3D-print-tråden

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Jeg ser at du også trolig fikk slike merker nederst på boksen. Ca 4-5mm opp på sidene?
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Ja, det ser ut som at den burde hatt litt mer exposure det første laget, at den har glidd ut litt. Men dette er ny batch resin kjøpt et år etter forrige, så det skal jo egentlig sjekkes først at det herdes likt.
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Ser ut som den har sklidd, men litt usikker siden det er helt uniformt, ikke "skeivt".

Men boksen er hel ellers.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Vanskelig å ta bilde i den mørke hula mi 😅
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Ja, det er akkurat slik min blir når jeg printer rett på plata. Faktisk ble min hakket bedre ser det ut til.

Det feltet på siden der som går litt opp på boksen fikk jeg også å det er i utgangspunktet det som plager meg mest. Uten dette feltet hadde min boks blitt helt perfekt.

men så har vi jo lokket også da, også skal det jo i tillegg passe sammen....

Puh.... dette blir bare rot spør du meg. Når ikke engang du klarer å få det noe bedre enn meg, så tror jeg nok bare jeg må ta til takke med at sånn er det bare. Så får jeg heller printe meg noen disneyfigurer :lol:
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Men det var skikkelig bra at du tok deg bryet med å teste hos deg. Da var jeg vertfall ikke heeeelt på jordet... :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Slik ble boksen jeg printet rett på plata. Den er helt perfekt bortsett fra den "bloomingen" på siden der.
PS! Se bort fra lokket :lol:
8588CFD4-542C-48E1-8E5D-32610AEAE30F.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Litt rar effekt det der. Må forske litt
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

JoeHugin wrote: 29 Aug 2023 16:00 Litt rar effekt det der. Må forske litt
Finner du ut av det, så spanderer jeg en pils ved nerste korsvei :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Her er den andre boksen jeg printet, rett på plata. Eneste forskjellen er at den er mye mindre. Litt mindre "blooming" på denne med samme innstillinger, men du ser dem der også. Ellers er boksen perfekt.

Siden det ble noe bedre med mindre boks, så tenker jeg at "suction" fra folie har en vesentlig rolle her?
8E675D82-CDB0-47A8-A490-6942CEFBBEFD.png
12200600-2E39-4391-A003-28F280D927C6.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Angående disse merkene på siden så KAN kanskje dette ha med løftehøyden å gjøre? En større del har større sugekraft fra folien og løfter dermed folien en anelse mer. Hvis dette skjer så vil vel det neste laget legges på samme sted som det forrige etc?

Bare brainstormer litt....
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Nei, tror ikke det. Om du observerer printet så hører du og ser FEP slipper printen, men for å teste kan du endre hvor langt og hvor raskt den løfter plata.
Toalmar
Posts: 189
Joined: 26 Jul 2013 08:40

Re: 3D-print-tråden

Post by Toalmar »

Roargutten wrote: 29 Aug 2023 10:00 Det du her erfarer er nok flere ting.
Det første er at det krever litt erfaring og testing før man får en 3d printer til å gi de resultatene man kanskje ser andre får til.

Kalibrering og fintuning av settings er det første man må prioritere, kanskje printe noen kalibreringskuber osv for å sikre seg at instiller og mål stemmer med det man har tegnet.

Det andre er å lære seg å kjenne maskinen man har, og programmene (f.eks slicer) opp mot den maskinen man har. Det finnes mye standard settings som man kan bruke som et utgangspunkt, men disse fungerer ikke nødvendigvis perfekt for deg. Forhold som temperatur i rommet, luftfuktighet osv spiller inn på sluttresultatet.
Deretter kommer man inn på hva slag materiale man bruker, her er det store variasjoner og det er viktig å finne et materiale som har de egenskapene du trenger. Noen materialer er enkle å jobbe med, andre krever mer og er mer følsomme for de forskjellige variablene man kan justere i slicer.

Jeg tror nok fremdeles at en FDM printer ville være lettere for deg, og gitt deg ønsket resultat om du bare hadde satt deg godt inn i maskintype, filament og slicer settings. Printer man tynne nok lag så blir strukturen finere. Temperatur og fuktighet har også mye å si her også.
Dog vil finere struktur medføre lengre printtid.
Jeg tror Roargutten er inne på noe vesentlig her. 3D printing er ikke bare bare og få til uten mye feiling. Jag ville helt klart begynt med ett par forskjellige kalibreringssaker, som en kube og en annen type. Dette for å lære printeren og kjenne, samt gjøre sine små forandringer for å se om det blir bedre eller dårligere resultat.
Som sagt tidligere i tråden har jeg ikke erfaring med resin printer, kun FDM. Jeg hadde mange timer med feilprinting, stygge print, slipp fra plate, osv, osv.
Uansett så tror jeg dette blir bra etter hvert :thumleft
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Hadde en skvett igjen siden jeg ikke fullførte forrige print.

Satt nettopp på en ny print av denne boksen med disse innstillingene:
BEFC6317-785B-4E4B-9634-0C780DD0A219.png
Printer kun boksen da jeg ikke har resin nok til begge deler. Har endret "wait before print" til 6 sek. Samt hastigheten på plata etc. lychee anntyder at printetiden er 1t44min. Men på printeren står det over 4 timer... det har ikke skjedd før...

Jeg har også nivelert plata på nytt samt vasket og renset. Boksen ble denne gangen plassert på langs av plata og på midten.

Jeg har også endret burn in time fra 30 til 40 sek. Samt bottom layers fra 6 til 10.

Nå burde denne boksen vertfall bli fullført uten å dette av mener jeg. Jeg sjekker før jeg drar på jobb og ser det bra it lar jeg den gå, hvis ikke avnryter jeg printen.... igjen.

Svaret kommer om ca. 3-4 timer. God natt! :thumleft
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Boksen ble akkurat ferdig før jeg dro på jobb.

Fikk vasket den før jeg tok noen bilder før herding.

Igjen, så ble boksen i seg selv helt perfekt. Men denne "bloomingen" på siden er der like ille som før, selv med de nye endringene.

Dette er en slik svampete tekstur som ikke virker skikkelig herdet...
1.JPG
2.JPG
3.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply