Akkurat nå,
forlenger jeg arbeidsdagen med litt planlegging til Hallingdal Adventure Weekend, lager ruter, og alternative ruter, samt en runde der jeg skal få teste ut mest mulig av slike forbindelser som gjerne ikke vises så godt på kartet.
Capture112.JPG
Her er en liten "ettermiddagsrunde" jeg har kallt "Frekkas", blandt annet pga noen spreke shortcuts gjennom alpinanlegget på Ål, og noen passasjer jeg må kvalitetssikre med lokale kjentfolk og gjennomkjøring
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg: http://www.kant1.no
Akkurat nå har jeg lest nok en gang i Nettavisen om skadene E 10 / 95 oktan ( ? ) bensinen gjør på mange motorer...
selv fyller jeg stort sett 98 oktan på Viragoen selv om Yamaha visstnok har skrevet at motorene tåler 95 oktanen også...
intruder wrote: ↑11 Jul 2024 15:44
Akkurat nå har jeg lest nok en gang i Nettavisen om skadene E 10 / 95 oktan ( ? ) bensinen gjør på mange motorer...
selv fyller jeg stort sett 98 oktan på Viragoen selv om Yamaha visstnok har skrevet at motorene tåler 95 oktanen også...
Har noen gjort erfaringer enda ?
Mottorn tåler det, det er gummidetaljer og plasttanker som kan være problematisk.
Alle kjøretøy fra 2011 eller nyere skal tåle E10 95 Oktan, dvs gummislanger og motor.
Men for oss motorsyklister er det evt å tenke på at E10 bensinen er enda mer ferskvare
E10 eller 95 oktan bensin er iblandet mellom 5 og 10 prosent bioetanol, noe som gjør at den er en ferskvare som ikke tåler lang lagring. Etanolen binder fuktighet og gjør at vannmengden i bensinen øker over tid. Vannet kan forårsake korrosjon i motor og forgasser dersom den blir stående ubrukt noen måneder.
Jeg er vel ikke så bekymret for korrosjon eller forgasser heller (med direkte injeksjon av drivstoffet) men tenker at lagring i uisolert garasje gjennom vinteren evt kan gi problem. (Vann som blir til is i bensinpumpe/injektorer f.eks.)
intruder wrote: ↑11 Jul 2024 15:44
Akkurat nå har jeg lest nok en gang i Nettavisen om skadene E 10 / 95 oktan ( ? ) bensinen gjør på mange motorer...
selv fyller jeg stort sett 98 oktan på Viragoen selv om Yamaha visstnok har skrevet at motorene tåler 95 oktanen også...
Har noen gjort erfaringer enda ?
Mottorn tåler det, det er gummidetaljer og plasttanker som kan være problematisk.
Stemmer , det var vel gummidetaljer og plasttanker Yamaha mente holdt...om det er fakta vet jeg ikke
intruder wrote: ↑23 Jul 2024 19:25
..........
Vakker sykkel knutk og softis smaker godt ...fortsatt god sommer ! Er Rundkiosken på Gjøvik innenfor rekkevidde ?
Mvh
I følge Google er er korteste vei 16mil og 2t25min
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Softis liker jeg så godt at jeg spiser det hvert primtallår En øl smaker godt hvergang, men særlig etter en vellykket verksted-øvelse.
Pelsen-Sludgetrap = 1-0 Pluggen til et sentrifugalfilter i veiva på en Triumph twin skal sitte godt, og dette gjorde jeg skikkelig for 10-15 år siden. Etter å ha dratt rundt en unbrakopipe etter varming boret jeg hull til en grisepikk som jeg så ikke kunne finne...Torxpipe som jeg banket inn med stor hammer og gikk løs på med muttertrekker
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."