Skifte veiv, hvor vanskelig ?

Verksted for moped, scooter, lett mc og ATV
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Skifte veiv, hvor vanskelig ?

Post by Eike_Oak »

Resposen på mine 2 andre topicer i denne delen av forumet har ikke akkuratt vært overvelmende, men jeg prøver igjen :) Hvor vanskelig er det å skifte veiv? Må man kløyve hele motoren? Tror dere jeg klarer det med litt hjelp? Burde/må jeg ha C4 lagre? Hvilke andre deler må jeg gå til innkjøp av? (pakkninger osv., har verktøy) Hvor mye tar ett verksted for å gjøre dette ?
- Skyt her -
Tore^NSR
Posts: 1467
Joined: 17 May 2005 21:19

Post by Tore^NSR »

Du må kløyme motoren ja...Du har am6 motor,har aldri sett inni en slik...
Det er vell ikke en jobb for en nybegynner nei :wink:
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

Då får vi stikke til verkstedet, hva skal de ha for det hvis jeg skrur av kåper, tømmer girolje, kobler fra kabler osv. selv ?
- Skyt her -
User avatar
Olav'en
Posts: 1992
Joined: 06 Jun 2005 20:51
MC: Suzuki DR 125
Nermer seg 50 000 på tellern, 48 600 for øyeblikket.
*vi gasar tils det rasar*
Location: Adrenalin hovudstaden - Voss

Post by Olav'en »

Eike_Oak wrote:Då får vi stikke til verkstedet, hva skal de ha for det hvis jeg skrur av kåper, tømmer girolje, kobler fra kabler osv. selv ?
Det er vel sikkert enklere for ditt nermere / det aktuelle verkstedet å svare på? :wink:
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

Vil ikke måtte betale 1000 kr for det hvis ett verksted i byn tar 500. Hva er billig ? Hva er dyrt ? Er vel bedre spørsmål
- Skyt her -
Magg
Posts: 42
Joined: 25 May 2005 15:15

Post by Magg »

Om du har verktøy og litt tålmodighet fikser du det fint selv. Det er ikke akkurat noe høyteknologisk du skal ta fra hverandre..

m
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

Skal visstnok ikke være så vanskelig å skifte veiv, men er enklere på scootere enn på gear mopeder, har jeg hørt. Spør div. trimdele forhandlere om hvilke pakninger og slikt du trenger. Du bør ha C4 lager, de er mye bedre og tåler mer enn C2 lagere. C4 er heller ikke dyrere enn C2, i såfall er det ubetydelig.

Hva er og hvor er dette lageret egentlig (altså f.eks. C4)?
Yamaha Aerox 2004

Image
User avatar
NeoNxiX
Posts: 317
Joined: 07 May 2005 21:51
Location: Stjørdal
Contact:

Post by NeoNxiX »

Veiva kommer til å koste litt, hvis det er trimveiv du skal ha.
Kløyving av motor og sette in veiva kan fort gå over 1000lappen ja.
My Lovely Rieju Rs2 Matrix 2003 modell
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

En trimveiv koster sånn ca. rundt 1100 kr (fra 1000 kr-1500 kr hvis en ser på Crash'n Burn sine priser) Husk at originale veiver er som oftest dyrere enn trimveiver + at trimveiver er bedre fordi de tåler mer (høyere rpm).
Yamaha Aerox 2004

Image
mirsco
Posts: 14
Joined: 04 Jan 2006 15:05

Post by mirsco »

Skifte veiv gjør du lett selv, bruker manual fra haynes, cola og tolmodighet så ordner du det. Du må nokk gå i innkjøp av nye lager og simme ringer. Når du først skal skifte veiv, kan det jo være annbefalt og ta stempel ringer, kryssbolt og kryssbolt lager på samme tid.
Gutt på 15, som er født og oppvokst på mc. Har selv en shadow og en Trail sykkel, gamlingen har en xx Turbo som Erik Marklund (mc-xpress) har bygd, med 263gamp på hjulet. Er også diverse annen stasj på den=)
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

Spurte et mc-verksted i Molde hva det vil koste og de sa at det fort kunne koste 3000 kr... Han sa at det omtrent tar 1 arbeidsdag, mente han på, derfor blir det såpass dyrt...
Yamaha Aerox 2004

Image
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

mirsco wrote:Skifte veiv gjør du lett selv, bruker manual fra haynes
Hvilken av Haynes bøkene da? Pris og hvor kan jeg kjøpe? Har du skiftet veiv mange ganger?
Yamaha Aerox 2004

Image
mirsco
Posts: 14
Joined: 04 Jan 2006 15:05

Post by mirsco »

Har skiftet veiv flere ganger, ja. Haynes manual er sikkert mulig og bestille gjennom en lokal dele levrandør.
Gutt på 15, som er født og oppvokst på mc. Har selv en shadow og en Trail sykkel, gamlingen har en xx Turbo som Erik Marklund (mc-xpress) har bygd, med 263gamp på hjulet. Er også diverse annen stasj på den=)
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

Holder på å overhale og skifte veiv for første gang nå. Er ikke så vanskelig som noen skal ha det til. Akkurat nå holder jeg på å skifte lager.
Noen som har tips til å få ut lager som man ikke kan banke ut?
Yamaha Aerox 2004

Image
User avatar
Husaberg motard
Posts: 97
Joined: 12 May 2005 21:32
Location: Jevnaker

Post by Husaberg motard »

_Adler_ wrote:Holder på å overhale og skifte veiv for første gang nå. Er ikke så vanskelig som noen skal ha det til. Akkurat nå holder jeg på å skifte lager.
Noen som har tips til å få ut lager som man ikke kan banke ut?
varme opp blokka?
Image
Post Reply