For rundt femti år siden hadde vi gesellparken ved Brumundelva hvor mange av oss yngre delte halve og hele pils med gammelkara...
skal love det var mange artige historier å høre der !
og i dag ble det med en boks San Miguel lager 4,5 % fra Rema 1000...
må være lov å skeie ut en gang innimellom---men bismaken er at jeg ikke får tatt en testtur med Viragoen i dag
Ganske lik Guinness, men en aning frukigere.
Vellykket
Fra våre svenske venner selvfølgelig
Har smakt etpar ander øl fra 'The Kernel', og ser jeg har vært tilsvarende tilfreds med de
20260419_204320.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Har testet en god dose ølslag gjennom tidene og det er mye godt der ute. Derimot er det lenge mellom hver gang jeg drikker veldig mørkt øl. Guinnes er en av ølslagene jeg eynes er veldig oppskrytt. Ikke en øl som appelerer til meg vertfall.
Hansa Mango IPA og Frydenlund Juicy IPA liker jeg godt av de mer tradisjonelle øl'ene og er dem jeg går for når jeg er ute å sjekker livet. Nøisom Bonfire Blonde og 1664 er også noe jeg ikke skjemmes over. Ut over det liker jeg hveteøl som Erdinger etc.
Jeg drikker opp det meste jeg får servert og noe er bedre enn det andre. Det har kun hendt 2-3 ganger at jeg regelrett ikke har klart og svelge alt. Det var et såkalt "surøl" kjøpt på polet som hette noe med Cirius eller noe. Fytte rakkern den smakte drit. Det smakte regelrett sure føtter dyppet i rekelake og deretter dratt gjennom en rævsprekk.
EDIT:
Cirrus heter den. tredje øl fra venstre på bildet under.
ØL.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
@RuneMC ja det er nå det skal nytes i sola:)
19:00 å man kan sitte svettende på verandaen og nyte en Duvel, som nå har stått siden jul og ventet på rette sol-øyeblikk
Har en herlig tid foran oss nå!
IMG_8629.jpeg
Det er mye godt øl der ute og det aller meste får jeg svelget og funker bra, men jeg har funnet mine favoritter som jeg generelt holder meg til. Egnhar drukket omtrent hver eneste øl nan får kjøpt på polet da jegnhar hatt flere slike smakstester etc, for gøy. Det noe smaker dritt, veldig kye smaker godt og en liten del er eksepsjonelt bra.
Det finnes også enkelte butikkøl som er gode samt noen lokale ølslag fra Fredrikstad (Nøisom) som er eksepsjonelt gode.
Men den vanlige butikølen eller pilsen fra Hansa, Tuborg og andre kan du få gratis av meg. Jeg er allergisk mot det skvipet.
Bjerknez wrote: 24 May 2026 05:48
Men den vanlige butikølen eller pilsen fra Hansa, Tuborg og andre kan du få gratis av meg. Jeg er allergisk mot det skvipet.
Ja det er faren med å kjøpe poløl, man finner ut hvordan det skal smake
Så ganske enig, mesteparten av butikkøl styrer jeg unna med noen hederlige unntak.
Bjerknez wrote: 24 May 2026 05:48
Ja det er faren med å kjøpe poløl, man finner ut hvordan det skal smake
Så ganske enig, mesteparten av butikkøl styrer jeg unna med noen hederlige unntak.
Til hverdags øl kan jeg godt kjøpe Juicy IPA eller Mango IPA eller Nøisom BonFire på matbutikken, men det meste andre rygger jeg unna. Jeg liker best hveteøl med litt smak og bittelitt mer alkoholinnhold. Mellom 6-7 prosent er sweetspot for meg på ØL. Nørmer man seg 10% eller over så er ikke ØL noe godt synes jeg.
Alkoholen gir jo smak som regel, men for mye alkohol blir overdøvende og blir helt feil i mine øyne.
Tror det ligger en liten YT-snutt her i tråden av meg da jeg smakte på den for noen år siden. Var som å drikke dårlig heimbrent med Samarin. Nei, ikke spesielt godt
Edit:
Den er visst blitt "privat", så jeg skal hoste den opp og få omgjort til "offentlig" og lenke til den..
/Edit
I dag ble det Jåttå gårdsbryggeri sin Grillmester mens jeg disket opp litt grillmat til familien på hytta.
Passelig god øl til grillmat faktisk, så her har de truffet godt på navnet
57e1c793-ffc0-4e21-9c19-1d1d9a5d2279.jpg
Det krever sitt å være på familieferie, jammen godt jeg fant noe jeg ikke har prøvd før inne på et vinmonopol på veien. Leifur Brygg sin Solgløtt, Belgian Strong Ale på 8%.
4f23d2ae-646f-4b23-8173-fa0764892eab.jpg
Avslutter ferien med en godbit av de sjeldne, selv om jeg har flere stående
Nøgne Ø, Dark Horizon 7, Imperial Coffe Stout.
Lagret i 5 år før jeg nå spretter en av de jeg har stående, den neste får stå et par år til tenker jeg. Meget fyldig, sterk og god, kan egentlig ikke forklares, denne må oppleves
20260808_202635.jpg