Knoll og Tott i Østerled

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2732
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Knoll og Tott i Østerled

Post by ashland »

59.jpg

Flere steder passerer vi velkjente skilt som henger over området som en mørk skygge fra fortiden 8-[

59a (Large).JPG

Det samme gjør mange av hva jeg trodde var landsbyer på GPS´en, det hadde nok vært en landsby før krigen. Etter kulehullene i husveggene, sammenraste hus og små kirkegårder / gravplasser vi passerte vitnet om en dyster fortid og forlatte områder :-o
Vi har beveget oss innover i landet og over på noe skikkelig grisgrendt strøk. Det ble ett stykke mellom stoppestedene, en butikk kunne vi se langt etter og enda lenger mellom ett hotell eller tilsvarende.

60 (Large).JPG

På det positive siden ble sporet mer utfordrende :smt003 da i form av løse steinmasser og dels utvaskede veier. I kombinasjon av høy temperatur ble vi på ny ille svett på ryggen
Først i Udbina finner vi Pink Panther som har ledig rom. De reklamerer med å være såkalt ”biker friendly” med egen garasje for mc. I tillegg til balkong på rommet, som er helt uvurderlig deilig etter en lang og varm dag i salen :D Garasjen viser seg å være full av eierens biler, så både vi og en annen gjeng med R-sykler ble henvist til gaten på utsiden :-s

61 (Large).JPG

Rommet derimot var helt innafor, enda bedre ble humøret etter en dusj og øl fra butikken ved siden av 8)

Vi bunkrer frokost fra samme butikk morgenen etter. Hvitt brød med pålegg i form av tomat, salami og røkt skinke. Litt frukt hører med og for min noe urolige mage - yoghurt :plystre

62 (Large).JPG

Magen krangler aldri, men de siste dagene har Arne flere ganger kommentert odøren på badet samt den stadig økningen i flatulensen :-# Noe som aldri er ett problem, nå måtte jeg ty til litt meieriprodukter for å stabilisere hærligheten. Det hjalp, til begges store fornøyelse :roll:

Temperaturen holder seg stabil rundt hva vi gjetter er 35-ish grader, stekende sol og vindstille. Det skulle ikke hjelpe på utfordringene vi kom til å støte på de neste 2 dagene. Sør i Kroatia gjør sporet 2 ”looper”, jeg hadde ikke minste aning om hva som ventet oss :? Dermed ble det venstre om og innover i landet
Det ble den desidert mest krevende dagen til nå. En lett blanding av skogsbilvei, steinurer og gress sletter møtte oss. Utfordringene kom så tett som hagel, til og med Doffen ble så sliten att han måtte ta seg en liten pause :?:

63.jpg
64 (Large).JPG

Ett ikke helt uvanlig syn for Arne. Jarle peker i riktig retning idet ett kryss er passert :smt059 O:)

64a.jpg

Midt ute i ingenmannsland endte vi etter en feilnavigering ned til en for lengst nedlagt jernbanestasjon, før det var mulig å snu uten for mye jobb :roll:

64ab.jpg

Terrenget gjennom dagen var av den kuperte typen, med mye grov stein. Det gjorde ikke bedre med noen feilnavigeringer fra min side, men hva gjør nå det i den store sammenheng?
Flere steder er bakkene krevende, så enn ikke bør miste farten pga løst og grovt underlag, men etter å mistet Arne av syne i speilene en stund er det ingen valg.

65 (Large).JPG

Er enn sammen på tur, kjører enn ikke fra hverandre og det er heller ingen konkurranse om å komme først frem! Pausen i bakken trengs for oss begge, å komme i gang kan bli en utfordring, men den tar vi senere ;-) Bildet juger ille – siden bakker ikke kommer godt med på bilder. Etter en lang pause og mye drikke kom jeg meg oppover igjen, etter 5-6 startforsøk

Utover dagen tussler i rolig tempo på en skogsbilvei hvor sporet forsvinner over kanten på høyre side. På med blinklyset og gladgasser ut og opp en liten bakke på høyre hånd. På toppen rakk jeg på ny å tenke ”Å s@t#n” før det røk rett ned en helvetes traktor sti :smt095 den lille farten jeg hadde over toppen hjalp ikke akkurat på. Att det gikk bra kan jeg nok takke min skytsengel for. Med en puls gjennom taket stopper jeg i bunn for å vente på Arne. Ingen Arne :smt017 Stoppet motoren og lytter og titter opp bakken, fremdeles ingen Arne. Det er først når jeg vipper ut sidestøtten for å gå å se etter han, att jeg får se han rett bak meg [-( Smilende som ingenting hadde skjedd, han hadde stoppet motoren på toppen og trillet på motstanden i motoren som om det ikke var noen utfordring.
Jeg er veldig glad for vi kom nedover flere av de bakkene og ikke skulle opp dem. Bilder gjennom dagen ble det dessverre få av.

Linesman hadde heldigvis lagt inn noen ”pause etapper”/gress sletter her nede i enden av loopen, hvilket passet utmerket og var artig innslag :D Det vi hadde å kjøre etter var streken på GPS´en og sporene etter andre motorsykelister

66 (Large).JPG
66a.jpg

Mot tampen av dagen er vi begge fullstendig utslitte og er klare for en kald dusj og puste ut. Skjebnen ville det att jeg klarte tidenes blemme, som egentlig er ganske vanlig - Å svinge av feil i ett kryss :smt102 Dermed var vi på vei mot Knin og ikke ut mot kysten som var meningen. Først etter nærmere 1 time merket jeg flausen :redface
Vi er begge utslitt og velger å fortsette, vi orker ikke å kjøre løsgrus tilbake til krysset med feilnavigeringen, for så å finne overnatting

67 (Large).JPG
67a.jpg

Via Booking finner vi leilighet, men aller først butikk. Jeg traver Lidl rundt etter snop, vin og øl. Mens Arne beundrer 2 sykelister som sliter med å pakke dagens handletur på utsiden. Vi er på stadiet hvor de klippet av de friske urtene og kastet pottene i søppla :-s Arne er ikke sjenert og kommer i prat med dem, som viser seg å ha syklet fra sør-øst Asia ett sted :shock:

Vi ender dagen i en privat leilighet som leies ut via Booking, av en utrolig hyggelig dame som akkurat hadde startet opp med utleie. Balkongen var akkurat stor nok å sitte på, men stuen og aircondition var himmelsk forlokkende etter å vært gjennomvåte av svette gjennom dagen. Dette var desidert den mest slitsomme dagen jeg har vært med om på tur, noensinne!
Med øl og pottis samler vi krefter igjen, før det er ned til nærmeste restaurant etter middag :)

68 (Large).JPG

Morgenen etter er det å bære ned alt 2 etasjer til bakgården hvor syklene står. Vi er ikke kjent for å være oppe og hopper med småfuglene om morgenen, så det begynner allerede å bli varmt ute.
Før vi når 2:ans väksel renner på nytt svetten, solen steker fra blå himmel. Enn må like å plage seg selv litt på slike turer
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
fun is not a straight line
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9331
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Knoll og Tott i Østerled

Post by ojda »

2 tøffe dager, det skal være visst.
Men i eftertid sånt som virkelig gjør turen minneverdig :thumleft
Knallflott presentert kompis :smt045
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3269
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Knoll og Tott i Østerled

Post by Kant1 »

Herlig lesning, det begynner å krible i gass-hånda etterhvert :-D

Utrolig kjekt at du deler opplevelsene deres med oss, tusen tusen takk :smt007
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2732
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Knoll og Tott i Østerled

Post by ashland »

Kant1 wrote: 27 Feb 2025 10:23 Herlig lesning, det begynner å krible i gass-hånda etterhvert :-D

Utrolig kjekt at du deler opplevelsene deres med oss, tusen tusen takk :smt007
Det gjør ikke bedre når sola titter frem og gradestokken kryper oppover 😎

Det blir flere runder på Ballan, men ikke i år. Da blir det nok noe annet
ojda wrote: 27 Feb 2025 10:19 2 tøffe dager, det skal være visst.
Men i eftertid sånt som virkelig gjør turen minneverdig :thumleft
Knallflott presentert kompis :smt045
Er veldig glad for vi ikke slang inn håndkle så nær målet 😊 det var jo først på tampen av Kroatia vi virkelig fikk prøvd oss🤓
fun is not a straight line
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 572
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: Knoll og Tott i Østerled

Post by Roargutten »

Ser ut som et fantastisk område, balkan står på listen over steder man må oppleve.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
RuneMC
Posts: 2140
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Knoll og Tott i Østerled

Post by RuneMC »

Minneverdig tur ser det ut for - takk for deling :thumleft
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2732
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Knoll og Tott i Østerled

Post by ashland »

69.jpg

Vi back-tracker ett stykke på asfalt, så vi kommer på rett kjøl. Inn mot venstre og vi er tilbake der vi hadde planer om å kjøre dagen før. Etter noen 100meter ryker vi ut i flere klatreetapper i nevestor løse stenmasser og fjell :-# Det går ille sakte, med flere pauser. Jeg sender min ”guardian angel” en evig takknemmelig tanke over min feilnavigering dagen før [-o< Dette hadde ingen av oss orket på tampen av gårsdagen. Bilder? Glem det. Vi var begge alt for slitne for å tenke tanken, selv så tidlig på dagen :smt102

Frokosten kommer tidlig midt i en hinsides bakke. Vi er begge tyste, Arne begynner å kjenne det butter godt imot :smt056 Han har tross alt 20år ekstra og nesten 40hester mindre å drasse på. Jeg kan ikke si meg annet enn imponert over prestisjen!
Men den som gir seg er en dritt… Arne er ikke kjent for å gi seg først og er klar igjen etter litt frokost og litt hvile. Vi er inne på den siste loopen, og han vil fullføre hele TET Kroatia.
Sakte bærer det oppover i løsmassene, før vi på nytt ender på gress-slettene :-D

70 (Large).JPG

Fantastisk deilig å kunne slappe av og nyte litt av naturen også. I antall timer er det en full kjøredag, vi teller ikke km på slike spor :plystre

71 (Large).JPG
72.jpg

Utover dagen følger vi en fjellvei mot kysten, under en pause hører vi noen skyter i det fjerne. Jeg antar noen driver jakt å tussler lettere nervøs først og holder utkikk, etter antall skudd antar jeg de må skyte på blink 8-[ Ingen er å speide, selv om skuddene kommer stadig nærmere.
Rundt en sving får vi til slutt se synderen nedi en grop

73 (Large).JPG

Tydeligvis er slike gass kanoner normalt på disse breddegrader

I Obrovac ender vi dagen, en ok-ish leilighet ser forlokkende ut, i ett område det ikke er flust å velge i. Dessuten ser det ut som vi på nytt skal ut i ett grisgrendt strøk.
Verten snakker ille dårlig engelsk men dertil god tysk. Jeg glimtrer til med min skole-tysk og vi skjønner hverandre utmerket godt og noen kommer å slipper oss inn.
Standarden viser seg å være noe laber, men vi er for slitne begge 2 for å registrere det. Enn skal tross alt bare sove der 1 natt.
Jeg tørr påstå stedet hadde en noe tvilsom elektriker, så ville jeg foretrekke hund eller katt om det skal være dyr på stedet :shock:

74 (Large).JPG
75 (Large).JPG

Dagen etter starter vi på asfalt før grusen tar over og vi begynner å klatre, denne gang på de fineste grusveier, med en majestetisk utsikt :love

76.jpg
77 (Large).JPG

Gjennom dagen passerer vi en av mange bi-gårder på vår vei her nede, ser jammen ut som de prøver å beskytte dem fra inntrengere også

78 (Large).JPG

Vi får en nydelig dag i fjellet, med mye variert fin kjøring 8)

79 (Large).JPG
80 (Large).JPG
81 (Large).JPG

I Vučipolje brekker vi av sporet, TET Kroatia er Done and Dusted :thumleft For de som måtte lure, så er det bare å komme seg av gårde om enn liker 1 utfordring eller 2!
Tanken videre var TET Montenegro siden vi hadde tid, men varmen her nede gjør det til en lite fristende fornøyelse Vi velger heller asfalten sørover. Passerer Knin og via diverse små veier ender vi i Trogir, ett velkjent sted for Arne

Vi finnen en flott leilighet på utsiden av byen med hvert vårt soverom og en meget romslig balkong, med en nydelig utsikt over viken inn mot Trogir :)

82 (Large).JPG

Vi gjør som i fjor. Tar noen avslappende dager på asfalten videre. Arne hadde dessuten lyst å få stemplet Montenegro i passet. Det var helt innafor, men da ville jeg ha Bosnia-Hercegovina på returen, mest for stemplet i passet. Opplest og vedtatt.
Sørover er det kysten som gjelder, om enn vil unngå motorvei. Det å følge kyststriper har vi gjort før, NC500, franske rivieraen og den italienske rivieraen. Noe slikt slår sjeldent feil. Det gjorde det ikke nå heller \:D/

83.jpg
84.jpg

I turist-tempo tusler vi sørover, det trenger ikke gå så mye fortere heller, siden det er mer enn nok å følge med på av vakkert landskap, utsikt samt en samt annen bilist med dødsforakt i blikket :shock: En skal ikke ta forgitt att folk bryr seg om du kommer i motgående fil - Skal de forbi, ja så skal de forbi :smt107
Det rare er det ikke er lagt opp til verken rasteplasser eller andre stoppe muligheter langs kysten

Enkelte steder skal enn innom og Dubrovnik booker vi ny leilighet. Tar oss en tur til sentrum og nyter en velfortjent is på ett overfylt torg på utsiden av gamle byen

85 (Large).JPG

Leiligheten var ok nok den, bortsett fra vertinnen var huldra utsendt fra Beelzebub himself og verken bad eller veranda var ikke så privat som anonsen gav uttrykk for. Det ble delt med andre leiligheter :smt017 Samt huldra var riktig så ufin når hun så vi hadde parkerte vedsiden av en annen gjest på hennes parkeringsplass :smt011
Etter flere diskusjoner med den eldre damen hvor hun hadde brast uanmeldt inn på rommet vårt uten å banke på døren eller ”plutselig” ikke forstod engelsk, så poppet sikringen – Absolutt alle :smt076 Dermed var det hevet over enhver tvil hva jeg mente om både henne, service, språk kunnskaper og manglende folkeskikk :faen Foruten den meget misvisende Booking annonsen. Sjelden har jeg vært så forbandet over ett menneske, vi så henne ikke mer den kvelden :smt093

Vi er faktisk pakket og klar før kl10 dagen etter, en umenneskelig tid… Ikke mange milene sørover er Montenegro hvor lunch er planlagt. 1 time senere møter vi køen i passkontrollen, som tar sin tid. Forberedt som vi er, har vi både pass og grønt kort klar. Dermed slipper vi inn 8)

86 (Large).JPG

Meningen var bare å ha vært i Montenegro og stemplet passet, så frokost i første by, Igalo. For deretter å brekke rett nord og opp mot Bosnia-Hercegovina. Veiene er helt innafor. Ruten er fort og gæli snekret i sammen kvelden før.
Jeg hadde ingen forventninger, bare en teit greie over å ha vært der. Akkurat som Grense Jakobselv på Nord-Norge turen for noen år siden.
De få milene i Bosnia blir dels en overraskelse. Om vi var i nærheten av en by, var det åpne søppel fyllinger, av de store slagene :smt104 Fantes ingen søppelfylling, så tippet folk skrotet sitt rundt høyspentmaster eller i skråninger langs veien. Avstanden til oss hjemme i Norge var virkelig stor. Dog slo hjertet ett par ekstra varme slag når jeg så en uniformert Lada Politibil :smt060 Jeg har hatt en Lada 1600L, en helt forferdelig bil å kjøre for lange meg, men du verden for en artig sak!

Varmen er stekende, med få skygger og en GPS som lever sitt eget liv – as usual :smt099 I etterkant fikk jeg se den vekslet frem og tilbake mellom 2 veier som gikk parallelt og ikke den ruten jeg egentlig hadde tenkt. Helt fantastisk! Jeg har blitt vant til det nå, men det hadde vært en nytelse om den holdt seg til min rute en gang i blant også.
I Metković er vi tilbake i EU og dermed nettverk på telefon igjen.

Vi har ingen planer om veien videre og følger kysten nordover Kroatia igjen, en passe svingete og trivelig vei. Siden det egentlig ikke er mange andre alternativer når enn skal nord-syd i Kroatia. Vi er ikke alene på veien, det er fortsatt mye motorsykler og annet løst folk som aldri burde tatt i ett ratt :smt100 Her stoler enn ikke for mye på de rundt seg

I Makarska er det kvelden, der dukket det opp ett privat leilighetskompleks. Byggets dame møtte oss på parkeringen idet vi stopper, selv om vi ikke har booket noe. Blid som en sol, snakket bare tysk eller Kroatisk. Jeg knoter selvsikkert og helt grusomt på min tysk/engelsk vårt ønske om 1 natt og veranda. Fra helt ok leilighet i 1.etg, ender vi opp i øverste etasje før vi var virkelig fornøyd :roll: Den korpulente damen nærmest fløy opp og ned trappene på Milic Apartments enda blidere, når vi gjerne kunne betale med kontanter

Det er nærmest ritual blitt. Vrenge av seg kjøreutstyr å få det på lufting, jekke en øl – dusj kan vente litt til og ut på balkongen 8) Vi bruker ikke skeie ut med 2 store soverom, kjøkken og 2 balkonger i hytt å pine på ferie. Men det er ubeskrivelig deilig med litt tumleplass og balkong i varmen, fremfor ett lite hotell rom

Dagen etter følger jeg dårlig med på skiltene og svinger feil i Omiš - Alt ved det normale. Er det ikke GPS´en så er det meg, att Arne holder ut i lengden tar jeg av meg hatten for :smt058 Vi får svingt av og finner en vei tilbake på sporet. Men nede i sentrum åpenbarer en lunch-spot seg ved Cetina, elven som renner gjennom byen. Vi sjekker ut nærmere og ganske riktig, Under broen sitter vi å vinker til båt turistene mens vi spiser frokost i elvekanten :-D

87.jpg
88.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
fun is not a straight line
User avatar
kvase
Posts: 4341
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 22 mod KTM 690 Adv R 22mod KTM 890 adv R 2025 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Knoll og Tott i Østerled

Post by kvase »

Mye kjekke nedskrevne detaljer gjennkjenner igjen en del av det du skriver. jeg kjørte denne svingete kystveien som også hadde offentlig skiltet godt egnet for mc :shock:
https://maps.app.goo.gl/8wH6TDtmwUph6HibA
Det var på kystlinja der jeg paserte en Norsk Husbil
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9331
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Knoll og Tott i Østerled

Post by ojda »

Nok ett kapittel fra turens indrefillet 🤩,
Presentert så man føler at man har vært med på turen 🤔
'Kjempejobb' Jarle, helt nydelig å bla i på efterhånd 🫡
Last edited by ojda on 13 Mar 2025 20:14, edited 1 time in total.
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Gielas
Posts: 1225
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: Knoll og Tott i Østerled

Post by Gielas »

Dere har virkelig funnet hverandre som kjørekompiser! Det er så trivelig å se. :smt006
Gielas
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9331
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Knoll og Tott i Østerled

Post by ojda »

Gielas wrote: 13 Mar 2025 19:17 Dere har virkelig funnet hverandre som kjørekompiser! Det er så trivelig å se. :smt006


Haha! Sålenge helsa holder ja 🤨🤐
Pensjonist neste år vettu 🤫
Men ja, vi matchet godt på tur ja 👍







Screenshot_20250313_195828_Samsung Internet.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2732
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Knoll og Tott i Østerled

Post by ashland »

ojda wrote: 13 Mar 2025 19:56
Gielas wrote: 13 Mar 2025 19:17 Dere har virkelig funnet hverandre som kjørekompiser! Det er så trivelig å se. :smt006


Haha! Sålenge helsa holder ja 🤨🤐
Pensjonist neste år vettu 🤫
Men ja, vi matchet godt på tur ja 👍








Screenshot_20250313_195828_Samsung Internet.jpg
Få overført litt fridager til meg også, så blir det mye mer kjøring. Av en eller annen grunn har jeg ikke nok fridager gjennom sesongen 🤔

Men ja @Gielas det har blitt noen km ilag med bamsefar og makan til flott kjøre kompis tror jeg ikke finnes 😄
fun is not a straight line
User avatar
Borg
Posts: 1826
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Knoll og Tott i Østerled

Post by Borg »

Veldig bra @ashland. Kjenner September og Syd- Europa ikke kan komme fort nok.
Skauracer
Posts: 59
Joined: 28 Apr 2017 14:42
MC: -15 BMW 1200GSA
-24 BMW 1250 GSA

Re: Knoll og Tott i Østerled

Post by Skauracer »

Flott skrevet @ashland - deilig morgenlektyre i Plankebyen med -7 og lett melisdryss på plenen :shock:
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2732
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Knoll og Tott i Østerled

Post by ashland »

89.jpg

Etter 2 ½ uke på tur er det bare å innse vi bør vende nesen i nordlig retning :( Turen er på ingen måte over, men det er deilig og ikke måtte kjøre om kapp med klokke eller kalender for å rekke hjem.
Som vanlig er ikke returen planlagt, men ønsket er å holde oss langs kysten så lenge vi kan.

Vi legger inn turist tempo pluss noe ekstra her og der. Med andre ord vi har det ikke travelt, det er ingenting vi skal rekke.
I 16-16.30 draget sjekkes Booking. Vi har fått smaken for å nyte anker øl´et på en balkong, dermed ender vi med å booke oss inn i en flott leilighet i Cesarica.
Etter en bedre middag sånn litt over 1time unna hærligheten, ser vi det kan bli i seneste laget å parkere, det er en stor fordel å komme seg i hus før skumringen begynner. Men det rekker vi ikke i dag :-#
Den stemningen vi får med en folketom vei i en helt picture-perfect solnedgang langs kysten er det verdt det :love Vi burde tatt oss tid til noen fotostopp langs den folketomme veien, men klokka tillater ingen utskeielser denne gangen
Temperaturen detter til akkurat passe og himmelen lyser opp i fantastiske farger etter hvert som solen detter ned mot horisonten :-D Litt før kl20 parkerer vi

90 (Large).JPG

I antall mil, så høres ikke 29 imponerende ut, men i kvalitets timer langs veien og smil som tross alt en ferie handler om :thumleft Så er en slik dag meget innafor. Sykler skal tankes, frokost/lunch stopp, is-spising, ett par feil kjøringer, handling og middag. Ting tar tid :roll:

91 (Large).JPG

Dagen etter kom vi ikke lenger enn til Rijeka og første bensinstopp, når vi legger merke til himmelen blir brått mørkere enn normalt over oss. Mens vi tanker åpner slusene seg og gode, gamle Tor drar i gang ett spetakkel uten like 8-[
Vi sjekker værmeldingen, det skal være vått i alle retninger i hele dag. Gode svinger skal ikke kastes bort i øsende regn, om det kan unngås. Booking saumfares på ny og rett oppi gata er det en privat leilighet for utleie, den tok vi. Men først en sving om butikken for bunkring av snop - morgen kaffen skal ha sin remse melkesjokolade samt øl og pottis til kvelds :mrgreen:
Det er det fine å ha tid nok til returen, slår værgudene seg helt vrange så kan enn ta en kort kjøredag uten noen tids skjemaer sprekker.
Vi har ikke mer enn parkert utenfor leiligheten, så er uværet over, omtrent før det begynte. Kvelden fra balkongen med utsikt over bukten på utsiden av Rijeka var helt innafor 8)

92 (Large).JPG

Vi hadde knapt blitt bløte om vi hadde fortsatt dagen, men slikt kan enn ikke vite og når værmelding er til de grader mot enn, er det bare å ta kvelden. Det fine ved en slik dag, er enn har god tid på kvelden å tussle av gårde å snuse opp et ok sted for middag og ikke bare ta første og beste

Som vanlig, er vi ikke på veien før over nærmere 11.30 dagen derpå O:)
Vi sikter nærmest rett nordover, gjennom Slovenia og til Østerrike. I etterkant viser det seg vi flere steder var inne på de samme veistrekningene som vi tok sørover. Jeg merket det ikke på noen måte, men nå er jeg en smule distré på tur også :-#
Vi har bestemt oss å få unna noen mil siden gårsdagen ble så kort, men holder oss fortsatt unna motorveier.

Arne hadde gjennom hele turen forbandet sin Sw-Motech taske som gled ned hele tiden. Jeg har hatt min rompetaske i flere år og vært veldig fornøyd med min. Når enn er i utlandet må enn passe på å handle litt på returen. Vi legger turen om Louis i Villach. På vei dit skjønner vi der er motorsykkel treff i nærheten. Å gudene skal vite folkene der verken hadde vett eller forstand når det gjaldt kjøring, svinger kappes, motgående trafikk ignoreres, det samme gjelder skilter :smt100

På utsiden av Louis står enn 50-60sykler, mye HD. Jeg dømmer ingen. Men i min lille verden blir det noe ”merkelig” oppførsel når voksne mannfolk trer på seg en alt for liten skinnvest og står å ruser motoren sin for andre :smt104 Trøsten er de tenkte sikkert akkurat det samme om ”soppen” med bare 1sylinder på KTM´en, som skulle menge seg med de store gutta :lol:

Vi hadde tittet en del rundt og pga sykkel treffet var absolutt alt full booket i mils omkrets. Vi ender med å ta oss inn på ett hotell i Innerkrems, selv om Google maps sier det er 100km og 2 timer kjøring dit. Vi hopper over motorveier og tar landeveiene via Radenthein, i Bach ender vi med pizza stopp, staute karer trenger mat de også :-D Når vi igjen gir oss i kast med veien er vi farlig nære skumringen.
Brått brekker GPS´en av hovedveien og opp en sidevei. I etterkant viser det seg den tok veien via Nockalmstrasse til Innerkrems.
Dette er absolutt ingen vei å kjøre i mørket, sånt skal enn ha god tid til å nyte. Men lenge før vi er fremme i Innerkrems er det bekmørkt ute og det blir virkelig mørkt i alpene. Utebelysning er bare noe vi driver med her oppe i Skandinavia. Noe som gjør att hastigheten synker veldig naturlig nok.

Anker-øl ble til natt-øl den dagen.
Tomislav var en fast Kroatisk følgesvenn etter vi kom over den i butikken. Kan anbefales :thumleft

93 (Large).JPG

Arnes legg bar fortsatt spor etter møtet med benken 2 uker tidligere, med dinosaur plaster sto han ut :smt056

94 (Large).JPG

Det er først når enn legger inn motorveien nordover og starter på transport etappene att feren virkelig er over. Det er den på en måte nå også. Men så lenge enn tar seg tid til utskeielser, landevei kjøring og kan nyte, så er det fortsatt en magisk følelse av ferie \:D/ Det har vist seg gang på gang.
Dermed holder vi oss på landeveier gjennom hele Østerrike og Tjekkia, gjerne med en utendørs frokost. Tomatene er ikke som de vi har i Norge, her vokser de på steroider :-o

95 (Large).JPG

Det er ikke før etter vi knekker over i Tyskland ved grensen mellom Tjekkia, Polen og Tyskland møtes vi kommer oss utpå motorveier. Da er både trivelig landskap og Alper over.
Nesten i alle fall, vi har bestilt retur med Kile-båten og har nok tid til å svinge av ett par steder de neste to dagene og slappe av litt på mindre veier også. Det hjelper ikke akkurat på med min GPS som lever litt sitt eget liv heller ](*,)

Tradisjoner skal ikke rokkes ved
Ingen Europatur er fullverdig før returen inneholder en natt på Hotel Pløner See Tulip Inn, det er ingenting spesielt ved hotellet. Annet det ligger i en rolig by, i passe avstand til Kiel og fergen dagen derpå. Samt frokosten kan inntas på stam bakeriet vårt i nabobyen, Ascheberg. Baker Markus Beyer kan by på både påsmurt frokost, nydelige søtsaker og anstendig kaffe til frokost :-D

96 (Large).JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
fun is not a straight line
Post Reply