Hosting på lavt turtall - vått på forgasser

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Hosting på lavt turtall - vått på forgasser

Post by JoeHugin »

Hei

Har en 1200 Suzuki Bandit, har gått helt fint hele tiden men for etpar dager siden opplevde jeg at det lå bensin på liften (parkerer på liften) og var litt vått på forgasseren. Sykkelen går som normalt på høyt turtall/pådrag, men lavt turtall (putring i 60-70 på femte) så går den å hoster litt.

Jeg mistenker en flottør som har hengt seg, og fant en video på interwebs der noen blåste med kompressor gjennom slangen fra bensin krana og gjennom gasserne, for å blåse ut skjit gjennom "overflow". Er dette i det heletatt en ok quickfix, eller må jeg basere meg på å demontere gasserne? Hadde ikkke helt tenkt det nå siden det allikevel er så lite igjen av sesongen 🤔
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: Hosting på lavt turtall - vått på forgasser

Post by JoeHugin »

Tipset fra her
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Hosting på lavt turtall - vått på forgasser

Post by Bikeridr »

JoeHugin wrote: 31 Aug 2023 16:03 Hei

Har en 1200 Suzuki Bandit, har gått helt fint hele tiden men for etpar dager siden opplevde jeg at det lå bensin på liften (parkerer på liften) og var litt vått på forgasseren. Sykkelen går som normalt på høyt turtall/pådrag, men lavt turtall (putring i 60-70 på femte) så går den å hoster litt.

Jeg mistenker en flottør som har hengt seg, og fant en video på interwebs der noen blåste med kompressor gjennom slangen fra bensin krana og gjennom gasserne, for å blåse ut skjit gjennom "overflow". Er dette i det heletatt en ok quickfix, eller må jeg basere meg på å demontere gasserne? Hadde ikkke helt tenkt det nå siden det allikevel er så lite igjen av sesongen 🤔
Vått på forgasser*en*? Du har vel 4 forgassere på Bantit'en :-k
Hvordan "gjennomblåsing" fungerer, vet jeg ikke, men da snøfreseren min begynte å kverulere, så plukka jeg av forgasseren og ga den 2 timer i ultralydbad. Blåste så rent med luft og monterte tilbake. Starta på første draget og gikk jevnt.
Kan den lugginga hos deg komme av at en (eller flere) forgassere er i ulage? De kan nok sikkert med fordel synkroniseres for å utelukke at det er ujevn levering fra de enkelte forgasserne.
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: Hosting på lavt turtall - vått på forgasser

Post by JoeHugin »

Det er fire stk ja, men sylinder1 som blir våt. Skrudde av og sjekka flottør, så fint ut. Spørs om ikke hele rekka bør ut og rengjøres.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Hosting på lavt turtall - vått på forgasser

Post by Tekumseh »

En miniatur-rusk i flottøren kan gjøre at den henger seg opp. Så kan rusket løsne og komme enten i dysa eller i beste fall inn i sylinderen og forsvinne.

Sikkert greit å få av forgassere og blåse ut alle "ganger" med trykkluft, evt trykkluft på boks. Rusk i dysa kan jo igjen føre til at den får for lite bensin / går for magert og går dårlig / ujevnt.

Rusket kommer fra et sted, så punkt en ved sånne problemer er rens tank innvendig og sett på bensinfilter - et som slipper igjennom nok trykk til at sykkelen går normalt. Ren bensinkanne og trakt hvis du bruker det - her tror jeg mange fusker i "gamet."

Ultralydbad er bra for å få ting skinnende og knallrent, men du får sykkelen grei igjen med en boks forgasserrens og trykkluft på boks (lærte jeg av en eller to hjelpsomme medlemmer her på forumet i fjor sommer.)
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hosting på lavt turtall - vått på forgasser

Post by mekkern »

Bastarden står og venter på TLC etter test av E10/95oktan...den lakk ikke men gikk ræva/fusket på lavt og mindre futt på topp.
Bensinen i forgasseren ble brun over natta.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Hosting på lavt turtall - vått på forgasser

Post by Bikeridr »

mekkern wrote: 02 Sep 2023 09:28 Bastarden står og venter på TLC etter test av E10/95oktan...den lakk ikke men gikk ræva/fusket på lavt og mindre futt på topp.
Bensinen i forgasseren ble brun over natta.
Det var det jeg luftet på GIØ. "Frosken", som er "godkjent" foe 95/E10, går bedre, med mer moment og i snitt 5 mil lengere på en tank à 17 l med 98/E5. Så ja, sprit hører gjemme i drammeglass og iallefall ikke i motor, forgasser, bensintank..
User avatar
intruder
Posts: 4290
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Hosting på lavt turtall - vått på forgasser

Post by intruder »

Hva sier herrene om Shell 98 oktan pr nå...er den gangbar på eldre kjøretøyer ?
og fælt at et land som er så tungt inne i oljeindustrien ikke kan påvirke så produksjonen fortsetter noen år til...
Post Reply