Kjøreklær for sommervarmen?

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Svein_H
MC: 2009 Suzuki DL650A V-Strom med diverse tilbehør. Min første MC.

Re: Kjøreklær for sommervarmen?

Post by Svein_H »

Jeg har allerede en dialog gående med dem, og oppdatert mailtråden igår med en forklaring av passformproblemene mine, så jeg håper de har noen greie alternativer. Klærne var myke og behagelige de, men det hjelper ikke når de ikke sitter godt på kroppen.

Skoene passet derimot helt perfekt, så der var det hvertfall en fulltreffer, får se litt positivt på det. :-)

Tenkte meg ned til HD-låven i Trøgstad nå på formiddagen, se om de har noe passende og plukke opp en gassholder jeg har fått lagt til side, så kanskje en tur inn til Oslo og Bullfighter / AGM etterpå. Nå har ferien min begynt, så jeg må bare prøve å få tak i noe.
Ambro
MC: KTM 1290 SAS -24
Suzuki DR 650 RSE -94

Post by Ambro »

Svein_H wrote: 25 Jul 2026 10:56 Jeg har allerede en dialog gående med dem, og oppdatert mailtråden igår med en forklaring av passformproblemene mine, så jeg håper de har noen greie alternativer. Klærne var myke og behagelige de, men det hjelper ikke når de ikke sitter godt på kroppen.

Skoene passet derimot helt perfekt, så der var det hvertfall en fulltreffer, får se litt positivt på det. :-)

Tenkte meg ned til HD-låven i Trøgstad nå på formiddagen, se om de har noe passende og plukke opp en gassholder jeg har fått lagt til side, så kanskje en tur inn til Oslo og Bullfighter / AGM etterpå. Nå har ferien min begynt, så jeg må bare prøve å få tak i noe.
Om du vurderer oslo traktene, dra innom Snellingen på Furuset også og (lukk øynene for prisen) prøv noe fra Klim. Mange klager over passformen, men for en som er et godt stykke fra "normal" passform så passer det meget bra. De har og mye annet der for folk som skal kjøre i varmen.
Svein_H

Post by Svein_H »

Ambro wrote: 25 Jul 2026 12:28
Svein_H wrote: 25 Jul 2026 10:56 Jeg har allerede en dialog gående med dem, og oppdatert mailtråden igår med en forklaring av passformproblemene mine, så jeg håper de har noen greie alternativer. Klærne var myke og behagelige de, men det hjelper ikke når de ikke sitter godt på kroppen.

Om du vurderer oslo traktene, dra innom Snellingen på Furuset også og (lukk øynene for prisen) prøv noe fra Klim. Mange klager over passformen, men for en som er et godt stykke fra "normal" passform så passer det meget bra. De har og mye annet der for folk som skal kjøre i varmen.
Takk for tipset, Snellingen var jeg faktisk ikke klar over! Har kikket litt på Klim andre steder, men de ligger som du sier i en helt annen prisklasse, og da ryker fort en betydelig del av feriebudsjettet mitt.

Det ble ingen Oslotur idag, men jeg plukket med meg en flott mesh-jakke fra John Doe med tilhørende vindstopper hos HD-Låven. Har også bestilt oppgraderte nivå 2 beskyttelsesinnlegg og ryggplate, han hadde faktisk ikke fått med seg at disse var tilgjengelig separat, så han bestilte noen ekstra for å ha på lager:

https://www.hdlåven.no/products/john-do ... esh-jacket
https://www.hdlåven.no/products/vindstopper-inner-jakke
20260725001-w1200.jpg
Jeg så litt på kjørebukser der også, men da ble det stort sett jeansbukser som var litt for slim fit for min smak, og i likhet med Raven alt for lange i beina.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
intruder
MC: 1993 Yamaha Virago 750

Post by intruder »

Ambro wrote: 25 Jul 2026 12:28

Er vel ofte enklest å bruke forhandlere her på berget om en har noen i nærheten...hos de fire MC-forretningene her rundt Mjøsa er det iallfall mye å velge blant ... :D
Svein_H

Post by Svein_H »

intruder wrote: 26 Jul 2026 09:38 Er vel ofte enklest å bruke forhandlere her på berget om en har noen i nærheten...hos de fire MC-forretningene her rundt Mjøsa er det iallfall mye å velge blant ... :D
Jeg ser den, men selv om de har fysiske butikker i nærheten er det ikke alltid de har klær i passende størrelse å prøve. Hvis lagerstatus på nettsidene stemmer med hva som faktisk finnes i butikkene er det ganske begrenset hvor jeg kan dra, der ligger jo litt av problemet mitt.
Spiritofwinter
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt

Post by Spiritofwinter »

Svein_H wrote: 26 Jul 2026 10:28
intruder wrote: 26 Jul 2026 09:38 Er vel ofte enklest å bruke forhandlere her på berget om en har noen i nærheten...hos de fire MC-forretningene her rundt Mjøsa er det iallfall mye å velge blant ... :D
Jeg ser den, men selv om de har fysiske butikker i nærheten er det ikke alltid de har klær i passende størrelse å prøve. Hvis lagerstatus på nettsidene stemmer med hva som faktisk finnes i butikkene er det ganske begrenset hvor jeg kan dra, der ligger jo litt av problemet mitt.
Butikker i Norge har veldig variert utvalg ja, noen få har litt mer i starten på sesongen, men ikke alle fyller på i frykt for å bli sittende med usolgte varer ut på høsten. Har også opplevd at enkelte krever du kjøper varen før de bestiller inn i det som forhåpentligvis er riktig størrelse. Da er man borti problemstillingen om man skal gamble å støtte den norske butikken, eller om man heller skal kjøpe fra netthandel med lavere pris og gode retur muligheter, tiden det tar før man får levert kan like gjerne være lik på begge.

Under fellesturer vi har så er ofte kjøreutstyr diskutert, spesielt når vi er på Sunnmøre og utstyret får prøvd seg på skikkelig våte forhold. På turen for en måneds tid siden var det flere som var våt både på utsiden og innsiden og enkelte sliter litt med en glidelås... Enkelte av oss har da konkludert med at det er like greit å ta en liten handlerunde i Tyskland på vei hjem fra tur enda lenger sør i Europa. Bedre utvalg, men likevel er det forventet at vi må innom et par butikker før vi finner riktig type og størrelse som passer.

Akkurat handletur i andre land er ikke alltid like enkelt for alle, for min del er det den ene muligheten når jeg er nedover kontinentet på tur, det er langt fra Sunnmøre til andre land og det er også langt mellom gode MC butikker med utvalg her i området.

Evt kan jeg anbefale deg å ta årets MC ferie til Sunnmøre, mellom 12-15 grader og regn på det jamne, slipper å være redd for at solen varmer deg for mye :D
tedium
MC: 2006 Yamaha TDM 900

Post by tedium »

Er airbag-vest en løsning i varmen? Kan vi da velge ei lettere jakke og droppe ryggskinna? Noen som har erfaring?
Svein_H

Post by Svein_H »

tedium wrote: 01 Aug 2026 19:24 Er airbag-vest en løsning i varmen? Kan vi da velge ei lettere jakke og droppe ryggskinna? Noen som har erfaring?
Godt spørsmål egentlig, det har jeg aldri tenkt over. Har aldri prøvd en slik vest, men selv med den må man vel ha tilstrekkelig polstring og beskyttelse på ekstremitetene?
tedium
MC: 2006 Yamaha TDM 900

Post by tedium »

Googla litt. Det nærmeste jeg kom var denne. https://www.mc-utstyr.no/motoairbag/104 ... irbag-vest
Da kan du kjøre i t-skjorte og fortsatt beskytte det viktigste - hvis du tar sjansen. Grusomt dyr. Men dersom jeg hadde pendla i byen, i relativt lave hastigheter, kunne det vært noe å tenke på.
Svein_H

Post by Svein_H »

Stive priser på de sakene der ja, men det er nå engang slik at sikkerhet koster. For de fleste vil det nok bli et kompromiss mellom pris og beskyttelsesgrad, kanskje økonomien styrer det mer enn man selv ønsker, selv om man egentlig ikke kan sette en pris på livet og helsa.
Jonta
MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette

Post by Jonta »

tedium wrote: 04 Aug 2026 08:18 Googla litt. Det nærmeste jeg kom var denne. https://www.mc-utstyr.no/motoairbag/104 ... irbag-vest
Da kan du kjøre i t-skjorte og fortsatt beskytte det viktigste - hvis du tar sjansen. Grusomt dyr. Men dersom jeg hadde pendla i byen, i relativt lave hastigheter, kunne det vært noe å tenke på.
Airbag vest eller ikke. med en mesh jakke, blir det bare tull å kjøre i kortarma.
Med min mesh jakke bør det være minst 23 grader, ellers må jeg ha langarma under
Bykjøring blir jo litt anderledes da...
Post Reply