Black Widow potte

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
MikkeDuck
Posts: 12
Joined: 20 Aug 2023 17:04
MC: Yamaha mt 125

Black Widow potte

Post by MikkeDuck »

Halla :D

Jeg skaffa meg sykkel og lappen for noen måneder siden, en Yamaha 125 mt. Veldig bra sykkel.

Når jeg kjøpte sykkelen fikk jeg med en black widow potte (usikker på akkurat hvilke modell det er, kan finne det ut seinere) uten db-killer. På sykkelen er stockpotta forløpig montert, men er keen på å bytte potte og teste den ut.

Men da kommer spørsmålet, fordi jeg gidder ikke bruke den potta uten db-killer, som dere sikkert forstår (den bråker no inni granskauen). Ksn jeg kjøpe universal db-killer eller må jeg kjøpe db-killer for min spesifikke modell?

Må jeg også registrere at jeg bytta potta, eller ikke vet tanke på at den er ulovlig :plystre :plystre .

Kan jeg også bytte potte selv med litt hjelp og av å se noen veiledninger på youtube?

Tusen takk for alle svar, trenger kunnskap ;-)
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Black Widow potte

Post by mekkern »

Den potta får du uansett ikke godkjent-med eller uten DB-innsats-får ikke papirer på de.
Skal du kjøpe en innsats må den minimum passe til hullet.

Uansett så høres det ræva ut med bråkepotter på 125ccm synes jeg-mye plaging av de rundt til ingen nytte.
det går jo ikke bedre heller-og alle tror du grisekjører og blir sure.

Men hyar du lyst så er det en ganske grei jobb å skifte vil jeg tro.
Se på potta og den som er original så ser du hvilke skruer du må løsne. :thumleft
User avatar
RuneMC
Posts: 2036
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Black Widow potte

Post by RuneMC »

For å utdype litt - det kjøreskolelæreren sa til meg når jeg tok opplæring på kl A for endel år tilbake.

Fra og med 2003 skal det stå antall dB i vognkortet (målt halvmeter på skrå opp ved turtall) som MC kan bråke (med originalpotte)

Min AT er det f.eks. 93dB og da er det ikke tillatt med noe som bråker mer.
For eldre MC hvor det ikke står noe i vognkortet max 100dB

Vi skyter oss egentlig litt selv i foten om vi har MC som høres 1-3 km unna... blir bare at den stille majoriteten av befolkningen som ikke har MC og som evt blir "pissed" om du kjører i boligstrøk når barna deres sover og får lagt ned forbud mot all MC-kjøring slik de gjør i Tyskland og Sveits bl.a.
User avatar
Borg
Posts: 1687
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Black Widow potte

Post by Borg »

En stor andel av oss her inne har en ettermarkedspotte, med eller uten db-killer. Men vi slipper nok litt lettere unna fordi det stort sett er 125 ccm’ene som terroriserer nabolaget med å kjøre frem å tilbake.

Til saken.
Sønnen min hadde en lovlig Acraprovic potte på sin MT-125, men den sto ikke i vognkortet. Ble stoppa på skolen å måtte vise den på biltilsynet.. Har tatt en evighet og to avskiltningsbegjæringer men nå er den omsider registrert i vognkortet med potta.
Ble også opplyst om at om orginalpotta skulle settes på igjen, så måtte den vises på nytt :o

Nesten alltid en kontroll på skolene ved oppstart og helt bingo om du slipper gjennom med ei potte med db-killer (om det ikke står i vognkortet).
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Black Widow potte

Post by Tekumseh »

Du må ha en dB-killer som passer i størrelse for å få festa den. Det beste er nok en lyddemper/dBkiller som er ment for potta. Og uten lyddemper tiltrekker man seg politi, irriterte naboer osv og vil før eller senere få problemer - mange har for lite å bruke energi på i dag dessverre.

Å kjøre med uoriginal potte som bråker litt mer eller gir litt mer effekt er ulovlig. Du vil da kunne få mangellapp og må vise med originalpotta, men i noen tilfeller vanker det både bot og kjøreforbud. Harleyfolket er mer utsatt i større byer enn på landsbygda med akkurat dette.

For å få ei slip-on-potte godkjent er den ofte så kjedelig at det er like bra å sette dit originalpotta - og mulig det er helt umulig på nyere sykler. På en annen side er det mye lettere å havne unna trøbbel hvis du har ei litt stillere potte = tiltrekker deg mindre oppmerksomhet - så kanskje man slipper unna lettere.

Men lovlig uten bekymringer - kjør originalt ;-) Ofte gir det mindre HK, men mer dreiemoment, og det er momentet du bruker etter veien.
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Black Widow potte

Post by Jonta »

Det er et par 125'er som kjører frem og tilbake nede på veien her. Hører de godt fra minst 2 km avstand, så det tar en stund før det blir stillt. Jeg får lyst til å ringe :-k polti... :twisted: :evil:
Eller kjøre etter og ta frem ei skikkelig skyllebøtte når de stopper
User avatar
Borg
Posts: 1687
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Black Widow potte

Post by Borg »

Alternativt, for å gjøre noe med den black widow potta du har.
Hadde en sykkel tidligere hvor stuss (kall d db killer) var sveiset på potta.skar den av m vinkelsliper. Ble senere lei av lyden og fikk den sveiset på igjen.
Bør være mulig å få sveiset pent på en rund plate bak (så det blir tett. Så lage et hull i «plata» på ca. 2 cm. Så sette/sveise en liten stuss/rør med en vinkelbøy på utsiden på ca 30 grader. Dermed har du en påmontert db-killer. Er sikkert en plate/sveis avdeling på en skole som kan lage det (om du forsto tanken).
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Black Widow potte

Post by Jonta »

Db killere er det jo flust av på aliexpress, i alle varianter, nesten gratis. Tar litt tid med frakt da. Og noe dritt å handle fra Kina. Men av og til får man gjøre noen kompromiss.
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: Black Widow potte

Post by JoeHugin »

Har du sjekket om du kan kjøpe fra Black Widow?
Post Reply