Det er fint at den virker
Det ser ut til å være mye som er forskjellig fra min KTM, som har Keihin ECU.
Min måler ikke CO, den har bare simple lambda sonder som bare måler veldig nært støkiometrisk. Jeg har bredbånd AFR måler, men har bare brukt den til å dyse forgassere på de andre syklene
Tomgang og lufteskruer har den heller ikke, det har bare mine forgassere. Tomgang er definert i ECU på KTMen.
Med programmeringstilgang i ECU er det veldig viktig å ta backup ofte. Jeg har vært nødt til å legge inn backup i TVR'en min etter å ha kålet for mye.
Ducati 999 Rep.
-
- Posts: 564
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette
Re: Ducati 999 Rep.
Takk for svar Pelsen!
Du har simple lambda sonder som bare måler veldig nært støkiometrisk, støkiometrisk?
Og hva er bredbånd AFR måler?
Jeg har ikke lambdasonder, så jeg må stikke inn målerutstyr i potta bak, for å sjekke, og så stille opp eller ned i data programmet, ev. stille på lufteskruene.
På løvaas mente de at jeg godt kunne stille opp til 3-4% (spørs hvor lav tomgangen blir da , jeg har jo ikke noe mulighet for å stille på tomgangen uten å demontere hele sykkelen igjen) Tomgangsskruen er forøvrig lik den på forgassere.
Men, etter jeg monterte to trange db killere bak i påtta, gikk tomgangen litt ned, og sikkert co litt opp også. Og hk noe redusert, tipper jeg. En slik lyddemper-kopp med 18 stk. 6mm. huller i, i hvert rør. ingen huller i endeplata. Disse kan selvførgelig justeres ved å borre fler, eller større hull. Men jeg vil ikke ha en bråkete sykkel, og db grensen på Rudskogen er nå satt ned til 100db.
I dag bestillte jeg skilt til sykkelen.
Så nå gjenstår bare å montere tank, sete kåpe og slikt, og så demontere tanken igjen, fordi ledningene under lå feil...
Samt forlenge forskjermen som vanlig. Men denne skjermen er så kort, at å forlenge den bare med en rett plastbit, vil føre til at forlengeren vil ligge nesten vannerett bakover.
Så jeg får forsøke å få tak i en ødelagt plastskjerm, som jeg kan bruke istede.
Nå er det ny væske på kløtsj og bremsebeholdere, og en større kløtsj slavesylinder fra Kbike (gir lettere kløtsjhendel)
Du har simple lambda sonder som bare måler veldig nært støkiometrisk, støkiometrisk?
Og hva er bredbånd AFR måler?
Jeg har ikke lambdasonder, så jeg må stikke inn målerutstyr i potta bak, for å sjekke, og så stille opp eller ned i data programmet, ev. stille på lufteskruene.
På løvaas mente de at jeg godt kunne stille opp til 3-4% (spørs hvor lav tomgangen blir da , jeg har jo ikke noe mulighet for å stille på tomgangen uten å demontere hele sykkelen igjen) Tomgangsskruen er forøvrig lik den på forgassere.
Men, etter jeg monterte to trange db killere bak i påtta, gikk tomgangen litt ned, og sikkert co litt opp også. Og hk noe redusert, tipper jeg. En slik lyddemper-kopp med 18 stk. 6mm. huller i, i hvert rør. ingen huller i endeplata. Disse kan selvførgelig justeres ved å borre fler, eller større hull. Men jeg vil ikke ha en bråkete sykkel, og db grensen på Rudskogen er nå satt ned til 100db.
I dag bestillte jeg skilt til sykkelen.
Så nå gjenstår bare å montere tank, sete kåpe og slikt, og så demontere tanken igjen, fordi ledningene under lå feil...
Samt forlenge forskjermen som vanlig. Men denne skjermen er så kort, at å forlenge den bare med en rett plastbit, vil føre til at forlengeren vil ligge nesten vannerett bakover.
Så jeg får forsøke å få tak i en ødelagt plastskjerm, som jeg kan bruke istede.
Nå er det ny væske på kløtsj og bremsebeholdere, og en større kløtsj slavesylinder fra Kbike (gir lettere kløtsjhendel)
Re: Ducati 999 Rep.
Støkiometrisk er sånn akkurat fullstendig forbrenning.Vanlige lambdasonder måler der, over eller under.
Bredbånd AFR er en Air-Fuel-Ratio måler som kan måle hele registeret fra veldig fett til supermagert. Jeg har tunet noen forgassere med denne, og har en permanent installert i TVRen, som gir input til motorstyringen.
Sånne lydgreier for banekjøring er noe pes, men hvis du stapper igjen pottene og den virker litt dårligere enn vanlig har det ingenting å si for din opplevelse av banekjøringen.
Bredbånd AFR er en Air-Fuel-Ratio måler som kan måle hele registeret fra veldig fett til supermagert. Jeg har tunet noen forgassere med denne, og har en permanent installert i TVRen, som gir input til motorstyringen.
Sånne lydgreier for banekjøring er noe pes, men hvis du stapper igjen pottene og den virker litt dårligere enn vanlig har det ingenting å si for din opplevelse av banekjøringen.
-
- Posts: 564
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette
Re: Ducati 999 Rep.
Input til motorstyringa her er sensorer for utetemp, motortemp, lufttrykk, trottelposisjon (hvor mye gasspådrag) og motor rotasjon. Så tomgangs co blir vel en slags grunninstilling.pelsen wrote: ↑25 Apr 2024 23:32 Støkiometrisk er sånn akkurat fullstendig forbrenning.Vanlige lambdasonder måler der, over eller under.
Bredbånd AFR er en Air-Fuel-Ratio måler som kan måle hele registeret fra veldig fett til supermagert. Jeg har tunet noen forgassere med denne, og har en permanent installert i TVRen, som gir input til motorstyringen.
Sånne lydgreier for banekjøring er noe pes, men hvis du stapper igjen pottene og den virker litt dårligere enn vanlig har det ingenting å si for din opplevelse av banekjøringen.
Beveger gasshåndtaket seg raskt (pådrag) gir den ekstra fuel, slik en akselerasjonspumpe på en vanlig forgasser (en cv forgasser gjør vel samme nytta). Og slår man av gassen ved relativt høyt turtall, gis det veldig magert fuel, for å spare bensin og miljø.
Og det siste: Du mener at denne motoren har så mye krefter, at om jeg har tetta pottene slik at jeg mister 10% kraft, vil jeg knapt merke det Joda, mulig det.
uansett har jeg tenkt å beholde dise innmatene. Det er tross allt raka rør, men med mye dempematerrialet rundt rørene i bakpotta.
Men jeg mistenker at jeg bør bore et par hull till Vi får se.
Akkurat nå, etter en lang vinter med mye skruing og forhåpninger, er jeg så barnslig ivrig etter å få skrudd sammen de siste bitene. At det er vanskelig å konsentere meg om andre ting. Jeg mener, husarbeid er vanskelig nok å gå løs på, selv om man kjeder seg
Last edited by Jonta on 02 May 2024 23:14, edited 1 time in total.
-
- Posts: 564
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette
Re: Ducati 999 Rep.
Da var første prøvetur opp skogsveien her, unnagjort. Motoren gikk veldig bra. Når jeg kom tilbake lot jeg den gå på tomgang for å sjekke for lekkasjer, samt se om viftene starter når de skal.
Etter noen minutter begynnte det å ryke fra eksosøret midt under motoren. Årsaken var oljelekkasje. Og det så ut som om den kom fra skjøten midt under
Så jeg så for meg ut med motori og demontering, høres ut som et helt vinterprosjekt.
Etter å ha sovet ut krisa gjorde jeg skikkelig reint, og stramma alle boltene jeg kom til (11Nm)
Plan B var å forsegle skjøten med tokomponent.
Så tok jeg samme turen, og lot den gå litt på tomgang da jeg kom tilbake. Fortsatt dråper ned på eksosrøret. men det lukta rart, og jeg kunne se hvor det kom fra. Bremsevæskebeholderen til bakbremsen. Den er montert få cm i fra utblåsninga til vertikal/bakre sylinder. Den var så varm at jeg brandt meg på den . Burde det ikke vært et varmeskjold her?
I dag demonterte jeg, og så at det var smelta hull på baksiden av beholderen. Det var alltså ikke bare varme/trykk som fikk beholderen til å lekke.
Nå har jeg limt beholderen , og laget varmeskjold . Så istede for å deppe over "vinterprosjektet", har jeg heller bestillt enda en banedag med Desmodromene 16 Mai. Forsikring har jeg ordna i dag, i morgen henter jeg de nye skiltene
i ettertid er jeg jo klar over at den nye motorolja er rød. De dråpene under var lyse brune, og det lukta rart...
Jaja
Etter noen minutter begynnte det å ryke fra eksosøret midt under motoren. Årsaken var oljelekkasje. Og det så ut som om den kom fra skjøten midt under
Så jeg så for meg ut med motori og demontering, høres ut som et helt vinterprosjekt.
Etter å ha sovet ut krisa gjorde jeg skikkelig reint, og stramma alle boltene jeg kom til (11Nm)
Plan B var å forsegle skjøten med tokomponent.
Så tok jeg samme turen, og lot den gå litt på tomgang da jeg kom tilbake. Fortsatt dråper ned på eksosrøret. men det lukta rart, og jeg kunne se hvor det kom fra. Bremsevæskebeholderen til bakbremsen. Den er montert få cm i fra utblåsninga til vertikal/bakre sylinder. Den var så varm at jeg brandt meg på den . Burde det ikke vært et varmeskjold her?
I dag demonterte jeg, og så at det var smelta hull på baksiden av beholderen. Det var alltså ikke bare varme/trykk som fikk beholderen til å lekke.
Nå har jeg limt beholderen , og laget varmeskjold . Så istede for å deppe over "vinterprosjektet", har jeg heller bestillt enda en banedag med Desmodromene 16 Mai. Forsikring har jeg ordna i dag, i morgen henter jeg de nye skiltene
i ettertid er jeg jo klar over at den nye motorolja er rød. De dråpene under var lyse brune, og det lukta rart...
Jaja
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Posts: 564
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette
Re: Ducati 999 Rep.
Nytt problem.
Db killerne har løsna, så de skrangler nå så mye at sykkelen vlle gått stillere uten
Må prøve å få kilt de fast på en måte. Jeg syntes de satt ganske bra når jeg monterte. kanskje en kombo med eksospasta er løsningen.
Noen som har brukt noe slikt?
Er Biltema pasta grei?
Db killerne har løsna, så de skrangler nå så mye at sykkelen vlle gått stillere uten
Må prøve å få kilt de fast på en måte. Jeg syntes de satt ganske bra når jeg monterte. kanskje en kombo med eksospasta er løsningen.
Noen som har brukt noe slikt?
Er Biltema pasta grei?
-
- Posts: 564
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette
Re: Ducati 999 Rep.
Første fem mil på landeveien i dag. Ingen lekkasjer. Sykkelen er fantastisk å kjøre, går veldig gått. Jeg har alldri kjørt noe morsommere i svingene, og svingene har aldri vært mer lettkjørte.
Men, nakken får jo kjørt seg da . Unødvendig å si at jeg ikke planlegger innkjøp av bagasjebrett og store sidevesker til denne
Men, nakken får jo kjørt seg da . Unødvendig å si at jeg ikke planlegger innkjøp av bagasjebrett og store sidevesker til denne
Re: Ducati 999 Rep.
Mulig du har løst denne.Jonta wrote: ↑04 May 2024 23:55 Nytt problem.
Db killerne har løsna, så de skrangler nå så mye at sykkelen vlle gått stillere uten
Må prøve å få kilt de fast på en måte. Jeg syntes de satt ganske bra når jeg monterte. kanskje en kombo med eksospasta er løsningen.
Noen som har brukt noe slikt?
Er Biltema pasta grei?
Vanligvis bruker jeg en gjennomgående liten "bolt" med hull og så et klips i andre enden for å holde db killeren på plass.
På siste sykkelen kom jeg ikke til under og ville ikke bore hull, så da brukte jeg kun klipset. Hold i de åra jeg hadde den. Med litt eksos blir det klipset så svart at det ikke synes.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- ole m.
- Posts: 1233
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: Ducati 999 Rep.
Kjørte en 998 litt en kort periode, husker godt at den ikke akkurat var helsefremmende for nakken ja... Fantastiske sykler, men jeg måtte ha hyppige pauser på denne.
-
- Posts: 564
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette
Re: Ducati 999 Rep.
Desse sitter mellom røravslutning og selve potta. Så jeg får bare prøve å kile de fast.Borg wrote: ↑08 May 2024 12:31Mulig du har løst denne.Jonta wrote: ↑04 May 2024 23:55 Nytt problem.
Db killerne har løsna, så de skrangler nå så mye at sykkelen vlle gått stillere uten
Må prøve å få kilt de fast på en måte. Jeg syntes de satt ganske bra når jeg monterte. kanskje en kombo med eksospasta er løsningen.
Noen som har brukt noe slikt?
Er Biltema pasta grei?
Vanligvis bruker jeg en gjennomgående liten "bolt" med hull og så et klips i andre enden for å holde db killeren på plass.
På siste sykkelen kom jeg ikke til under og ville ikke bore hull, så da brukte jeg kun klipset. Hold i de åra jeg hadde den.
DB killer.JPG
Med litt eksos blir det klipset så svart at det ikke synes.
-
- Posts: 564
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette
Re: Ducati 999 Rep.
Jeg får kjøre litt yoga for nakken. Og det blir hyppige pauser ja, litt i overkant, selv for meg
Og Bjerknez ville besvimt av rastløshet