Sesong service

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Vafler

Sesong service

Post by Vafler »

Da er endelig sesongen her.

Jeg fikk lappen og sykkel seint på året i fjor og har ventet ganske lenge på mc sesongen. Jeg kjøpte en Aprilia rs 660 som har kjørt rundt 3000km. Før jeg begynner å bruke den, så vil jeg veldig gjerne ha sesong service. Hvor de går gjennom sykkel, og gjør det som er nødvending. Bytte olje, stramme kjede osv.

Problemet er at i oslo området så er det kun mccentret på Ruud som har offisielt Aprilia støtte. De har laaang vente tid. Mc experten som pleide også å ha Aprilia gikk konkurs.

Det jeg lurer på er om det er noen andre verksted i stor oslo som er offisielt Aprilia verksted?
Eller om dere vet om noen verksted som er gode på Aprilia?
Jeg er også redd for at garantien for sykkel går bort, hvis jeg drar til uoffisiellt verksted.

Dere som kan dette mere enn meg, hva tenker dere?
Spiritofwinter
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt

Re: Sesong service

Post by Spiritofwinter »

I Norge har vi fritt verkstedvalg, så det skal ikke påvirke garantien din om du velger et annet godkjent MC verksted.
Gjelder riktignok bil, men er vel likt for MC vil jeg tro (om det ikke stemmer så får noen rette på meg):
https://www.naf.no/bilhold/kostnader/hv ... -jeg-velge

Stramme kjede er jo noe man normalt sett bør kunne gjøre selv, bytte olje er ganske enkelt og så lenge man bruker originale filter og riktig olje så skal det noe til at det går utover garantien. Men selvfølgelig, vil du at noen andre skal gjøre det for å være sikker så gjør det :)
Ellers er det veldig simple ting som gjøres på vanlig service, det er i dag mer en sjekkliste som krysses av mens man går rundt sykkelen heller enn å demontere og fikse ting, spesielt når sykkelen har gått så lite som din.

Personlig utfører jeg alt av service på egen sykkel, selv om den fremdeles er innenfor Norsk reklamasjonsrett mot forhandler/produsent. Rett og slett fordi det blir slurvet veldig på enkelte merkeverksted fordi de er presset på tid, dette har jeg selv sett, men også fordi det er 6+ timer å kjøre til nærmeste serviceverksted for min sykkel.

Ellers så kjøre vel for eks @ojda aprilia i Oslo området og kan muligens peke deg i riktig retning :)
Vafler

Post by Vafler »

Spiritofwinter wrote: 08 Apr 2026 15:53 I Norge har vi fritt verkstedvalg, så det skal ikke påvirke garantien din om du velger et annet godkjent MC verksted.
Gjelder riktignok bil, men er vel likt for MC vil jeg tro (om det ikke stemmer så får noen rette på meg):
https://www.naf.no/bilhold/kostnader/hv ... -jeg-velge

Stramme kjede er jo noe man normalt sett bør kunne gjøre selv, bytte olje er ganske enkelt og så lenge man bruker originale filter og riktig olje så skal det noe til at det går utover garantien. Men selvfølgelig, vil du at noen andre skal gjøre det for å være sikker så gjør det :)
Ellers er det veldig simple ting som gjøres på vanlig service, det er i dag mer en sjekkliste som krysses av mens man går rundt sykkelen heller enn å demontere og fikse ting, spesielt når sykkelen har gått så lite som din.

Personlig utfører jeg alt av service på egen sykkel, selv om den fremdeles er innenfor Norsk reklamasjonsrett mot forhandler/produsent. Rett og slett fordi det blir slurvet veldig på enkelte merkeverksted fordi de er presset på tid, dette har jeg selv sett, men også fordi det er 6+ timer å kjøre til nærmeste serviceverksted for min sykkel.

Ellers så kjøre vel for eks @ojda aprilia i Oslo området og kan muligens peke deg i riktig retning :)
Tusen takk for svar. Så det er ikke noen oppdatering av programvare eller noe. Jeg er veldig lite flink med å skru på ting selv, så vil helst at verksted skal gjøre det for meg.

Vet du om noen verksted i Oslo området som har god rykte?
haakeik
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)

Post by haakeik »

MC Service AS og Lillebror MC (Drøbak) kan Aprilia.
Du kan vel bruke et hvert godkjent MC verksted, men de fleste foretrekker sine egne merker.
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

Fritt verkstedvalg er ikke gjeldende ennå etter hva jeg vet-men det er den del dansker som kjører prosessen gjennom eu-men dette må også gjennom eøs før "lov".
mulig endring i år.
AI-oversikt
Fritt verkstedvalg gjelder primært for bil, ikke motorsykkel (MC). Mens du kan bruke uavhengige verksteder for bil uten å miste garantien, gjelder ikke dette tilsvarende for MC, hvor nygarantien ofte krever merkeverksted. Du står fritt til å velge verksted etter garantiens utløp, forutsatt at de er godkjent av Statens vegvesen.
NAF - Norges Automobil-Forbund
Det korte svaret er at fritt verkstedvalg (gruppeunntaket i EU/EØS) i utgangspunktet kun gjelder for biler, ikke for motorsykler.
+1
Her er de viktigste detaljene om situasjonen i Danmark og EU:
Status for motorsykler (MC)
Ingen EU-lovpålagt rettighet: Den europeiske forordningen (EU 461/2010), som sikrer at bilgarantien opprettholdes selv om du bruker et uavhengig verksted, inkluderer ikke kategorien L (motorsykler, mopeder og ATV-er).
Garanti-risiko: Dette betyr at en MC-produsent eller forhandler i Danmark (og resten av EU/Norge) juridisk sett kan kreve at service og reparasjoner utføres på et autorisert merkeverksted for at fabrikkgarantien skal gjelde.
Vafler

Post by Vafler »

Hei, er 4,5k - 6k for sesong service mye? De skriver at det er bremseveske som avgjør om det blir nærmere 6k.
pelsen
MC: litt

Post by pelsen »

Vafler wrote: 10 Apr 2026 23:40 Hei, er 4,5k - 6k for sesong service mye? De skriver at det er bremseveske som avgjør om det blir nærmere 6k.
Hei, sesongservice er ikke noe definert uttrykk, du må nok fortelle hva tilbudet inneholder av sjekkpunkter.
RuneMC
MC: 2016 CRF1000D

Post by RuneMC »

Var innom MCO Drammen for ikke lenge siden og fikk vite at timeprisen for MC-mekaniker der er blitt 1750,- (tror det var ca 1500 ifjor før de ble MCO)

Så kommer mye an på tidsbruk. Bremsevæske bør byttes annethvert år for å være helt sikker (trekker til seg vann over tid som gjør at bremsevæske får lavere kokepunkt og kan koke ved hard / langvarig bremsing, dvs null bremeseeffekt om det skjer). Har du kjøpt en brukt MC hvor det er usikkert hvor lenge siden bremsevæske er byttet, så ville jeg fått det gjort. Olje pluss filter er anbefalt hvert år. Luftfilter alt ettersom om du kjører på støvete grusveier o.l.

Siden timeprisen er høy, så kommer mye an på hvor servicevennlig MC'en er. Olje pluss filter pleier være greit og kjapt og er en billig forsikring for motoren. Bremsevæske tar litt lenger tid pga nøyaktigheten og prosedyren for å unngå evt luftbobler når ny bremsevæske fylles på ("lufting" av bremsene). Demontering av kåpedeler/crashbars, bensintank, radiator o.l. for å komme til f.eks. tennplugger og ventilsjekk på min er veldig tidkrevende mens betydelig enklere på BMW boksere med toppen av sylinderne lett tilgjengelig på hver side.
Post Reply