3D-print-tråden

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Bjerknez
Posts: 898
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Toalmar wrote: 17 Sep 2023 16:40
Bjerknez wrote: 17 Sep 2023 10:39
JoeHugin wrote: 17 Sep 2023 10:37 Dette er det jeg digger med 3d printing, løse problemer 🙂
Jepp. Å det er målet mitt med printeren. Nå sitter jeg bare her og prøver å finne ting som kan repareres eller forbedres med 3D print... :lol:
Du må bli litt mer røff i håndteringen av ting så kanskje du løser det på den måten :mrgreen:
Hehe, ja kanskje det...

Fikk forøvrig melding om å hente pakke på posten om fredagen fra Elegoo i England. Fem flasker med resin. Posten skulle ikke ha mindre enn 1.500 kroner av meg i tollbehandlingsgebyr. Så den pakken ble ikke hentet ut for å si det sånn. Den går i retur til avsender.
Toalmar
Posts: 189
Joined: 26 Jul 2013 08:40

Re: 3D-print-tråden

Post by Toalmar »

Bjerknez wrote: 17 Sep 2023 16:43 Fikk forøvrig melding om å hente pakke på posten om fredagen fra Elegoo i England. Fem flasker med resin. Posten skulle ikke ha mindre enn 1.500 kroner av meg i tollbehandlingsgebyr. Så den pakken ble ikke hentet ut for å si det sånn. Den går i retur til avsender.
Må da være en feil om gebyret er på kr 1.500,- første gang jeg hart at gebyret er så svimlende høyt.

Ja-ja hobby skal være dyrt :-k
User avatar
Bjerknez
Posts: 898
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Toalmar wrote: 17 Sep 2023 20:34
Bjerknez wrote: 17 Sep 2023 16:43 Fikk forøvrig melding om å hente pakke på posten om fredagen fra Elegoo i England. Fem flasker med resin. Posten skulle ikke ha mindre enn 1.500 kroner av meg i tollbehandlingsgebyr. Så den pakken ble ikke hentet ut for å si det sånn. Den går i retur til avsender.
Må da være en feil om gebyret er på kr 1.500,- første gang jeg hart at gebyret er så svimlende høyt.

Ja-ja hobby skal være dyrt :-k
Ja, det er nok en feil ja. Derfor hentet jeg ikke ut pakken. Skal ringe posten i morgen. Endrer dem ikke summen, så får dem sende den i retur til avsender. Jeg har gitt avsender beskjed om gebyret og at pakken trolig er på vei tilbake. Å netale ut pakken for så og ta prosessen med posten er uaktuelt.
User avatar
Bjerknez
Posts: 898
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Har en boks på veggen i kjelleren som inneholder ett par ESP8266 som overvåker temperaturen samt gir meg diverse informasjon fra kjelleren. Denne boksen har et LCD display som også viser informasjon.

Men denne boksen er kjøpt på Biltema og jeg har kuttet litt skjevt etc. med tanke på hullet til LCD displayet etc.

Så jeg har tegnet meg en ny boks som forøvrig er helt lik som skal erstatte den gamle, men som ser litt bedre ut.

Dette er dog et førsteutkast så den blir ikke sendt til print enda..
kjellerboks.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 898
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Da er armen til denne satt til print. Den er nok klar i god tid før jeg kommer hjem fra jobb i dag :)
arm.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 898
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Denne gangen gikk det galt. Jeg hadde nok brukt for lite og for dårlige støttepinner da alt så bra ut frem til siste delen av røret. Jeg prøver igjen med kraftigere supports. Det er den eneste måten å printe den på da det ikke er plass til å legge den annerledes.

Så jeg får kjøre på med supports og heller pusse litt etterpå.
IMG_1285.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 898
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Jeg hadde rett og slett for dårlige supports første gangen. Delen er ganske massiv og kompleks sett i printerens perspektiv så jeg forventet noen komplikasjoner her egentlig.

Men den siste gangen gikk det mye bedre. Riktignok bommet jeg igjen når det kommer til bunndelen som man skrur i hyllen. Denne ble ikke veldig bra og litt skjev. Men den duger og den funker. Grunnen til at dette skjedde var fordi jeg ikke printet den rett på plata, men brukte støttepinner.

Men prosjektet ser jeg på som fersig for denne gang og det har gitt meg mer erfaring på godt og vondt. :)
IMG_1286.jpeg
IMG_1287.jpeg
IMG_1288.jpeg
IMG_1289.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Toalmar
Posts: 189
Joined: 26 Jul 2013 08:40

Re: 3D-print-tråden

Post by Toalmar »

Ble jo helt greit til slutt. I tillegg ga det vel deg litt erfaring også for kommende prosjekter.
User avatar
Bjerknez
Posts: 898
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Toalmar wrote: 23 Sep 2023 09:34 Ble jo helt greit til slutt. I tillegg ga det vel deg litt erfaring også for kommende prosjekter.
Helt klart godkjent dette. Det viktigste er at jeg forstår hvorfor ting går galt. Det klikker hvis jeg ikke vet hvorfor. Da føler jeg at jeg bare holder på på måfå uten mål og mening. Flaks teller ikke synes jeg når det kommer til vellykede prints.

Men det er veldig befriende og lørerikt å lære seg samt mestre nye ting. Denne gangen er jeg på vei til å mestre 3D printing. Jeg er helt klart ingen mester enda. Det vil garantert dukke opp prosjekter hvor jeg ikke forstår hvorfor ting gikk galt, å da må man bare legge seg i selen og teste ut, høre på andre, se videoer og evt. sende mailer etc. :)

En ting er sikkert. Resin print er veien å gå for min del. Printene blir utrolig bra. Selv når man driter seg ut i enkelte tillfeller :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 898
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Jeg er i gang med neste prosjekt.

Har kjøpt noen større magneter så jeg designet en større base for magnetene. Jeg skal da feste en ledning til magneten inne i denne basen og bruke dem som hurtigkontakter for lading av batteri samt brukes i forbindelse med multimeter etc.

jeg skal for første gang prøve med 0.03mm laghøyde når jeg printer for å se om dette gjør noe med kvaliteten. :)
magnet_PLUSS.png
MAGNET_PLUSS_2.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 898
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Da var printen klar og vellykket :)
IMG_1290.jpeg
IMG_1291.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Hva syns du om kvalitet vs printetid mtp laghøyden?
Verdt det?
User avatar
Bjerknez
Posts: 898
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Nå har jeg kun printet denne med 30um laghøyde, men jeg synes ikke forskjellen er verdt nesten doble printetiden nei. Vertfall syntes det ikke så godt på denne synes jeg. kanskje det synes bedre på større ting eller på ting med flere detaljer?

Skal printe en til nå da jeg bommet på hulldiameteren som ble 8mm i steden for 10mm.

Skal printe neste med 50um laghøyde og ellers identiske innstillinger. Printen tar vel da ca. en og en halv time ca.
User avatar
Bjerknez
Posts: 898
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Her er den samme med 50um laghøyde. Jeg synes kveliteten på vertfall disse er tilnærmet helt lik. Jeg har sjekket med lupe og forskjellene er veldig små. Kan være at forskjellene er større på mer detaljerte eller større print. Det vet jeg ikke. Men at det er verdt omtrent doble printetiden synes jeg ikke. Vertfall ikke i dette tilfellet.
IMG_1292.jpeg
IMG_1293.jpeg
IMG_1294.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Domino
Posts: 220
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: 3D-print-tråden

Post by Domino »

Det er vel som med mye annet, at man må finne skjæringspunktet der det blir akkurat "godt nok". Vi hadde en forelesning om kvalitet for mange år siden der foreleser sa at det finnes ikke god eller dårlig kvalitet, bare rett eller gal kvalitet. Han hevdet at så lenge produktet oppfyller kundens forventninger er kvaliteten rett. Og alt over det er unødvendige kostnader for leverandør.

Så er det opp til de som driver med markedsføring å gi kunden de rette forventningene. Man stiller jo f.eks. ulike krav til en Mercedes og en Opel. Så lenge kunden som kjøper Opel føler at han får det produktet han forventer, er kvaliteten rett. Og han slipper å betale Mercedes-pris.
Post Reply