mekkern wrote: 06 Jul 2026 16:21
En nydelig bil-selv med diesel.flotte klassiske linjer.
Takk for det
Angående diesel vs bensinmotor så var jeg skeptisk på forhånd.
Men etter prøvekjøring opplevde jeg det ikke som en utfordring.
Dette er en bil jeg ønsker å cruise rundt med, ikke en sportsbil som skal svi gummi.
På papiret virker 2l motor som tamt, men den gir 400Nm på 1600 RPM, og med 9-trins girkasse bestrever automatikken seg i å holde turtallet på ca 1400 RPM, som i 80km/t tilsier at den bruker 7-gir. Da drar den 0,35 på mila (i henhold til indikator) og snitt-forbruket ligger på ca 0,5 på mila.
Når jeg fyller tanken (50l) antyder den rekkevidde på ca 120 mil.
I praksis betyr det at man med taket av knapt hører motoren. Motorlyden drukner i vindsus.
Litt rart å kjøre med fosilmotor igjen. Man har blitt vandt med responsen og dreiemomentet til el-motor, og hva som tidligere ble regnet som en kjapp motor betraktes nå som relativt sedat, men akseptabel.
Men man lurer jo også på dette med ikke-ladbar hybridmotorer.
For tre-fire år siden leigde vi en slik bensin-hybrid sak som skrytes opp som veldig rimelig i drift grunnet hybrid-løsning, da hybridløsningen gjorde at de kunne sette inn en mindre og optimalisert bensinmotor som så skulle støttes ved behov av batteri og elmotor.
Vel, de hadde rett i at bensinmotoren var svak. Batteristøtten holdt i ca 10 sekund.
Da vi fylte tanken beregnet vi bensinforbruket til 0,6l/mil.
Og som gevinst fikk man en lat bil med ultra treg gass-respons i tillegg til et understell som ga en følelse av en styrepresisjon som et oljeflak....
Det skinner kanskje gjennom at jeg ikke ble så imponert og at 'Løp og kjøp' opplevelsen glimret med sitt fravær ?