3D-print-tråden

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
JoeHugin
Posts: 197
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Bjerknez wrote: 18 Aug 2023 12:46 Er det materialet du printet der tøyelig, hvis du prøver og bende det?

Å hva slags resin brukte du?
Ikke tøyelig overhodet, den er faktisk ekstremt stiv uten å bli sprø.

PrimaCollector Tough resin er det
JoeHugin
Posts: 197
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Det er nok fordi det ikke er ABS, og ikke printes med varme men heller herder på plass.

Resin kan krympe det og, men langt mindre enn FDM. Det viktigste med ABS o.l. er stabilt høy temperatur, null trekk. Det beste er et skap/kasse rundt printeren mens man printer så temperatur og alt er jevnt. Så bør printen når den er ferdig kjøles sakte ned så den kjøler mest mulig uniformt.

Jeg har ikke tålmodighet til det der, så jeg har bare printet med forskjellige PLA typer, det har dugd til det jeg skulle bruke. Også utendørs.

Ikke engang PETG har jeg giddi å rote noe med siden første året med printer
JoeHugin
Posts: 197
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

knutk
Posts: 2473
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 3D-print-tråden

Post by knutk »

Bjerknez wrote: 18 Aug 2023 13:34 Det høres ut som ABS er et større problem på FDM printer enn resin printer?

Elegoo sin "ABS-Like" resin er dte vertfall mange som er fornøyde med. Har ikke hørt om krympeproblemer med denne...?
Det tror ikke jeg heller.

Utfordringen ved FDM print er at tråden smeltes og smeltelarven bygger figuren lag for lag.

ABS er et materiale som krymper mer enn gjennomsnittet av plastmaterialer. I tillegg legges den på ganske varmt. Byggeplata er ekstra varm og dysa har typisk en temperatur på 250 grader.
Fordelen med ABS er at det er sterkt, UV bestandig og lett å sveise sammen flere deler ved hjelp av Aceton.
Siden figuren bygges opp lag for lag vil det etterhvert oppstå utfordringer siden underste delen sakte kjøler seg av mens det er varmt på toppen.
Ved å ha et lukket kammer og god varme på plata reduseres problemet, men når en figur krever et overheng som ikke er stabilisert i byggeplata blomstrer fysikkens lover :D .

Så får vi se da, om de tynne støttene greier å temme plasten :D
JoeHugin
Posts: 197
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Nå har ikke jeg mye erfaring med abs, men har du forsøkt treesupports? Det fungerer veldig bra til mye rart, enda jeg helst bruker vanlige supports selv.
knutk
Posts: 2473
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 3D-print-tråden

Post by knutk »

JoeHugin wrote: 18 Aug 2023 14:07 Det er nok fordi det ikke er ABS, og ikke printes med varme men heller herder på plass.

Resin kan krympe det og, men langt mindre enn FDM. Det viktigste med ABS o.l. er stabilt høy temperatur, null trekk. Det beste er et skap/kasse rundt printeren mens man printer så temperatur og alt er jevnt. Så bør printen når den er ferdig kjøles sakte ned så den kjøler mest mulig uniformt.

Jeg har ikke tålmodighet til det der, så jeg har bare printet med forskjellige PLA typer, det har dugd til det jeg skulle bruke. Også utendørs.

Ikke engang PETG har jeg giddi å rote noe med siden første året med printer
Har prøvd å printe ABS med åpen printer, men det fikk jeg ikke til. Nå har jeg en lukket printer, hvor hele kammeret blir varmt, og i tillegg kjøler printeren selv ned kammeret sakte (20 - 30 min) etter fullført jobb, så det er bare å drikke kaffe og la den gjøre jobben sin :D
PETG er veldig snill og enkel å handtere (som PLA), og tåler utendørs eksponering mye bedre enn PLA.
knutk
Posts: 2473
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 3D-print-tråden

Post by knutk »

JoeHugin wrote: 18 Aug 2023 14:16 Nå har ikke jeg mye erfaring med abs, men har du forsøkt treesupports? Det fungerer veldig bra til mye rart, enda jeg helst bruker vanlige supports selv.
Hva menes med treesupports?
JoeHugin
Posts: 197
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

knutk wrote: 18 Aug 2023 14:18
JoeHugin wrote: 18 Aug 2023 14:07 Det er nok fordi det ikke er ABS, og ikke printes med varme men heller herder på plass.

Resin kan krympe det og, men langt mindre enn FDM. Det viktigste med ABS o.l. er stabilt høy temperatur, null trekk. Det beste er et skap/kasse rundt printeren mens man printer så temperatur og alt er jevnt. Så bør printen når den er ferdig kjøles sakte ned så den kjøler mest mulig uniformt.

Jeg har ikke tålmodighet til det der, så jeg har bare printet med forskjellige PLA typer, det har dugd til det jeg skulle bruke. Også utendørs.

Ikke engang PETG har jeg giddi å rote noe med siden første året med printer
Har prøvd å printe ABS med åpen printer, men det fikk jeg ikke til. Nå har jeg en lukket printer, hvor hele kammeret blir varmt, og i tillegg kjøler printeren selv ned kammeret sakte (20 - 30 min) etter fullført jobb, så det er bare å drikke kaffe og la den gjøre jobben sin :D
PETG er veldig snill og enkel å handtere (som PLA), og tåler utendørs eksponering mye bedre enn PLA.
Ja, det må til skal man bruke ABS :)

PETG er snillere, men jeg orker bare ikke. 😅 Mye lettere å holde seg til en type filament har jeg funnet ut, mindre hazzle - spesielt når man er avhengig av at det man printer ser likt ut hver gang, og det som printes skal selges så er et tidsforbrukaspekt der og.
JoeHugin
Posts: 197
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

JoeHugin wrote: 18 Aug 2023 14:16 Nå har ikke jeg mye erfaring med abs, men har du forsøkt treesupports? Det fungerer veldig bra til mye rart, enda jeg helst bruker vanlige supports selv.
Jeg går bare ut ifra at du også bruker Cura 😅

https://all3dp.com/2/cura-tree-support/

Fungerer veldig bra på enkelte intrikate design.
JoeHugin
Posts: 197
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Det er mange som printer mye stygge print i FDM, forstår ikke at man blir fornøyd med sånne prints

Image
Bjerknez
Posts: 1036
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

JoeHugin wrote: 18 Aug 2023 14:45 Det er mange som printer mye stygge print i FDM, forstår ikke at man blir fornøyd med sånne prints

Image
Den der så jo helt krise ut :shock:

Kunne jo nesten laget en bedre selv med en tupe Tec7. :lol:
Bjerknez
Posts: 1036
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Bestillte meg slike gjengegreier man varmer og smelter inn i plasten samt passende skruer i størrelsen M2.5 fra motorkondensator.no. Kjekt å ha mulighet for å skru lokket på bokser etc :)
knutk
Posts: 2473
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 3D-print-tråden

Post by knutk »

JoeHugin wrote: 18 Aug 2023 14:45 Det er mange som printer mye stygge print i FDM, forstår ikke at man blir fornøyd med sånne prints

Image
Stygt er bare fornavnet :D
JoeHugin
Posts: 197
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Bjerknez wrote: 18 Aug 2023 14:54 Bestillte meg slike gjengegreier man varmer og smelter inn i plasten samt passende skruer i størrelsen M2.5 fra motorkondensator.no. Kjekt å ha mulighet for å skru lokket på bokser etc :)
Har en bråte med de selv. Men aldri forsøkt å sette de inn i resin, da den resinen jeg bruker ikke smelter noe spesielt.
JoeHugin
Posts: 197
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Bjerknez wrote: 18 Aug 2023 14:51
JoeHugin wrote: 18 Aug 2023 14:45 Det er mange som printer mye stygge print i FDM, forstår ikke at man blir fornøyd med sånne prints

Image
Den der så jo helt krise ut :shock:

Kunne jo nesten laget en bedre selv med en tupe Tec7. :lol:
knutk wrote: 18 Aug 2023 14:55
JoeHugin wrote: 18 Aug 2023 14:45 Det er mange som printer mye stygge print i FDM, forstår ikke at man blir fornøyd med sånne prints

Image
Stygt er bare fornavnet :D
Haha ja, det er helt horribelt. Ikke forsøkt å kalibrere engang :shock:
Post Reply