3D-print-tråden

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Ooo, denne var ikke dum!
https://www.thingiverse.com/thing:2212068

Ligger mye kult på Thingiverse, ofte ser jeg der etter inspirasjon, og designer mine egne. Helt unødvendig ofte, men er gøy å tegne også. :)

Kanskje en slik smøresak skulle vært et artig prosjekt, lage med svamp inni man kan bytte også som tørker av overskytende? :-k
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Da vare montert. Men får litt noia av de synlige mutterne.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Så jo bra ut dette 8) :thumleft

Med litt tykkere del kunne du trolig brukt "gjenge insert" og skrudd i disse. Da hadde ikke mutrene bak synes. En liten dråpe Locktite hadde forhindret dem i å løsne. :)
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: 3D-print-tråden

Post by mekkern »

eller smett på:
https://www.ebay.com/itm/165794024219?h ... BMjsLN2cFi

Image
Også til innvendig umbraco.
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Sånne hetter er ikke dumt nei!
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Bjerknez wrote: 19 Aug 2023 13:19 Så jo bra ut dette 8) :thumleft

Med litt tykkere del kunne du trolig brukt "gjenge insert" og skrudd i disse. Da hadde ikke mutrene bak synes. En liten dråpe Locktite hadde forhindret dem i å løsne. :)
Ja, kunne gjort det også. Ellers fungerer det uforskammet godt å printe gjenger også faktisk, om det ikke skal være veldig mye hold i det. Her hadde det fungert utmerket
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Et nytt prosjekt er laget i Fusion 360.

Dette er et GoPro enhet man kan holde i hånden. Man fester GoPro til festet i toppen og kobler inn ledningen (som skal være en USB som passer til kameraet).

Ibunnen er det laget plass for 3 stk. 18650 batterier som da kobles i parallell som vil gi en samlet kapasitet på rundt 10.000mA. Det ordinære batteriet som sitter i Gopro har en kapasitet på rundt 1.200mA.

I den øverste lommen skal kretsen være, som da består av en 5V boost converter og et TP4056 lademodul som lader batteripakken samt beskytter den.

Det selges allerede slike, men ikke med så mye kapasitet, å ved å bruke 18650 batterier kan man lett bytte ut disse ved behov.
1.png
2.png
3.png
4.png
5.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Toalmar
Posts: 189
Joined: 26 Jul 2013 08:40

Re: 3D-print-tråden

Post by Toalmar »

Blir Spennede og følge denne tråden videre.
Har en fortid med 3D printer med både oppturer og nedturer med tanke på kvalitet og utseende på printede ting.
Kjøpte først en "billig" printer fra Kina før jeg endte på en lite brukt Creality CR-20 Pro.
Printet både med PLA, PETG, ABS og TPU. Resin printer er helt ukjent territorium så her er jeg blank.
Uansett så er erfaringen at det har vært mange timer med problemer, irritasjon og påfølgende utfordringer.
Så min erfaring er i hvert fall, alle er ikke like lett som man skulle tro når det kommer til 3D printing.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Toalmar wrote: 20 Aug 2023 10:21 Blir Spennede og følge denne tråden videre.
Har en fortid med 3D printer med både oppturer og nedturer med tanke på kvalitet og utseende på printede ting.
Kjøpte først en "billig" printer fra Kina før jeg endte på en lite brukt Creality CR-20 Pro.
Printet både med PLA, PETG, ABS og TPU. Resin printer er helt ukjent territorium så her er jeg blank.
Uansett så er erfaringen at det har vært mange timer med problemer, irritasjon og påfølgende utfordringer.
Så min erfaring er i hvert fall, alle er ikke like lett som man skulle tro når det kommer til 3D printing.
Jeg tror at hvis man har lest nok om emnet og satt seg inn i fordeler og ulemper samt valg av slicer og fremgangsmåter og ikke minst teknikk i form av plassering av 3D design på plata etc. så skal det mye til for at ting går veldig galt.

så vidt meg bekjent så er ser det ut til at resin skriver er enklere i bruk på den måten at man ikke bør tenke på varme av dyse, dysetykkelse samt treing av filament etc. man heller bare resin i en skål og trykker print. Men man må kalibrere plata før første gangs bruk. Dette gjøres kun ved å trykke på et par knapper og stramme/løsne noen skruer. :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

JoeHugin wrote: 18 Aug 2023 15:07 Ooo, denne var ikke dum!
https://www.thingiverse.com/thing:2212068

Ligger mye kult på Thingiverse, ofte ser jeg der etter inspirasjon, og designer mine egne. Helt unødvendig ofte, men er gøy å tegne også. :)

Kanskje en slik smøresak skulle vært et artig prosjekt, lage med svamp inni man kan bytte også som tørker av overskytende? :-k
Ikke dum denne (for dem som trenger den slags) :lol:

Har du tegnet en slik?
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 3D-print-tråden

Post by knutk »

Bjerknez wrote: 20 Aug 2023 11:11
Toalmar wrote: 20 Aug 2023 10:21 Blir Spennede og følge denne tråden videre.
Har en fortid med 3D printer med både oppturer og nedturer med tanke på kvalitet og utseende på printede ting.
Kjøpte først en "billig" printer fra Kina før jeg endte på en lite brukt Creality CR-20 Pro.
Printet både med PLA, PETG, ABS og TPU. Resin printer er helt ukjent territorium så her er jeg blank.
Uansett så er erfaringen at det har vært mange timer med problemer, irritasjon og påfølgende utfordringer.
Så min erfaring er i hvert fall, alle er ikke like lett som man skulle tro når det kommer til 3D printing.
Jeg tror at hvis man har lest nok om emnet og satt seg inn i fordeler og ulemper samt valg av slicer og fremgangsmåter og ikke minst teknikk i form av plassering av 3D design på plata etc. så skal det mye til for at ting går veldig galt.

så vidt meg bekjent så er ser det ut til at resin skriver er enklere i bruk på den måten at man ikke bør tenke på varme av dyse, dysetykkelse samt treing av filament etc. man heller bare resin i en skål og trykker print. Men man må kalibrere plata før første gangs bruk. Dette gjøres kun ved å trykke på et par knapper og stramme/løsne noen skruer. :)
Det er som å male....

Man kan dra på Maxbo og kjøpe en bøtte maling og en malerkost, og i løpet av noen dager har man greid å male en husvegg. Men ikke dermed sagt at man kan kjøpe ti ekstra malingspann i ulike farger og male taket i det Sixtinske kapell....
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 3D-print-tråden

Post by knutk »

Bjerknez wrote: 20 Aug 2023 11:11 ............
Jeg tror at hvis man har lest nok om emnet og satt seg inn i fordeler og ulemper samt valg av slicer og fremgangsmåter og ikke minst teknikk i form av plassering av 3D design på plata etc. så skal det mye til for at ting går veldig galt.
................
Ta en kopi av den setningen og heng den på veggen :D :lol:
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

knutk wrote: 20 Aug 2023 12:07
Bjerknez wrote: 20 Aug 2023 11:11 ............
Jeg tror at hvis man har lest nok om emnet og satt seg inn i fordeler og ulemper samt valg av slicer og fremgangsmåter og ikke minst teknikk i form av plassering av 3D design på plata etc. så skal det mye til for at ting går veldig galt.
................
Ta en kopi av den setningen og heng den på veggen :D :lol:
Jeg er klar over at man fortsatt kan møte på problemer og det vil jeg sikkert gjøre. Men har man lest seg opp litt så har man større grunnlag for å forstå hva som er feil. Dessuten finnes det jo mange dyktige her inne (vertfall noen) som man kan støtte seg til muligens. :)

Jeg har for to uker siden lastet ned og testet Lychee slicer pro. Altså ikke skrevet ut noe selvsagt, men satt meg inn i hvordan programmet funker. Det gjør fallgruven litt lavere den dagen printeren ankommer, som mest trolig blir til uken.

Først skriver jeg ut et testprint som ligger ferdig på minnepennen. Kommer ikke denne korrekt ut så vet jeg vertfall at printeren funker slik den skal. Spørsmålet blir vel heller om disse amatørtegningene mine i Fusion bli like godt mottatt. Det er en lærekurve rundt det å plassere ting riktig i sliceren hvis det er overheng etc. Jeg skal prøve meg litt gradvis på dette, men først og fremst skal jeg printe ut en firkantet boks med lokk. Jeg kan ikke helt forstå hva som kan gå galt med akkurat det....

Men selvsagt er det en del finjusteringer og annet som vil få en flott utskrift til å se enda bedre ut. Dette kommer med erfaring, men først og fremst skal jeg få skrevet ut noe som ligner på det jeg har laget, så får jeg ta det derfra.

Nå har jeg vertfall ryddet plass til 3D printer og "curing-station" i furtebua :)
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Toalmar wrote: 20 Aug 2023 10:21 Blir Spennede og følge denne tråden videre.
Har en fortid med 3D printer med både oppturer og nedturer med tanke på kvalitet og utseende på printede ting.
Kjøpte først en "billig" printer fra Kina før jeg endte på en lite brukt Creality CR-20 Pro.
Printet både med PLA, PETG, ABS og TPU. Resin printer er helt ukjent territorium så her er jeg blank.
Uansett så er erfaringen at det har vært mange timer med problemer, irritasjon og påfølgende utfordringer.
Så min erfaring er i hvert fall, alle er ikke like lett som man skulle tro når det kommer til 3D printing.
FDM er masse hazzle.

Resin handler om å fylle resin i fatet, slice delen og trykke play. Har hatt noen få feilede print når jeg har tunet supports for mye ned, men ekstremt lite trøbbel sammenlignet med FDM.

Har sett på resin som kan erstatte FDM mtp størrelse (CR10-S V2 Pro) men det har vært litt dyrt enn sålenge. Også blir det tunge deler fort.

Klart du kan kalibrer resinprinteren og, men det handler mer om å kalibrere slicer og lysetider. Litt mindre styr enn varme i dyse, bed-varme, clogs i dyse, høyde på byggeplate, offset fra BLtouch, kjøling og vifter, fuktighet i filament osv osv..

Faktisk har resin, selv med klinete og mye rensing, gitt meg en langt mer behagelig opplevelse av additiv produksjon.
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Bjerknez wrote: 20 Aug 2023 11:35
JoeHugin wrote: 18 Aug 2023 15:07 Ooo, denne var ikke dum!
https://www.thingiverse.com/thing:2212068

Ligger mye kult på Thingiverse, ofte ser jeg der etter inspirasjon, og designer mine egne. Helt unødvendig ofte, men er gøy å tegne også. :)

Kanskje en slik smøresak skulle vært et artig prosjekt, lage med svamp inni man kan bytte også som tørker av overskytende? :-k
Ikke dum denne (for dem som trenger den slags) :lol:

Har du tegnet en slik?
Ikke enda, har ikke vært på kontoret i helgen - var ute å testkjørte sykler i går isteden 🙌
Post Reply