Min 2009 Suzuki DL650A V-Strom ble i 2017 ombygget fra A til A2, og begrenset til 35kW. Jeg kjøpte sykkelen i fjor, og hadde en tanke om å på sikt tilbakestille sykkelen til original A og fulleffekt 49kW når jeg fikk litt mer kjøreerfaring (tok lappen i fjor høst).
Imidlertid har jeg fra flere hold fått høre at det er veldig liten forskjell mellom A2 og A på min sykkel. Det gjelder stort sett maks turtall og topphastighet. Full motoreffekt på 49kW er ved 8800 rpm, mens min A2 skal være begrenset til 7500 rpm. Topphastighet skal med dette også bli redusert fra 180 til 160 km/t. Jeg kommer aldri til å være i nærheten av noen av disse tallene.
Har kontaktet verkstedet som i 2017 tok jobben, og de monterte da en turtallsbegrenser som enkelt kan fjernes, men det krever jo nødvendig dokumentasjon og ny visning og godkjenning.
Hva tenker dere? Er det noen vits i å bruke tid og penger på å tilbakestille sykkelen til A og fulleffekt?
2009 DL650A V-Strom - Tilbakestille fra A2 til A?
Re: 2009 DL650A V-Strom - Tilbakestille fra A2 til A?
Her spør du jo MC folk som bytter hjerner på en sykkel med 140 hk for å få 10-15 mer, bytter potte for godlyd og 1,5 til 5 hk mer, osv.
Vet du hvordan din sykkel er begrenset? Leste om en GSR hvor hjernen var byttet men høres ut som din er gjort på en enklere måte.
Hadde tidligere en FZ6-S, her vae det en begrensning på hvor mye gass den ga, og dermed innvirket på turtall/akselerasjon.
Men uansett, om jeg hadde hatt din sykkel og var bestemt på å beholde den, så ville jeg tatt vekk begrensningen.
Men hva enn begrensningen er, ville jeg sørget for å beholde muligheten til å redusere ned igjen. Så vidt jeg kan se er det positivt ved salg å kunne selge en større sykkel som A2.
Vet du hvordan din sykkel er begrenset? Leste om en GSR hvor hjernen var byttet men høres ut som din er gjort på en enklere måte.
Hadde tidligere en FZ6-S, her vae det en begrensning på hvor mye gass den ga, og dermed innvirket på turtall/akselerasjon.
Men uansett, om jeg hadde hatt din sykkel og var bestemt på å beholde den, så ville jeg tatt vekk begrensningen.
Men hva enn begrensningen er, ville jeg sørget for å beholde muligheten til å redusere ned igjen. Så vidt jeg kan se er det positivt ved salg å kunne selge en større sykkel som A2.
Re: 2009 DL650A V-Strom - Tilbakestille fra A2 til A?
Hvis du ikke savner disse hestene er det vel ikke noe vits å hente dem fram? Eller prøvekjøre en fulleffekt først, og se om det er noe gøy over 7500 rpm.
Hvis det er veldig gøy så dukker det snart opp et ønske om en sykkel med større mottor
Hvis det er veldig gøy så dukker det snart opp et ønske om en sykkel med større mottor
-
Svein_H
- Posts: 47
- Joined: 04 Apr 2026 16:23
- MC: 2009 Suzuki DL650A V-Strom med diverse tilbehør. Min første MC.
- Location: Aurskog-Høland
Re: 2009 DL650A V-Strom - Tilbakestille fra A2 til A?
Ifølge verkstedet og TÜV-dokumentasjonen som jeg fant ble det montert et A2-kit fra Alpha Technik, og monteringsveiledningen indikerer at det kun handler om en liten fysisk enhet som begrenser gasspådrag og dermed maks turtall. Altså et enkelt inngrep å reversere, og ingen kostbar data-/styringsenhet som må skiftes ut, som jeg først hadde fryktet.
Jeg kan ikke si at jeg savner de siste 17-18hk, og jeg er heller aldri i nærheten av turtallsområdet som kreves for å hente de ut. Sykkelen vil jo også bli dyrere å forsikre med fulleffekt. Det eneste måtte i så fall være om den er mer attraktiv som fulleffekt på markedet den dagen den skal selges videre, men hvis heller ikke det stemmer føler jeg at det kanskje bare er bortkastede penger.
Jeg kan ikke si at jeg savner de siste 17-18hk, og jeg er heller aldri i nærheten av turtallsområdet som kreves for å hente de ut. Sykkelen vil jo også bli dyrere å forsikre med fulleffekt. Det eneste måtte i så fall være om den er mer attraktiv som fulleffekt på markedet den dagen den skal selges videre, men hvis heller ikke det stemmer føler jeg at det kanskje bare er bortkastede penger.
- intruder
- Posts: 5109
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: 2009 DL650A V-Strom - Tilbakestille fra A2 til A?
Med norske fartsgrenser tatt i betraktning ville jeg latt sykkelen være som den er ... men det er i en gammel manns verden da ...pelsen wrote: 11 Apr 2026 21:05 Hvis du ikke savner disse hestene er det vel ikke noe vits å hente dem fram? Eller prøvekjøre en fulleffekt først, og se om det er noe gøy over 7500 rpm.
Hvis det er veldig gøy så dukker det snart opp et ønske om en sykkel med større mottor![]()
Re: 2009 DL650A V-Strom - Tilbakestille fra A2 til A?
Den er nok mer verdt som A2 enn A med tanke på potensiell kjøpergruppe.Svein_H wrote: 12 Apr 2026 11:26 Ifølge verkstedet og TÜV-dokumentasjonen som jeg fant ble det montert et A2-kit fra Alpha Technik, og monteringsveiledningen indikerer at det kun handler om en liten fysisk enhet som begrenser gasspådrag og dermed maks turtall. Altså et enkelt inngrep å reversere, og ingen kostbar data-/styringsenhet som må skiftes ut, som jeg først hadde fryktet.
Jeg kan ikke si at jeg savner de siste 17-18hk, og jeg er heller aldri i nærheten av turtallsområdet som kreves for å hente de ut. Sykkelen vil jo også bli dyrere å forsikre med fulleffekt. Det eneste måtte i så fall være om den er mer attraktiv som fulleffekt på markedet den dagen den skal selges videre, men hvis heller ikke det stemmer føler jeg at det kanskje bare er bortkastede penger.
Men det er mer enn noen hester på topp som mangler. Strupingen gjør at motoren gir mindre moment gjennom hele registeret. Dvs den akselererer dårligere i alle gir og turtall.
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 5166
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: 2009 DL650A V-Strom - Tilbakestille fra A2 til A?
Dersom sykkelen er forhåndsgodkjent som fulleffekt, så kan det også hende du slipper avgifter, men må ha nytt vognkort for omklassifisering.
Kan jo i såfall tilbakestilles til A2 igjen mtp salg, siden godkjenningen allerede ligger der.
Som pelsen nevner, ved fulleffekt, så er det ikke nødvendigvis toppfarten i seg selv som er viktig, men motoren vil få bedre dreiemoment og "bunndrag" med fulleffekt. Skal også ikke se bort ifra at du får en snillere bensinøkonomi da motoren vil gå både renere og mer effektivt, slik som ingeniørene tunet motoren fra fabrikk.
Nå er jo ikke V-Strom 650 noen supersport RR GT sykkel, så det er ikke sikkert forsikringen blir nevneverdig dyrere heller.
Kan jo i såfall tilbakestilles til A2 igjen mtp salg, siden godkjenningen allerede ligger der.
Som pelsen nevner, ved fulleffekt, så er det ikke nødvendigvis toppfarten i seg selv som er viktig, men motoren vil få bedre dreiemoment og "bunndrag" med fulleffekt. Skal også ikke se bort ifra at du får en snillere bensinøkonomi da motoren vil gå både renere og mer effektivt, slik som ingeniørene tunet motoren fra fabrikk.
Nå er jo ikke V-Strom 650 noen supersport RR GT sykkel, så det er ikke sikkert forsikringen blir nevneverdig dyrere heller.
-
Svein_H
- Posts: 47
- Joined: 04 Apr 2026 16:23
- MC: 2009 Suzuki DL650A V-Strom med diverse tilbehør. Min første MC.
- Location: Aurskog-Høland
Re: 2009 DL650A V-Strom - Tilbakestille fra A2 til A?
Tror ikke det er snakk om noen struping av motoren, kun mekanisk sperre av gasspådraget. Det er hvertfall det jeg har blitt fortalt, og også det andre beskriver. M.a.o skal det ikke være noen forskjell mellom fulleffekt og begrenset opp til maks turtall, hvertfall ikke om man ikke er av typen som hele tiden gir full gass.
Sykkelen var opprinnelig registrert som fulleffekt ja. Ombyggingen til A2 ble gjort i 2017 av en tidligere eier, og det er dokumentasjonen derfra samt uttalelser fra verkstedet som gjorde jobben jeg baserer meg på. Ifølge Vegvesenet holder det med en visning etter tilbakestilling, samt nødvendig dokumentasjon av godkjent verksted, for å få den registrert og godkjent som fulleffekt igjen.
Sykkelen var opprinnelig registrert som fulleffekt ja. Ombyggingen til A2 ble gjort i 2017 av en tidligere eier, og det er dokumentasjonen derfra samt uttalelser fra verkstedet som gjorde jobben jeg baserer meg på. Ifølge Vegvesenet holder det med en visning etter tilbakestilling, samt nødvendig dokumentasjon av godkjent verksted, for å få den registrert og godkjent som fulleffekt igjen.