på et garasjegulv-ja.på en lakkert stålplate skal det ikke mye til før den sklir når du skal dytte den oppi ,dessuten så står du da ved siden,lavere enn sykkelen.gjett hvordan jeg vet det....derfor festet jeg min med et par skruer.Svein_H wrote: 08 Apr 2026 18:33 Ja, akkurat det der har jeg lurt litt på. Forhjulstøtten skal komme med gummiføtter slik at den også kan brukes f.eks rett på garasjegulvet uten å skrus fast, så jeg antar at sykkelen står relativt stødig med hjulet på plass, før ev. stropping. Men hvis jeg ønsker å bruke midtstøtten vil jo sykkelen bevege seg litt bakover og ut av forhjulstøtten, hvordan løser dere dette i praksis?
Løftebukk / lift til MC - anbefalinger?
- mekkern
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Re: Løftebukk / lift til MC - anbefalinger?
- increasing
- MC: R1250GSA / ST1100AX
Veldig enkelt, forhjulstøtten min er fastskrudd i løftebordet og når jeg trekker en 350 kg sykkel opp på senterstøtte kommer den for langt bak. Tar da en jekkestropp fra forkant løftebord rundt nederst på senterstøtte og frem til forkant løftebord igjen, jekker sykkel med lastestropp til ønsket posisjon (senterstøtte sklir lett på stålplata). Gjør det samme men motsatt vei når skal av igjen, viktig da er å ha ha lastestropp høyt opp så ikke senterstøtte frigjøres uønsket.Svein_H wrote: 08 Apr 2026 18:33 Ja, akkurat det der har jeg lurt litt på. Forhjulstøtten skal komme med gummiføtter slik at den også kan brukes f.eks rett på garasjegulvet uten å skrus fast, så jeg antar at sykkelen står relativt stødig med hjulet på plass, før ev. stropping. Men hvis jeg ønsker å bruke midtstøtten vil jo sykkelen bevege seg litt bakover og ut av forhjulstøtten, hvordan løser dere dette i praksis?
increasing
"Lyden av frihet har to sylindre (minst)."
-
Svein_H
- MC: 2009 Suzuki DL650A V-Strom med diverse tilbehør. Min første MC.
Takk for bilder og tips, da gir det straks litt mer mening!
- Spiritofwinter
- MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt - Location: Ørsta
Om bord og forhjulstøtte ikke har endret seg veldig siste årene så passer proworks støtten perfekt på de originale hullene på bordet.
Når jeg har skrudd fast helt fremst der som det viser på bildet så er der noen cm bevegelse av forhjulstøtten i bakkant, som er helt greit når man skal prøve å flytte 200+kg sykkel og sikte samtidig, ikke alltid man treffer 100% beint på. Men kunne nok han flyttet forhjulstøtten et par hakk frem og brukt et hull lenger inne uten problemer 
Tror ikke jeg ville brukt den forhjulstøtten bare med gummiføtter på bordet, en viss fare for at man bare skubber det av bordet. Og ja sykkelen sitter veldig godt i den støtten om man har den riktig justert etter forhjulsstørrelsen på sykkelen, men ville ikke lat sykkelen stå kun i den støtten uten stropper for annet enn å hente stroppene
Tror ikke jeg ville brukt den forhjulstøtten bare med gummiføtter på bordet, en viss fare for at man bare skubber det av bordet. Og ja sykkelen sitter veldig godt i den støtten om man har den riktig justert etter forhjulsstørrelsen på sykkelen, men ville ikke lat sykkelen stå kun i den støtten uten stropper for annet enn å hente stroppene
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
Svein_H
Oppå bordet vil støtten bli boltet fast ja, tar ikke sjansen på noe annet! Men greit å vite at den holder sykkelen såpass godt på plass alene, at jeg kan slippe taket mens jeg ordner stroppene. 
- mekkern
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Det er jo også fordelen med en skikkelig "vugge" til forhjulet.Svein_H wrote: 09 Apr 2026 11:34 Oppå bordet vil støtten bli boltet fast ja, tar ikke sjansen på noe annet! Men greit å vite at den holder sykkelen såpass godt på plass alene, at jeg kan slippe taket mens jeg ordner stroppene.![]()
-
Svein_H
Absolutt, jeg ser den!
Jeg sier tusen takk for alle tilbakemeldinger, bilder, tips og løsningsforslag som jeg har mottatt, føler nå at jeg har litt mer oversikt. Det kommer garantert til å komme flere spørsmål fra meg etter hvert, men da håper jeg at mantraet mitt "Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar" også gjelder her inne.
Jeg sier tusen takk for alle tilbakemeldinger, bilder, tips og løsningsforslag som jeg har mottatt, føler nå at jeg har litt mer oversikt. Det kommer garantert til å komme flere spørsmål fra meg etter hvert, men da håper jeg at mantraet mitt "Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar" også gjelder her inne.
- mekkern
I aller høyeste grad.
Siden det er bedre å vite litt om mye enn mye om litt-og vi er mange........ så vet vi mye om mangt tilsammen.
-
Svein_H
Da er også miniløften i hus, samt noen nye lastestrammene, ble en snartur til Biltema Skjetten idag. Jula på Lørenskog var dessverre tomme for sin miniløfter, som fargemessig hadde matchet perfekt med bordet, men akkurat dét klarer jeg fint å leve med. 
Hadde håpet å få levert bordet idag, slik at jeg fikk montert det i helga og ferdigstilt vårsjekken på sykkelen, men akkurat der virker det som ting tar tid hos Jula, ordren har stått som "Varene plukkes" i 2 dager nå...
Hadde håpet å få levert bordet idag, slik at jeg fikk montert det i helga og ferdigstilt vårsjekken på sykkelen, men akkurat der virker det som ting tar tid hos Jula, ordren har stått som "Varene plukkes" i 2 dager nå...
- Spiritofwinter
- MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt - Location: Ørsta
Høres ut som du blir godt rustet for vedlikehold av sykkelen
Tilsvarende oppsett har fungert veldig bra for min del siste årene, så håper du blir fornøyd
Tilsvarende oppsett har fungert veldig bra for min del siste årene, så håper du blir fornøyd
- mekkern
Dette blir nok bra!
Har selv Biltemabordet-Nesten likt i blått.
Dette har betjent sykler i over 10 år nå-med alt fra barnebiler til HD-baggere.
har også laget festehull til "miniløfteren" som passer mine egne sykler-og sikkert flere.
Har selv Biltemabordet-Nesten likt i blått.
Dette har betjent sykler i over 10 år nå-med alt fra barnebiler til HD-baggere.
har også laget festehull til "miniløfteren" som passer mine egne sykler-og sikkert flere.
- Palma
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. Solgt 2026
Yamaha XT 600E 2000 mod. - Location: Tjura
Slik ble mitt, kom i dag
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Har samme løsningen men vil kjøpe en slik han Spiritofwinter har på sin da de gangen forparten skal skrus på går det greit på gulvplanet og bruker biltema løfteren for å løfte fronten ved dekk bytte etc.
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
- Palma
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. Solgt 2026
Yamaha XT 600E 2000 mod. - Location: Tjura
Ja, det er ikke umulig at jeg og bruker den hjulvugga der, den sitter i hengeren nå, men bare to skruer. Må prøves litt frem.kvase wrote: 10 Apr 2026 21:48
Har samme løsningen men vil kjøpe en slik han Spiritofwinter har på sin da de gangen forparten skal skrus på går det greit på gulvplanet og bruker biltema løfteren for å løfte fronten ved dekk bytte etc.
-
Svein_H
Fuckings ColliCare altså! Har fått melding om levering idag, og har satt livet på pause og holdt meg hjemme hele lørdagen for å ta imot løfterampa, men tror du de dukket opp? Neida, ikke hørt et pip fra dem, og heller ikke fått beskjed om forsinket levering.
Begynner å forstå hvorfor de har en 1.6 score på Trustpilot...
Edit: Og der fikk jeg nettopp tlf fra sjåføren, han er her om 20 minutter.
Begynner å forstå hvorfor de har en 1.6 score på Trustpilot...
Edit: Og der fikk jeg nettopp tlf fra sjåføren, han er her om 20 minutter.