I garasjen

Prat om tung MC.
User avatar
Borg
Posts: 1686
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: I garasjen

Post by Borg »

RuneMC wrote: 24 Jul 2023 10:20 Ser veldig bra ut :thumleft

Apropos belegningsstein så finnes det lydløst og enklere alternativ - steinkutter som "knekker" steinen på ett sekund. Blir litt ruglete i kuttoverflaten men holder for alt som dekkes av fugesand. Undres stadig over at folk heller bruker minutter med hylende sirkelsag pr vanlig belegningsstein etter at jeg så en demonstrasjon av anleggsgartner for mange år siden.
Han her anbefaler jo også diamantblad når det kommer til kantstein, samt den jeg la er ikke rett, men har en nedkrummet kant bak. Men godt mulig jeg leier en når jeg begynner å legge belegningsstein. Eneste er at vinkelkutter alltid er i hus, samt ting tar tid og da er ikke alltid leie helt praktisk.
User avatar
RuneMC
Posts: 2036
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: I garasjen

Post by RuneMC »

Borg wrote: 24 Jul 2023 16:51 ...
Han her anbefaler jo også diamantblad når det kommer til kantstein, samt den jeg la er ikke rett, men har en nedkrummet kant bak. Men godt mulig jeg leier en når jeg begynner å legge belegningsstein. Eneste er at vinkelkutter alltid er i hus, samt ting tar tid og da er ikke alltid leie helt praktisk.
Aha, OK, så granitt kantstein til bedet, my bad, så ikke det i farten.
User avatar
Borg
Posts: 1686
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: I garasjen

Post by Borg »

Mesteparten er på plass innvendig nå. Fikk til og med bestilt en radio i dag så da skal d bli lyd. Men, internett radio trenger nett(ja er nå mere som trenger nett der ute) så her funderes d litt for tia.

Utvendig har d vært stillestående siste året, men for noen uker siden fikk jeg omsider bestilt meg noe belegningsstein. Støttemuren har vært på plass lenge, men fikk avsluttet siste hjørnet for 2 uker siden så jeg fikk området klart for belegningsstein
IMG_4570.jpeg
Stoler ikke helt på meg selv når d kommer til å få d slett, så gikk over å planerte over flere dager for å få det best mulig
IMG_4571.jpeg
Leide så vibroplate sist helg å satte igang. Først dabbe over område før steinlegginga kunne begynne.
Valget falt på vinkelsliperen for kapping av stein siden de skulle skråkappes for å passe best mulig inntil støttemuren som er skrå.
IMG_4572.jpeg
Ble en liten «rygg» foran porten mot gresset jeg vurderer å ta opp å rette litt (men d sitter litt langt inne).
Ble også en høy rygg helt t venstre for døra, men den ble tatt opp, slettet og lagt på nytt (på det tidspunktet var jeg lang i armene og helt tom for energi og jobbet under mottoet «bare litt til»)
IMG_4574.jpeg
Trodde jeg skulle ha 1,5 m2 til overs, men kom ut 3,5 m2 for kort :(
IMG_4575.jpeg
Jaja, resten er nå kjøpt inn men venter på oppholdsvær for å ta siste innspurt.

Så Wifi. What to do??

I senter av huset har jeg en ruter men sliter litt i andre enden på kontoret med til tider svakt signal. Får også såvidt inn nett i garasjen, men noe ustabilt. Så hva skal man gå for? Trenger ingen gaming-hastighet, men nok for «normalt bruk»

Søkte litt og tittet på:
1) Strømnett ikke trådløst

https://www.elkjop.no/product/pc-dataut ... 6#features

2) Strømnett m trådløst

https://www.netonnet.no/art/data-og-net ... 309.13651/

3) Mesh - Med to av disse kan jeg kanskje ta både kontoret og garasjen som er i hver sin ende av huset :-k

https://www.computersalg.no/i/5013960/t ... ontent=48
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
kvase
Posts: 4042
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: I garasjen

Post by kvase »

Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: I garasjen

Post by Bjerknez »

I sommer installerte jeg hele 6 stk. TP-Link Deco noder (mesh) her hjemme. Anbefales på det sterkeste. Helt sømløs installering og fullstedig idiotsikker. Kjell & Co hadde gode tilbud på disse når jeg kjøpte.

Du kobler den første til modemet med kabel samt strøm i veggen. (bytter ut routeren din) og setter dem andre opp trådløst innenfor rimelig avstand. De resterende nodene trenger kun strøm så du må ha uttak i veggen til dette.

Skal du ha wifi ut i garasjen anbefaler jeg å legge litt jobb i å strekke kabel fra nærmeste innedel til noden i garasjen. Da får du i praksis full fart i garasjen.

Jeg gikk litt berserk her hjemme så du trenger nok neppe 6 stk. noder. Har du murhus eller garasje i betong med takplater av metall blir signalene ganske svekket. Derfor anbefaler jeg kabel til garasje.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: I garasjen

Post by Bjerknez »

User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: I garasjen

Post by Bjerknez »

Jeg har prøvd disse strømnettene å jeg sier med en gang at Mesh er veien å gå. Dropp disse extenderne og strømgreine. Disse skaper nemlig et eget nett. Hvis du vil ha en slik strømgreie fra TP-link kan du få de, to jeg har.

Hovedgreia med mesh er at du får ETT nettverk og du blir sendt mellom nodene helt sømløst. Ut fra hva du skriver så ville jeg hatt hovednoden (den du bytter ut med routeren) stående midt i huset. Har du et vanlig litt stort hus og kanskje 2-3 etg. så blir nok 2 stk. noder for lite. Spesielt med tanke på hvis du skal ha i garasjen også.

Hvor stort hus har du? Betong/tre?

Jeg bor i et gammelt murhus kledd med plank. Her var det ikke lett og få signaler trådløst med Deco ut i garasjen. Joda, TIL garasjen gikk det greit, men ikke INN i garasjen. Garasjen er også delvis av betong og taket har stålplater.

Jeg trakk en kabel fra den nærmeste noden inne i huset og ut til noden inne i garasjen. Da fikk jeg 500/500 og full fart i garasjen, målt med iPhone 14 Pro Max via Wifi.

Fra denne noden igjen kan du feks. sette opp flere noder trådløst rundt i garasjen (hvis du har svææær garasje) eller evt. bygge videre til andre bygninger på gårdsplassen.

Jeg har satt opp 7 stk. overvåkingskameraer på eiendommen som streamer 24/7 via Wifi. Fungerer helt gull med Deco :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: I garasjen

Post by Bjerknez »

Som nevnt gikk jeg litt over the board her i huset. Ca. 85kvm og jeg har en node midt i huset ved TV'en. (hovednoden). Jeg har en node på kjøkkenet, en på soverommet, en på kontoret (som jeg også har koblet den stasjonære PC'en rett in i for kablet nettverk), en i gangen, en i kjelleren (furtebua) og en i garasjen kablet fra en av dem i huset.

Her har jeg 500/500 hastighet via WIFI både inne i huset og rundt huset samt rundt garasjen etc. Jeg kan gå 20-30 meter vekk fra huset og allikevel ha gode nok signaler til å lese VG.

Min oppfattelse av mesh nodene fra Deco så langt er veldig enkel. Just set it and forget it. Det bare funker. 8)

Merk at hvis du har trehus, går nok signalene enda lenger.
User avatar
kvase
Posts: 4042
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: I garasjen

Post by kvase »

Enig med Bjeknez ang slikt opplegg med extenderne og strømgreine.
Har du muligheter til å strekke netverks kabel over loft så er det en enkel afere også
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Domino
Posts: 216
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: I garasjen

Post by Domino »

Alle som bygger garasje og mekker litt bør egentlig legge kabelrør med trekkesnor fra hus til garasje. Da er man bedre rustet for framtidige behov.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: I garasjen

Post by Bjerknez »

Mesh er eneste veien å gå mener jeg. Du bytter bare ut routeren din med en mesh node og kbler den opp via app. Deco appen er utrolig enkel. Du kan nesten ikke gjøre feil.

Etter dette så bare kobler du opp en og en node og parer den med systemet. Når du er ferdig får du ETT stort nettverk, og enhetene dine veksler mellom disse nodene avhengig av hvor dem får best signal, helt sømløst.

De strømadapterne ville jeg sett helt bort fra. Dem skaper mer frustrasjon enn glede. Dessuten får du et eget nettverk med en slik, sånn at du må feks. koble deg av nettverket i huset for å koble deg på det andre. Dem er ikke spesielt effektive heller. Ofte opplevde jeg at jeg måtte restarte dem også.

Egentlig bare driten og ikke verdt pengene.

Mine kommer jeg til å kaste i søpla, hvis ingen kommer å henter dem.
User avatar
Borg
Posts: 1686
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: I garasjen

Post by Borg »

Ja d holder jeg så langt en knapp på 3 pk mesh

Så de var en del billigere her, men alltid litt skeptisk til nettsteder som ikke har d inne
https://www.proshop.no/Ruter/TP-Link-De ... =pricesite

Ellers er både hus og garasje i tre. D er ca 10-15 meter mellom kjøkkenvegg og garasjevegg så tenker da en enhet på hver av de punktene.

Trekkerør har jeg t strømkabel og vannrør. Strøm kunne jo delt m nettverk, men da må det også gå en kabel ut av huset og gjør alt jeg kan for å slippe det.
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: I garasjen

Post by haakeik »

Jeg har også en 3 pk. av disse. En i kjelleren, en i andre etasje og en i garasjen. Har 2 stk. webkamera som sender live til en Blueiris server i kjelleren + garasjeportåpner (skybasert) i garasjen. Har ikke noe ytelsesproblemer med dette oppsettet.
Post Reply