske mye. Så jeg tenkte heller jeg skulle spandere på den en liten service av noen som er gode på dette.
Etter servicen tenkte jeg at jeg skulle "fjonge" den opp litt med noe den mangler fra før. Nemlig LED belysning, slik at jeg lettere kan se hvor jeg freser i mørket.
Dette tenkte jeg å løse på en ganske simpel måte og fremgangsmåten avsløres nok når jeg nevner handlelisten fra AliExpress:
- 3x 18W små LED barer
- 1x bryter med indikatorlys
- 1x digitalt voltmeter
- 1x ledningsstmp med sikringsholder
- 1x Bosch drillbatteri adapter
Den totale summen havnet på svimlende 312 kroner inkludert frakt og moms.
Dette er sikkert LED lykter med kinawatt, men poenget her er uansett ikke å lyse opp hele byggefeltet, men et lite område rundt freseren. Så om disse har mistet noen watt på veien til Norge så bryr jeg meg lite om det. Dem skal tross alt sitte på en 20ish år gammel snøfreser som brukes maks 3-4 ganger i året.
Disse lysene skal da styres separat med et av mine blåbosch 18V 4A batterier jeg har ved at jeg fester et batteriadapter på freseren og kobler alle lysene til denne.
Dette får bli mitt lille vinterprosjekt mens jeg venter på våren tenker jeg