Bikeridr - om alt og ingenting

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Bikeridr
Geocache General
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

intruder wrote: 08 Jul 2026 11:26 For meg ser det ut til at du skal mønstre på i Bodø i mårra (?) :-k
God tur !
Takk, takk :)
Jeg håper nå du tar feil om påmønstringen, for jeg har fått billett til Kristiansund 🙃
intruder
MC: 1993 Yamaha Virago 750

Post by intruder »

Bikeridr wrote: 08 Jul 2026 12:18
intruder wrote: 08 Jul 2026 11:26 For meg ser det ut til at du skal mønstre på i Bodø i mårra (?) :-k
God tur !
Takk, takk :)
Jeg håper nå du tar feil om påmønstringen, for jeg har fått billett til Kristiansund 🙃
Så bare på Marine Traffic hvor skuta var nå og beregnet kanskje speedbåthastighet sørover uten stans ...
landkrabbefeil ...go `tur i masskin ` :thumleft
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Sånn da er det utført 3 ting, som bare gir en feelgood-følelse.
1) "Avhendet" til Kong Neptun en totalt ubrukelig kapselkaffemaskin.
2) Slettet og fjernet LinkedIn-kontoen.
3) "Avhendet" til Kong Neptun en oppbrukt laptop.

Så nå slipper jeg mer spæmm fra LinkedIn og Kong Neptun kan surfe på nett med en sjøsterk kaffe, om han vil 😁
Gielas
MC: BMW R 1250 RS

Post by Gielas »

Bikeridr wrote: 28 Jul 2026 15:16 Sånn da er det utført 3 ting, som bare gir en feelgood-følelse.
1) "Avhendet" til Kong Neptun en totalt ubrukelig kapselkaffemaskin.
2) Slettet og fjernet LinkedIn-kontoen.
3) "Avhendet" til Kong Neptun en oppbrukt laptop.

Så nå slipper jeg mer spæmm fra LinkedIn og Kong Neptun kan surfe på nett med en sjøsterk kaffe, om han vil 😁
Med ' "avhendet" til Kong Neptun', mener du da at du har kastet det overbord? :D
Gielas
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

@Gielas hmm, tja.. Man kan vel ikke direkte innrømme noe sånt, i tilfelle Greta Tunberg leser her.
Men vi kan vel fastslå at Asus Laptop ikke flyter. Selv uten harddisk 😜
Det gjør forøvrig ikke Chef Matteo kapselkaffemaskin heller 🙃
intruder

Post by intruder »

Tenker litt på å støtte drifta av forumet igjen ... men husker selvsagt ikke Vippsnummer og slikt men ingen får vel for mye bakoversveis om du legger ut dette sånn innimellom !
:D :thumleft
Gielas

Post by Gielas »

Bikeridr wrote: 29 Jul 2026 16:22 @Gielas hmm, tja.. Man kan vel ikke direkte innrømme noe sånt, i tilfelle Greta Tunberg leser her.
Men vi kan vel fastslå at Asus Laptop ikke flyter. Selv uten harddisk 😜
Det gjør forøvrig ikke Chef Matteo kapselkaffemaskin heller 🙃
'ikke flyter.' - hehehe - ute av øye, ute av sinn? :D :smt003 :smt006
Alt som flyter tar man med seg i land? :redface
Gielas
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

intruder wrote: 29 Jul 2026 16:30 Tenker litt på å støtte drifta av forumet igjen ... men husker selvsagt ikke Vippsnummer og slikt men ingen får vel for mye bakoversveis om du legger ut dette sånn innimellom !
Jeg driver jo dette helt frivillig og av egen interesse, så har valgt å bære kostnadene og vedlikeholdet selv. Da uten medlemsavgift eller doneringstigging. Finnes jo andre norske mcforum som er veldig aktiv med å fremheve donering, og det trenger vi ikke her.

Jeg hadde jo kunnet inngått en reklameavtale, men siden jeg selv hater all søpla som forstyrrer innholdet, så vil det ikke falle meg inn å synke så dypt 😁
Gielas

Post by Gielas »

Bikeridr wrote: 29 Jul 2026 18:31
intruder wrote: 29 Jul 2026 16:30 Tenker litt på å støtte drifta av forumet igjen ... men husker selvsagt ikke Vippsnummer og slikt men ingen får vel for mye bakoversveis om du legger ut dette sånn innimellom !
Jeg driver jo dette helt frivillig og av egen interesse, så har valgt å bære kostnadene og vedlikeholdet selv. Da uten medlemsavgift eller doneringstigging. Finnes jo andre norske mcforum som er veldig aktiv med å fremheve donering, og det trenger vi ikke her.

Jeg hadde jo kunnet inngått en reklameavtale, men siden jeg selv hater all søpla som forstyrrer innholdet, så vil det ikke falle meg inn å synke så dypt 😁
Jeg for min del setter svært stor pris på din rolle i forumet for tiden! Kult at du har interesse av dette i tillegg til skipsmotorer. jeg bøyer meg i olja. :D
Gielas
Jompa
MC: Kawasaki GPz 1100, 83
Harley Davidson Electra Glide, 2006
Triumph Sprint GT 1050, 2011

Post by Jompa »

Nå ble jeg litt nysgjerrig, hva koster det egentlig å drive et forum som dette?
Domene, vedlikehold, oppdateringer mm.

Fra " et annet forum " har jeg inntrykk av at det er ganske dyrt.
Har selv donert endel hundrelapper oppigjennom årene der.
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Jompa wrote: 29 Jul 2026 23:14 Nå ble jeg litt nysgjerrig, hva koster det egentlig å drive et forum som dette?
Domene, vedlikehold, oppdateringer mm.

Fra " et annet forum " har jeg inntrykk av at det er ganske dyrt.
Har selv donert endel hundrelapper oppigjennom årene der.
Definer "ganske dyrt" 😜
Ja, enkelte er flinke til å fortelle at det er dyrt. Jeg var selv innom et britisk forum for Garmin Zumo mc-gps. Han ville ha £25,- i året pr medlem, så jeg takket pent nei og forlot. Han påsto det kostet han £2500,- årlig å drive forumet. Jeg kjørte en curl-kommando og sjekket webhosten hans. Den samme one.com som jeg bruker her, og som også "den andre siden" bruker. Bare å sjekke prislisten deres, så ser man jo lett at den prisen er ren fantasi.
Sjekket selv nå, og den webpakken jeg har, er utgått og den dyreste deres til NOK 299,- pr måned er noe slappere enn den jeg har.
Prisen jeg betaler for selve hostingen på 750GB er vel tett over kr 4000,- årlig pluss rundt kr 200,- for selve domenet.
Det sagt, jeg har tilsammen 5 domener på samme webhotell som alle deler de nevnte 750GB. Dog, mc-forumet, som jeg har valgt å være ganske rundhåndet med bilde og opplastingsstørrelse på, bruker mest lagringsplass. Pr nå brukes det rundt 10GB som dere brukere har lastet opp. Selve forumet er jo bare tekst, php og html-filer og den, uten database er bare 4-5 MB.
Så kan man spørre seg; "hva er totalsummen"? Skal jeg regne kr 975,- pr time for vedlikehold? Det er vel det servicefolk tar for en verkstedstime på bil. Eller er det "frivillig dugnad"?
Det går noen timer med arbeid under oppdateringen og det blir noen stunder med spam-opprydding innimellom. Nå har jeg satt opp slik at de første postene til nyregistrerte brukere må godkjennes av meg eller moderator før dere andre ser den. Der går det i rykk og napp. Det kan gå uker mellom og jeg kan få 100 på en dag. Dette tar også tid.
Så ja, litt koster det, men det tar ikke knekken på meg økonomisk og derfor ser jeg heller ikke helt behovet for å måtte kreve avgift/donasjoner av brukerne på forumet. Mange bidrar her veldig positivt med bilder og historier. Så jeg plukker jo opp massevis av tips og ideer for hvor jeg vil kjøre på mine mc-turer også. Og ikke minst verkstedshistorier med tips og triks for vedlikehold av sykkel og utstyr.
intruder

Post by intruder »

OM du skulle være i nærheten av meg kan vi gjerne treffes iløpet av Norgesferien din ! :D
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

intruder wrote: 07 Aug 2026 13:25 OM du skulle være i nærheten av meg kan vi gjerne treffes iløpet av Norgesferien din ! :D
Spørs om ikke det skulle la seg arrangere :thumleft Tenkte jo jeg skulle innom vegmuseet på Hunderfossen og derfra til Mjøstårnet er det vel ikke langt.
Har også en liten plan å kjøre innom Rudshøgda, hvor min Bestemor bodde frem til 1977 og hvor jeg og min søster hadde våre første sommerferier. Da blir det Prøysen-tunet også, siden det er gangavstand fra der Bestemor bodde.
intruder

Post by intruder »

Var ikke bestemora di som var med i Prøysens vise om a Marthe og katten Baldrian ?
Kjenner nok flere som husker din bestemor i nærheten av Prøysen , har blant annet en kamerat som vet det meste om slekter og folk her de siste hundre åra ... også bilder i hopetall ! :thumleft
Vi får prøve å fikse noe ! :D
intruder

Post by intruder »

Håper på referater fra sommerturen din , blir artig å følge med deg sjø ! =D>
Post Reply