Videoredigering og hva man *ikke* bør velge

Har du noen artige filmklipp eller bilder, link til det her. Photoshoptråder er også velkommen her.
Post Reply
Bikeridr
Geocache General
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"

Videoredigering og hva man *ikke* bør velge

Post by Bikeridr »

Jeg har sagt opp abonnementet på Adobe. De har de siste årene økt månedsprisen såpass at en må være korrupt statsleder for å ha råd til det.
Tidligere, før Adobe-tiden, brukte jeg Corel Videostudio, så jeg fant det "lurt" å kjøpe i siste versjon. Grunnen for å betale ca kr 1.000,- for et program istedet for f.eks DaVinci Resolve, var at Corel skrøt av å kunne prosessere 8K video. Noe DaVinci Resolve i gratisversjonen ikke gjør.
Vel, etter 4 dager med prøving og i dialog med support, så er det fastslått at Corel definitivt *ikke* virker med 8K. Jeg ble anbefalt å laste ned flere 3.parts codec packs og Handbeake for å rekonvertere. Det virket ikke likevel. Dette skrev jeg til support og la ved både videofiler skjermbilder. Da sa de at "variable biterate" ikke var støttet og stengte ticket'n som "resolved". 🤬
Men nei, selv konverterte filer til fast bitrate ville ikke la seg importere.

Nå har jeg kjøpt DaVinci Resolve Studio til €300,- som engangsbetaling, og den kjører fint 8K fra både Canon EOS kamera i RAW format (15GB pr minutt) samt 8K-filene fra telefonen (600MB pr minutt).

Tilbake til topic; *Ikke* kjøp Corel Video Studio. De skryter av egenskaper på websidene sine som helt klart ikke fungerer som beskrevet.
For referanse: Min Laptop med i7 og 16GB RAM klarer 8K med rett program, om enn noe tregt. Desktop'en jeg har er core i9 med 64GB RAM og 8GB VRAM, så den klarer fint å kjøre alt jeg slenger etter den.
Corel support leste tydeligvis ikke alt jeg skrev og mente at 8K filer krever "en meget kraftig" PC. Vel, nevnte core i9 er kapabel nok og den fungerte fint med Premiere Pro og fungerer fortsatt fint med DaVinci Resolve Studio.
kvase

Re: Videoredigering og hva man *ikke* bør velge

Post by kvase »

DaVinci Resolve Studio til €300 høres ut som et varp opp mot Adobe jeg har også slutta med adobe online da de ble for stygge på prisen. Er nokk flere som kommer etter når alt av programmer skal ligge i skyene for microsoft+ Appel? også ja da blir prisa ustyrlige ser bare på ofice pakka til microsoft den steg nesten med 300 kroner nå og den er også aboment
Ser også at posten ikke sender varer til USA vis de ikke har en vis høy verdi da de har innført noe nytt over der i kvakk land
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
Bikeridr
Geocache General
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"

Post by Bikeridr »

kvase wrote: 21 Aug 2025 11:36 ... ser bare på ofice pakka til microsoft den steg nesten med 300 kroner nå og den er også aboment
Et tips her; du kan avslutte abonnementet og restarte det. Da velger du "Office Classic", så slipper du unna med fortsatt kr 895,- pr år og du slipper den der jævla copilot-dritten. Jeg gjorde det i februar, da de annonserte prisstigningen. Selve fornyelsen var i juni og jeg ble da trukket kr 895,- istedet for 1.295,- og "mista" co-pilot. Men det var mer en lettelse enn et tap :D
kvase

Post by kvase »

Bikeridr wrote: 21 Aug 2025 11:59
kvase wrote: 21 Aug 2025 11:36 ... ser bare på ofice pakka til microsoft den steg nesten med 300 kroner nå og den er også aboment
Et tips her; du kan avslutte abonnementet og restarte det. Da velger du "Office Classic", så slipper du unna med fortsatt kr 895,- pr år og du slipper den der jævla copilot-dritten. Jeg gjorde det i februar, da de annonserte prisstigningen. Selve fornyelsen var i juni og jeg ble da trukket kr 895,- istedet for 1.295,- og "mista" co-pilot. Men det var mer en lettelse enn et tap :D
Hadde tenkt det da det er en ny pc her som ikke har Ofice innstalert enda :thumleft
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
Post Reply