Svein_H sin blogg

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Svein_H
MC: 2009 Suzuki DL650A V-Strom med diverse tilbehør. Min første MC.

Re: Svein_H sin blogg

Post by Svein_H »

Brigg wrote: 04 Jul 2026 20:02 Om varmen er et problem så anbefaler jeg å legge turen til Trøndelag. Her kan vi tilby kjølig luft i kombinasjon med kontinuerlig vannkjøling.
Hehe, det er absolutt noe å tenke på! Vet at mange bobilturister velger kjøreruter som går korteste vei til der sola skinner, men for min del er det heller motsatt. Altså ikke der sola aldri skinner, men noe tilsvarende! :lol:
Svein_H

Post by Svein_H »

Så ble det en liten tur idag også, fikk klokket inn drøyt 2 timers kjøring og drøyt 140 km. Litt bedre (les: lavere) temperatur og en god del mer vind bidro til en fantastisk tur, og jeg var nesten ikke svett da jeg kom hjem igjen, det var deilig!

Turen idag gikk ned til Ørje, via Bjørkelangen, Setskog og Rømskog. Mellom Setskog og krysset i nordenden av Rødenessjøen var veien tildels ganske dårlig, men siden jeg hadde kjørt den kun én gang tidligere (med bil, ikke sykkel) tok jeg det veldig pent og rolig. Planen var opprinnelig å kjøre Rødenessjøen rundt, nordover igjen på vestsia og opp langs Øgderen til Hemnes, og deretter opp langs Mjermen og hjem igjen via Setskog, men jeg klarte selvfølgelig å kuke det til. Uten GPS eller kart rota jeg meg inn på E18 vestgående i Ørje, så da ble det en ny plan: Transportetappe på E18 opp til Momarken, og Rv22 nordover derfra.

Hadde egentlig tenkt å ta Rv22 hele veien opp til Gan for å få med meg det mest svingete partiet, før jeg kjørte Gansdalen hjem igjen, men da jeg kom til Skjønhaug møtte jeg regnet og ganske triste skyer i den nordlige horisonten. Da ble det i stedet å svinge av til høyre og ta strakeste veien hjem, og jeg rakk akkurat å parkere sykkelen i garasjen før himmelens sluser åpnet seg og det kom en skikkelig styrtskur. Der var jeg heldig!

Også idag ble det kjøring non stop, og dermed heller ingen bilder, men jeg må bli flinkere til å ta pauser. Mot slutten begynte ræva å klage, og jeg merket også at jeg var fysisk og mentalt sliten. Det ga direkte utslag i kjøringen, med slurvete sporvalg og dårligere kjøreteknikk, så her må jeg bare ta meg sammen og skjerpe meg!

Fun fact: Jeg fylte opp tanken før jeg dro, og det gikk på 12,96 liter. Loggen viser at jeg har kjørt 317 km siden forrige fylling, hvilket tilsier snaut 0,41l /mil. Jeg har lest at denne V-twin-motoren kan være litt tørst, men dette er da vitterlig ikke så ille syns jeg. T.o. viste loggen et snittforbruk på 0,44l / mil (15,06l / 340km) ved første måling etter at jeg kjøpte sykkelen i fjor høst. Merk at dette er Suzuki-km, og de er litt kortere enn km oppgitt på kart.finn.no (hhv 144 vs 140.6 for dagens kjøretur).

Her er dagens rute:
20260705-kjorerute.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
tedium
MC: 2006 Yamaha TDM 900

Post by tedium »

Du bor jo midt i smørøyet :thumleft
Svein_H

Post by Svein_H »

tedium wrote: 05 Jul 2026 16:58 Du bor jo midt i smørøyet :thumleft
Jeg vet, det er utrolig mange flotte småveier rundt omkring her!
intruder
MC: 1993 Yamaha Virago 750

Post by intruder »

Snakket med en kar i Næroset som har en Suzuki 650 som han var veldig fornøyd med ...han var på vei til " Gjøvik dær det væks blommer i gatom " :thumleft :smt060
Svein_H

Post by Svein_H »

Nå har ikke jeg fått kjørt min så veldig mye ennå, men så langt har jeg fått veldig sansen for denne sykkelen. Fin og oppreist kjørestilling, og akkurat passe høy til meg. Følte meg umiddelbart hjemme første gangen jeg satte meg på den, og nå begynner jeg så smått å bli vant til vekta også.
Post Reply