Rar lyd når jeg gasser

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
MikkeDuck
Posts: 12
Joined: 20 Aug 2023 17:04
MC: Yamaha mt 125

Rar lyd når jeg gasser

Post by MikkeDuck »

Hei

De siste ukene har jeg lagt merke til en rar lyd som jeg tror kommer fra kjede området. Lyden kommer når jeg gasser eller slipper gassen og kun i tredje og fjerde gir. Lyden er høyest i tredje.

Lyden høres egentlig ut som en del i sykkelen som ikke er smurt, er en litt tynn og skjør lyd. Se videoen i lenka for å høre. Rundt 4 sek inn i videoen er lyden mest tydelig.

Har lest litt på nett, og kan virke som jeg har "used bearings" men veit ikke helt hva dette kan være. Håper noen veit hva dette kan være.

User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1637
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Rar lyd når jeg gasser

Post by Spiritofwinter »

Smører du kjedet regelmessig?
Og tar du av deksel rundt front drev og rengjør der inn i mellom?
Strammer du kjede regelmessig?

Har opplevd at enkelte typer kjedeolje drar med seg skitt som legger seg i store klumper inne i dekselet rundt front drev.

Kan også være at kjede er slitt? Hvor langt har sykkel/kjede gått?
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Rar lyd når jeg gasser

Post by Tekumseh »

Jeg greier ikke å høre lyden ut fra videoen, men skyter et skudd i blinde:
Kan kam-kjedet være for slakt? Så når motoren går med passe belastning slarker den i strammeren eller tar i noe annet?
MikkeDuck
Posts: 12
Joined: 20 Aug 2023 17:04
MC: Yamaha mt 125

Re: Rar lyd når jeg gasser

Post by MikkeDuck »

Tekumseh wrote: 07 Sep 2023 18:56 Jeg greier ikke å høre lyden ut fra videoen, men skyter et skudd i blinde:
Kan kam-kjedet være for slakt? Så når motoren går med passe belastning slarker den i strammeren eller tar i noe annet?
Har allerede sjekket kjedet, og lyden var det samme når jeg etter jeg strammet den riktig
MikkeDuck
Posts: 12
Joined: 20 Aug 2023 17:04
MC: Yamaha mt 125

Re: Rar lyd når jeg gasser

Post by MikkeDuck »

Spiritofwinter wrote: 07 Sep 2023 12:56 Smører du kjedet regelmessig?
Og tar du av deksel rundt front drev og rengjør der inn i mellom?
Strammer du kjede regelmessig?

Har opplevd at enkelte typer kjedeolje drar med seg skitt som legger seg i store klumper inne i dekselet rundt front drev.

Kan også være at kjede er slitt? Hvor langt har sykkel/kjede gått?
Kjedet er ganske nytt, men selve sykkelen er 2017 modell. Jeg vasker også kjedet regelmessig, så jeg tror ikke kjedet er problemet. Men godt tips det æ vaske rundt dreva, det skal jeg gjøre [-X
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Rar lyd når jeg gasser

Post by mekkern »

MikkeDuck wrote: 08 Sep 2023 00:23
Spiritofwinter wrote: 07 Sep 2023 12:56 Smører du kjedet regelmessig?
Og tar du av deksel rundt front drev og rengjør der inn i mellom?
Strammer du kjede regelmessig?

Har opplevd at enkelte typer kjedeolje drar med seg skitt som legger seg i store klumper inne i dekselet rundt front drev.

Kan også være at kjede er slitt? Hvor langt har sykkel/kjede gått?
Kjedet er ganske nytt, men selve sykkelen er 2017 modell. Jeg vasker også kjedet regelmessig, så jeg tror ikke kjedet er problemet. Men godt tips det æ vaske rundt dreva, det skal jeg gjøre [-X
Men det må smøres også- gear olje/kjedespray-ellers rasler det i det tørre kjedet.
Traction
Posts: 76
Joined: 25 Dec 2021 07:44
MC: Aprilia

Re: Rar lyd når jeg gasser

Post by Traction »

Siden lyden er gir-avhengig så er det mulig at du har en bøyd skiftegaffel. Finn splitt-tegning av motor i en delekatalog på nettet, og sjekk om samme skiftegaffel er involvert i begge de aktuelle girene.
Kjede og kamkjede ville gitt lyd uavhengig av girvalg.

Jeg ville satt sykkelen på midtstøtte/depotstøtte, starte opp, la hjulet snurre og få frem lyden. Lettere å lokalisere den da.
Pass opp for bevegelige deler!
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Rar lyd når jeg gasser

Post by pelsen »

En enkel sjekk for å eliminere kjede og drev er å trille ned en bakke med motoren av.
Jeg husker jeg var hos den lokale Suzuki forhandleren i Halden i 1979 og lurte på noen tikkelyder i motoren på min GT100. Det var ikke noe feil, bare jeg som var ung og ikke hadde peiling.
MikkeDuck
Posts: 12
Joined: 20 Aug 2023 17:04
MC: Yamaha mt 125

Re: Rar lyd når jeg gasser

Post by MikkeDuck »

pelsen wrote: 09 Sep 2023 20:26 En enkel sjekk for å eliminere kjede og drev er å trille ned en bakke med motoren av.
Jeg husker jeg var hos den lokale Suzuki forhandleren i Halden i 1979 og lurte på noen tikkelyder i motoren på min GT100. Det var ikke noe feil, bare jeg som var ung og ikke hadde peiling.
Har gjort dette, og da hørtes alt vanlig ut. Lyden kommer som sagt kun da jeg slipper eller gir gass
MikkeDuck
Posts: 12
Joined: 20 Aug 2023 17:04
MC: Yamaha mt 125

Re: Rar lyd når jeg gasser

Post by MikkeDuck »

mekkern wrote: 08 Sep 2023 06:24
MikkeDuck wrote: 08 Sep 2023 00:23
Spiritofwinter wrote: 07 Sep 2023 12:56 Smører du kjedet regelmessig?
Og tar du av deksel rundt front drev og rengjør der inn i mellom?
Strammer du kjede regelmessig?

Har opplevd at enkelte typer kjedeolje drar med seg skitt som legger seg i store klumper inne i dekselet rundt front drev.

Kan også være at kjede er slitt? Hvor langt har sykkel/kjede gått?
Kjedet er ganske nytt, men selve sykkelen er 2017 modell. Jeg vasker også kjedet regelmessig, så jeg tror ikke kjedet er problemet. Men godt tips det æ vaske rundt dreva, det skal jeg gjøre [-X
Men det må smøres også- gear olje/kjedespray-ellers rasler det i det tørre kjedet.
Smører alltid kjedet etter jeg vasker det :D
Post Reply