Spiritofwinter, Norden og nye prosjekter

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1637
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, Norden og nye prosjekter

Post by Spiritofwinter »

Noen uker siden jeg kom i mål med servicen, der en av grunnene til at det tok litt lenger tid enn forventet var ene oljepluggen. Sist det var byttet olje og filter på sykkelen så var det gjort på merkeverksted. Jeg skjønner at de sikkert har litt tidspress på seg og ikke alltid kan finstramme perfekt, men dette var direkte sjokkerende. Jeg prøvde først å løse pluggen på normalt vis med skralle, det fungerte på alle bortsett fra den ene som satt fast. Greit nok, litt WD-40, la det virke litt, banke litt lett, litt til WD-40, la det stå en stund, banke litt til, enda mer WD-40, la stå over natten, prøve litt til, banke litt til. Men neida, pluggen satt fast... frem med trykkluft og slagdrill, selv den måtte jobbe litt for å få løst pluggen. Og for de som lurer, denne står rett i motorblokk og hadde skapt et helvete om gjengene hadde blitt ødelagt, har konkludert med at det er like greit jeg ordner med service selv fremover for å slippe slike problemer.

Hadde heldigvis kjøpt et komplett oljeservice sett med nye plugger, filter og pakning, så jeg slapp å bruke opp igjen den som var skrudd så hardt fast. Og når jeg skrur fast så bruker jeg momentskralle så det blir riktig :)
20240324_193531.jpg
Men som sagt, dette var et par uker siden, etter det har det vert påskeferie med familien på hyttetur og alt annet som påsken bringer med seg, så denne helgen var det greit å gjøre litt MC relatert igjen.

Har tenkt litt på den dreneringen på luftfilterboksen som ikke var helt god, etter tips her inne og litt graving i noen skuffer så fant jeg noen rørdeler som jeg tror kan brukes. Jammen bra man er flink til å ikke kaste ting som man tror kan brukes en dag :)
20240324_202601.jpg
Kappet vekk litt som ikke trengtes, kjørte på med litt matt sort lakk, fikk laget noen passelige mellomleggs skiver for å tette godt nok sammen med en pakning og plutselig har man en løsning som forhåpentligvis fungerer bedre enn originalt.
20240406_131844.jpg
Om det til slutt ble en god løsning gjenstår å se, men den fungerer enn så lenge :)

Monterte også samtidig en tankbag ring fra Givi som jeg kjøpte i fjor høst, spesiallaget for Norden med 901 merke. Jeg har vert veldig fornøyd med Givi tidligere, men her føler jeg de har bommet litt...
20240406_160547.jpg
Nå kan det være at man må ha en spesifikk tilpasset tankveske også, men å peke ringen direkte mot fører vil jeg påstå ikke er helt optimalt. Den givi vesken jeg har liggende fra før er på 15 liter og kommer direkte i veien om jeg skal prøve å bruke den. Tror nok at her må jeg innom en Givi forhandler og prøve litt for å se om der er noe som faktisk kan fungere, evt så får jeg klare meg uten tankveske som jeg har gjort de siste årene.

Men det mest positive denne helgen var at jeg kom meg ut på årets første skikkelige kjøretur :D Bare et par mil, primært for å se at det ikke kom feilmelding og at kjøredressen passer, men likevel en kjøretur på 2 hjul :) Fikk også bekreftet at varme i sete og håndtak fungerer godt sammen med skjorten fra warm & safe, ble nesten litt for varmt ute på tur :)
20240406_154730.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
JRO
Posts: 1297
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Spiritofwinter, Norden og nye prosjekter

Post by JRO »

Ja, nå nærmer det seg sesongstart. Bra at du har fått utført service på Norden og er klar for kjøring. Regner med at vi møtes i løpet av sesongen. :)
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Spiritofwinter, Norden og nye prosjekter

Post by Palma »

Ja, det viser seg gang på gang at verkstedene direkte slurver med servicen, og gjør feil, joda det er menneskelig å feile, men et minimum bør man forvente. Momentnøkkel bl-a.
Jeg har harr 250'n min inne på verkstedet for service grunnet garanti, jeg drev å tukla med noe luftgreier i fjor-høst og tok ut luftfilteret... Slik så det ut:
Luftfilter.jpg
Mest sannsynlig orginalfilteret. Når det kommer inn en utprega grussykkel på verkstedet, med knastedekk, drøssevis med klistremerker som har et klart budskap om GRUS og da ikke sjekker luftfiltere det er såpass lavmål at i år tar jeg servicen selv jeg og.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply