Bremsevaeske
Bremsevaeske
Har byttet til staalomspunnende bremse slanger paa sykkelen. Skulle fylle paa ny bremse vaeske i dag. Hadde ny vaeske i beholderen, pumpet som en gal, aapnet lufte skruen paa kalipteren, men bare noen draaper vaeske kommer ut. Gjentok dette flere ganger, men faar ikke opp trykket. Noen tips ?
_________________
_________________
Åpne luffteskruen,hold en finger på toppen av luffteskruen,pump med hendelen til du kjenner der er fritt for lufft i systemet,skru så skruen fasst,pummp trykk på pedalen,hold den inne mens du åpner skruen,hold pedalen inne,sett skruen fasst igjenn.Gjennta den sisste delen til det er helt tommt for lufft.Etterfyll bremseveske hele tiden.Når du er ferdig vask GRUNNDIG der du har fått veske.
Suzuki GT 750
Suzuki GS 1000 G
Honda Goldwing 1200 GL
Suzuki GS 1000 G
Honda Goldwing 1200 GL
Bremsesystemet foran på motorsykler er nesten dømt til å skape tull for en stakkar som skal forsøke å lufte det. Dette fordi lufteskruene er på et av de laveste punktene som finnes. Og luft trekker oppover.
Jeg har en metode som kanskje kan virke litt omstendelig og der det trengs litt utstyr, men til gjengjeld virker den hver gang.
Du trenger en manuell oljepumpe. Denne kan du f.eks. kjøpe på Biltema eller på en annen biltilbehørsbutikk. Denne bør være på 1/2 liters volum. Så trenger du 2 gjennomsiktige slanger som passer trangt inn på lufteskruene. Videre trenger du et t-stykke som disse to slangene kobles inn på. Fra t-stykket skal det gå en slange opp til den manuelle pumpa.
Før du begynner fester du pumpehåndtaket i garasjetaket. Dette fordi du da kan "henge" deg i pumpa når den skal suge. Så får du en kompis til å stå og følge med på væskenivået i beholderen på styret. Hans oppgave blir å etterfylle beholderen FØR den går tom når du suger væske gjennom systemet.
Så starter du. Du åpner begge lufteskruene, og henger deg i pumpa slik at den suger gjennom slangene du har tredd nedpå lufteskruene. Først vil du se at du suger luft og litt sprut av bremsevæske, men etterhvert som pumpa suger gjennom lufteskruene vil det komme mere væske. Kompisen vil se at væskenivået i beholderen minsker forholdsvis raskt, så han må være klar til å etterfylle hele tiden. Det er viktig å ikke minske kraften som du bruker på pumpa. Så når dette har pågått en liten stund vil du se at det kun er bremsevæske som kommer gjennom lufteskruene og opp i de gjennomsiktige slangene du har mellom lufteskruene og pumpa. Da skrur kompisen igjen lufteskruene, og du kan slippe kraften på pumpa.
Det du nå har gjort er å trekke bremsevæske "den riktige veien" gjennom systemet, og forhåpentligvis tatt med det som måtte være av luft i systemet samtidig. Dette er også gjort på en renslig og trygg måte.
Som etterkontroll tester du motstanden i hendelen. Den bør være grei, men i enkelte tilfeller kan det være luft i f.eks. masterpumpe som må ha litt tid til å sige ut.
Lykke til.
EDIT: Så i Biltemakatalogen at de kaller den pumpa for "Oljesuger". Du kan se bilder av den hvis du går inn på http://www.biltema.no/index.asp og skriver inn oljesuger i søkefeltet.
Jeg har en metode som kanskje kan virke litt omstendelig og der det trengs litt utstyr, men til gjengjeld virker den hver gang.
Du trenger en manuell oljepumpe. Denne kan du f.eks. kjøpe på Biltema eller på en annen biltilbehørsbutikk. Denne bør være på 1/2 liters volum. Så trenger du 2 gjennomsiktige slanger som passer trangt inn på lufteskruene. Videre trenger du et t-stykke som disse to slangene kobles inn på. Fra t-stykket skal det gå en slange opp til den manuelle pumpa.
Før du begynner fester du pumpehåndtaket i garasjetaket. Dette fordi du da kan "henge" deg i pumpa når den skal suge. Så får du en kompis til å stå og følge med på væskenivået i beholderen på styret. Hans oppgave blir å etterfylle beholderen FØR den går tom når du suger væske gjennom systemet.
Så starter du. Du åpner begge lufteskruene, og henger deg i pumpa slik at den suger gjennom slangene du har tredd nedpå lufteskruene. Først vil du se at du suger luft og litt sprut av bremsevæske, men etterhvert som pumpa suger gjennom lufteskruene vil det komme mere væske. Kompisen vil se at væskenivået i beholderen minsker forholdsvis raskt, så han må være klar til å etterfylle hele tiden. Det er viktig å ikke minske kraften som du bruker på pumpa. Så når dette har pågått en liten stund vil du se at det kun er bremsevæske som kommer gjennom lufteskruene og opp i de gjennomsiktige slangene du har mellom lufteskruene og pumpa. Da skrur kompisen igjen lufteskruene, og du kan slippe kraften på pumpa.
Det du nå har gjort er å trekke bremsevæske "den riktige veien" gjennom systemet, og forhåpentligvis tatt med det som måtte være av luft i systemet samtidig. Dette er også gjort på en renslig og trygg måte.
Som etterkontroll tester du motstanden i hendelen. Den bør være grei, men i enkelte tilfeller kan det være luft i f.eks. masterpumpe som må ha litt tid til å sige ut.
Lykke til.
EDIT: Så i Biltemakatalogen at de kaller den pumpa for "Oljesuger". Du kan se bilder av den hvis du går inn på http://www.biltema.no/index.asp og skriver inn oljesuger i søkefeltet.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Hjelper Jalmar med en liten link:
Trykk for å se oljesuger
Trykk for å se oljesuger
-
- Posts: 5368
- Joined: 01 May 2005 18:01
- MC: BMW R1200GS Adventure
- Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr
Brukte ei 50 milliliters engangssprøyte, ca 1,5 M 5 mm plastslange, et Y stykke og en masse tid, når jeg gjorde rent bremsesystemet på Panther'n i sommer. Stakk to plastslanger inn på niplene på kaliperne, samlet dem i et Y-stykke og førte en slange opp over hendelen på styret. Stakk sprøyta i øverste enden av slangen.
Nå var det bare å pumpe på hendelen (ca 1000 x), åpne lufteskruene med jevne mellomrom og dra lufta ut med sprøyta.
Siden øverste delen av bremsesystemet nå var i andre enden, fikk lufta rett vei å gå, ut av systemet, og ikke tilbake inn. Med sprøyta kunne jeg lage vakuum og dermed dra lufta den veien jeg ville.
Nå var det bare å pumpe på hendelen (ca 1000 x), åpne lufteskruene med jevne mellomrom og dra lufta ut med sprøyta.
Siden øverste delen av bremsesystemet nå var i andre enden, fikk lufta rett vei å gå, ut av systemet, og ikke tilbake inn. Med sprøyta kunne jeg lage vakuum og dermed dra lufta den veien jeg ville.
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Brukes en kraftig suger slipper man å pumpe med hendelen og åpne/lukke lufteskruene. Man åpner enkelt og greit lufteskruene, suger væske gjennom systemet, stenger lufteskruene, og dermed er man ferdig. Da risikerer man ikke at gjengene i lufteskruene sier takk for seg heller.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
- ninja-mannen(c)
- Posts: 203
- Joined: 27 Apr 2005 20:23
- MC: Kawasaki ZX6-R `03
- Location: Westcoast
- Contact:
Masse styr med pumper og kompiser her Når jeg skiftet til stålomspunnede gikk det veldig greit med en gjennomsiktig 6mm "saftslange" og en ketsjupflaske. Åpne luftenipplene nede på kaliperne og fyll på væske i reservoaret. La det stå en stund så vil før eller siden væsken begynne å renne nedover i systemet. Etterfyll med mer væske, steng nipplene og begynn så den vanlige prosedyren med oppumping, hold inne håndtaket samtidig som man slipper ut luft/bremsevæske gjennom en av niplene. Steng og gjenta oppumpning med påfølgende avblødning(husk å holde inne håndtaket før man blør av). Fortsett til man ikke kan se luftbobler i bremsevæsken man blør av. For ordens skyld: bruk pumpeprosedyren på begge kaliperne.