Bruker dere lås på sykkelen?

Prat om tung MC.
Anterialis
Posts: 3
Joined: 13 Apr 2024 11:51
MC: Nå: KTM Duke 890 ‘22
Tidl: Honda CB600F Hornet

Bruker dere lås på sykkelen?

Post by Anterialis »

Hei! Ny på forumet her. Jeg har kjørt sykkel i cirka 10 år, men solgte for 10-11 år siden. Nå har jeg kjøpt meg ny bruktsykkel, en Ktm duke 890 fra 2022. Jeg husker at jeg tidligere brukte ekstra lås på Hondaen den gang, men har ikke gått innkjøp av en skivelås denne gangen.

Jeg lurer egentlig litt på hva poenget er, enkelt sagt. Jeg ser at forsikringen ikke krever en slik ekstra lås, og jeg får ikke verken reduksjon i egenandel eller lavere forsikringssum el.l. Mitt inntrykk er at dersom tyvene er interessert i å stjele sykkelen så tar de den uansett, uavhengig av om den har lås. Jeg kommer nok ikke til å kjøpe en (kjetting-)lås hvor jeg fester sykkelen i andre gjenstander da dette blir for tungvint der jeg parkerer til vanlig.

Hva gjør dere? Meninger tas imot med takk!
User avatar
Ambro
Posts: 457
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW K1600GT -22
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: Bruker dere lås på sykkelen?

Post by Ambro »

Har og bruker skivelås. Min holdning er at om det er vanskeligere å ta min sykkel enn den som er ved siden av, så er min tryggere.
Ang forsikring mener jeg at kravet deres er at styrelåsen brukes.
User avatar
RuneMC
Posts: 2037
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Bruker dere lås på sykkelen?

Post by RuneMC »

Ja, har en slik som gir lyd ved minste bevegelse https://www.mc-utstyr.no/products/abus- ... 77-detecto

Praktisk ift at ingen prøvesitter MCen og ellers om en annen ikke har. Batteridrevet vinkelsliper tar de fleste låser raskt... men har sett på YouTube det er noen til 3K+ som har en legering som gjør at 4-5 vinkelsliper blader slites ut.
User avatar
Domino
Posts: 216
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Bruker dere lås på sykkelen?

Post by Domino »

Jeg bruker skivelås. Jeg vet ikke hvor stor praktisk betydning det har, men det gir meg iallfall litt mer "piece of mind". Jeg har også nylig kjøpt meg en kodelås med kabel som jeg kan bruke for å låse hjelm og evt jakke fast på sykkelen.
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Bruker dere lås på sykkelen?

Post by Jonta »

RuneMC wrote: 13 Apr 2024 20:30 Ja, har en slik som gir lyd ved minste bevegelse https://www.mc-utstyr.no/products/abus- ... 77-detecto

Praktisk ift at ingen prøvesitter MCen og ellers om en annen ikke har. Batteridrevet vinkelsliper tar de fleste låser raskt... men har sett på YouTube det er noen til 3K+ som har en legering som gjør at 4-5 vinkelsliper blader slites ut.
Vinkelsliper lager jo endel støy. Det er jo en fordel.Med mindre sykkelen er parkert i ei øde låve langt ut i skauen.

Jeg bruker kjettinglås, i tilegg til at bua er låst.
En ting er at forsikringa dekker, men du får aldri igjen din sykkel, som kanskje heter Kari eller noe slikt. Og som du akkurat har fått klarlakkert tanken, og brukt 14 timer på å pusse hele eksosanlegget, og montert nye pakninger....
User avatar
Borg
Posts: 1688
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Bruker dere lås på sykkelen?

Post by Borg »

Anterialis wrote: 13 Apr 2024 17:02 Hei! Ny på forumet her. Jeg har kjørt sykkel i cirka 10 år, men solgte for 10-11 år siden. Nå har jeg kjøpt meg ny bruktsykkel, en Ktm duke 890 fra 2022. Jeg husker at jeg tidligere brukte ekstra lås på Hondaen den gang, men har ikke gått innkjøp av en skivelås denne gangen.

Jeg lurer egentlig litt på hva poenget er, enkelt sagt. Jeg ser at forsikringen ikke krever en slik ekstra lås, og jeg får ikke verken reduksjon i egenandel eller lavere forsikringssum el.l. Mitt inntrykk er at dersom tyvene er interessert i å stjele sykkelen så tar de den uansett, uavhengig av om den har lås. Jeg kommer nok ikke til å kjøpe en (kjetting-)lås hvor jeg fester sykkelen i andre gjenstander da dette blir for tungvint der jeg parkerer til vanlig.

Hva gjør dere? Meninger tas imot med takk!
Hei og velkommen @Anterialis. Håper vi får flere poster fra deg men i dette tilfellet blir det kanskje litt feil å svare på en slik undersøkelse fra en profil som har sitt første innlegg på forumet. I hvertfall for de som eventuelt måtte svare at de ikke bruker lås
User avatar
mekkern
Posts: 5123
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Bruker dere lås på sykkelen?

Post by mekkern »


Bør i det minste festes i noe.
User avatar
kvase
Posts: 4043
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Bruker dere lås på sykkelen?

Post by kvase »

Skive lås ved turer med overnatting der jeg ikke får parkert inne gjærne 2 styk en for vært hjul - Men som noen skriver lås i fast gjenstand kan være et bra hinder.
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Anterialis
Posts: 3
Joined: 13 Apr 2024 11:51
MC: Nå: KTM Duke 890 ‘22
Tidl: Honda CB600F Hornet

Re: Bruker dere lås på sykkelen?

Post by Anterialis »

Takk for gode poenger!
Ja jeg har sett på en nøkkel-/kodefri friskivelås fra Abus med alarm og Bluetooth. Virket kjekk, og spesielt enig i dette med at det nok hindrer folk å ta på/sitte på sykkelen, i alle fall korter drastisk ned på tiden til de angrer..

Hjelmen er også et godt poeng. Jeg har ingen oppbevaringsmuligheter på sykkelen. Låse den fast til sykkelen er et godt poeng.

Takk for fine innspill!

https://www.abus.com/no/Privat/Motorsyk ... etecto-One
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bruker dere lås på sykkelen?

Post by Bjerknez »

Slik jeg pleier å parkere så er det sjeldent nødvendig med lås på sykkelen slik jeg ser det.

Stort sett parkerer jeg den ikke langt unna der jeg befinner meg og hjemme står den i garasje innelåst og ofte forran en bil. På jobben står den rett utenfor kontorvinduet mitt og er jeg hos familie i Molde etc. så står den også i garasje.

Jeg tenker at en lås uansett har liten verdi da de fleste låsene lett kuttes av tyvene. Joda, man gjør det vanskeligere, men har dme lyst nok på sykkelen så tar dem den uansett.

Så nei, jeg bruker ikke lås på sykkelen slik jeg bruker den.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bruker dere lås på sykkelen?

Post by Bjerknez »

mekkern wrote: 14 Apr 2024 00:35
Bør i det minste festes i noe.
Tror den bilen der hadde vært akkurat litt for kort for doningen min :lol:
Anterialis
Posts: 3
Joined: 13 Apr 2024 11:51
MC: Nå: KTM Duke 890 ‘22
Tidl: Honda CB600F Hornet

Re: Bruker dere lås på sykkelen?

Post by Anterialis »

Hehe så videoen. Virker ikke som skivelås ville stoppet dem…

Takk for innspill!
User avatar
Ambro
Posts: 457
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW K1600GT -22
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: Bruker dere lås på sykkelen?

Post by Ambro »

Litt artig vri på forklaring her.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bruker dere lås på sykkelen?

Post by Bjerknez »

Anterialis wrote: 15 Apr 2024 21:28 Hehe så videoen. Virker ikke som skivelås ville stoppet dem…

Takk for innspill!
Noen låser er bedre enn andre, men ingen av dem hindrer at sykkelen blir stjålet. Men det gjør det jo LITT vanskeligere dor tyven da han får en oppgave ekstra å løse. Men har dem lyst nok på sykkelen, så tar dem den uansett.

Skal man ha en mer permanent løsning, vertfall hjemme, så ville jeg støpt ned en låsemekanisme i garasjegulvet som begge hjulene kan låses til. Man må fortsatt ha en lås, men det gjør arbeidsoppgaven for tyven langt vanskeligere. Man må først inn garasjedøren, så må man bruke vinkelsliper, på begge låsene etc. parker gjerne en bil forran sykkelen i garasjen. Det er kanskje det mest effektive.

Å sist men ikke minst, tapatser garasje med overvåkingskamera og alarm, slk at dem blir oppdaget i god tid før dem starter. Da får dem trolig ikke tid nok til å stjele sykkelen før du står der med balltre eller politiet kommer.

Men å låse aykkelen med skivelås mens man er på tur klarer jeg ikke helt å se den store gevinsten med. Det hjelper jo LITT, men dem tar den uansett.
User avatar
Ambro
Posts: 457
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW K1600GT -22
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: Bruker dere lås på sykkelen?

Post by Ambro »

Bjerknez wrote: 16 Apr 2024 02:41
Anterialis wrote: 15 Apr 2024 21:28 Hehe så videoen. Virker ikke som skivelås ville stoppet dem…

Takk for innspill!
--snip--

Men å låse aykkelen med skivelås mens man er på tur klarer jeg ikke helt å se den store gevinsten med. Det hjelper jo LITT, men dem tar den uansett.
Tyver er late, og ønsker ikke å bli oppdaget. Den vanligste metoden for å stjele en sykkel er å trille den en liten distanse vekk, gjemme den under kvist/hekk/noe, og se om noen umiddelbart finner den (gjemt tracking), for så å hente den med varebil når det er trygt. De ønsker jo ikke å bli tatt hjemme. En skivelås gjør det veldig mye vanskeligere å trille en sykkel den distansen, med mindre du kjører en Grom el.l. som kan bæres.

Igjen, er samma grunn til at vi har alarm på hus/bil. Det er enklere å fortsette å spane på naboen, og bortover og ta den som ikke har det.
Men fortsett gjerne uten Bjerknez, kjekt å vite at tyvene har ett lettere mål enn min når jeg er på tur. \:D/
Post Reply