Bikeridr - om alt og ingenting

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Bikeridr
Geocache General
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

@Spiritofwinter, ja - jeg skal legge inn forslag på det, og jeg skal tilbake når jeg får planlagt bedre, og ikke barr "drop-in" som det ble nå :thumleft

Ferie dag 12:
Turen i dag ble vel den korteste distsansen foruten de dagene med bevisst kjørestopp. Bare knappe 22 mil.
Startet dagen fra Skaslien Gjestgiveri tett over 09:30 og ankom @Palma 10-12 minutter sendere. Her ble det kokekaffe og hjemmebakt skolebrød, med en times passiar og lyging, før han slo følge til Kongsvinger og jeg fikk fylt opp "Alfred" med ordentlig bensin før ferden gikk mot Langebru og avtsale om å møtes med noen flere for felles kjøring til Andebu og pølsegomling.
Vi ankom Andebu bare 10 min senere enn avtalt, og pølsekoker'n var ferdig oppvarmet og klar til å forsyne seg av.
Bilder og referat har jeg lagt i pølsetrefftråden, så her følger etpar bilder fra Skaslien Gjestgiveri, som jeg tok rett før jeg dro derfra.
Turen gikk i et fantastisk vær, og jeg kjenner jeg har kledd meg litt vel NordNorsk, men det er iallefall bedre å kjøre "litt varmt" enn å sause avgårde i hustrig pessregn.
Tiger'n tilbød losji med frokost, i tillegg en liten dram med øl attåt på kvelden, så jeg er fortsatt på Andebu, etter resten av gjengen kjørte hjem til sitt og sine.
Morgendagen baserer jeg på å rulle meg over grensa til Sveariket igjen. Har vel rundt 56 mil å kverke på 3 dager, før ferga jeg booket går torsdag kveld fra Nynäshamn.
Skaslien_1.jpg
Skaslien_2.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
JK95
MC: Uvisst pr dd

Post by JK95 »

God tur i retning Söta Bror :D Skulle du bli fryktelig kaffetørst på veien så finnes det muligheter kort vei fra Moss \:D/
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

"Du, hvor mye har vi lovt å ta me' vårs?"
"Du få'kke kjøpt noe som helst på Bastøyferja!"

Noen som husker sitatet?

@JK95, har du en adresse? Er på ferga nå 🙂
JK95
MC: Uvisst pr dd

Post by JK95 »

Bikeridr wrote: 25 Aug 2026 09:17
Beklager, glemte meg helt bort i forsøket på å levere vrang unge i barnehagen :redface
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

JK95 wrote: 25 Aug 2026 12:41
Bikeridr wrote: 25 Aug 2026 09:17
Beklager, glemte meg helt bort i forsøket på å levere vrang unge i barnehagen :redface
Sånt skjer 😁
Nå er jeg i Karlstad, så vi får ta det ved en senere anledning :thumleft
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Ferie dag 13:

Startet fra Andebu kl 08:30 etter frokost hos @ArcticTiger.
Ble ikke tatt noen bilder, da jeg "bomma" litt og kjørte E18 strakaste veg til Karlstad. En distanse på rundt 20 mil.
Ruta for i morgen er omgjort litt, så det blir noen småveier og litt lenger enn 11 mil til Örebro. Satser på litt bedre utsikt og kanskje noen bilder og filming som er mer interessant enn 110-sone gjennom Sverige.
Ellers har dagen vært relativt begivenhetsløs med mye rette veier i relativt høy gjennomsnittsfart, men i et fantastisk vær. Ankom hotellet og fikk booket meg rom. Det var egentlig ikke klart, for det var tidlig, men jeg fikk en lett oppgradering for samme prisen, og som var klargjort :thumleft
Turen for i morgen var bare 9 mil etter ruta, så den har jeg omgjort litt og det blir omtrent dobbel lengde, så får vi se om "avoid gravel roads" fungerer i MyRouteApp 🤞

Igjen, takk til @ArcticTiger for en seng, kveldsdram, informasjon om blinkøkser og frokost :) (Du må skaffe deg vipps, så jeg kan sende deg en liten påskjønnelse).

I morgen, kanskje litt filming og forhåpentligvis noen bilder..
Nå skal jeg nyte kveldssolen og etpar bensinstasjonøl. Ble ikke systemet i dag, men tar det i morgen, og forhåpentligvis finner jeg et hotell hvor jeg kan ta øl med meg ut i sigarhagen \:D/ (Det var forbudt her :-s )
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Ferie dag 14:

Da begynner turen å nærme seg slutten. Fikk akkurat påminnelse fra Stena Line at insjekk starter kl 18:45 i morgen fra Nordvik Hamn, noen kilometer fra Nynäshamn sentrum.

Dagen i dag ble vel den korteste på hele turen hittil. Såvidt 14 mil. Jeg reroutet litt i MyRouteApp, slik at jeg kun kjører noen få km på E-veier i nærheten av Eskilstuna i morgen. Dagen i dag ble også reroutet litt, og jeg skippet Örebro, for å kjøre litt andre krongleveier fra Karlstad enn E18. Jeg fikk filmet litt på veien etter jeg forlot E18 i Karlstad og opp til Kopparberg. Mellomlandet utenfor Systembolaget i Kopparberg, bare for å se "lokaler till salu" på døren :shock: Heldigvis viste det seg å være "affären" ved siden av, for det kom ei dame ut av døra ved siden av, søkklasta med godsaker. I tillegg så jeg at det var stablet opp vinflasker i vinduet ved siden av "till salu"-vinduet (puhh :thumleft )
Hun dama som kom ut begynte å skravle før jeg hadde fått av meg hjelm og øreplugger, så hørte ikke helt hva hun sa. Tenkte kanskje hun ville kjefte på meg fordi jeg parkerte på noe som kunne, med god fantasi, likne på et fortau. Da jeg hadde fått av meg hjelm og øreplugger, hadde hun sett skiltet på "Alfred" og bablet i vei på dårlig swenglish, så jeg bare svarte på norsk at hun helt fint kunne snakke svensk til meg :) Hun bare ville kommentere "snygg cykel" og brydde seg tydeligvis ikke om selve parkeringen.
Da jeg kom ut av "systemet" med diverse nødvendigheter, kom en annen artigkar ut av bilen bak der jeg sto (så tydeligvis at "fortauet" var parkeringsplass for Systembolaget), og kommenterte med om jeg ikke var for gammel til å kjøre "en sådär kvass hoj". Måtte jo fortelle at jeg jo bare er ungdommen ennå :D Viste seg at han virkelig ønsket seg motorsykkel, men han hadde ikke kjørt sykkel på 50 år..

Etter opplasting, så bar det 4km til Bångbro Herrgård, hvor jeg hadde booket meg inn. Her er det helt fantastisk; stor hage og tillatt å ta med både øl og sigarer ut på plenen og nyte :thumleft
Det er etpar epletrær i hagen her, så nå har også jeg fått vært på epleslang. Det fikk vi aldri sjansen til i NordNorge, for der vokser ikke epletrær. Vi måtte nøye oss med gulrotslang og rognebær, som vi brukte i spytterør.
Jeg har i tillegg fått plukket meg en geocache, så jeg skal blåse liv i den tråden med bilder og beskrivelse.
Videre blir nok ettermiddagen og kvelden rolig. Det er bare 29 mil til fergeleiet herfra med den ruten jeg har valgt, så har m.a.o meget god tid, da jeg har utsjekk kl 11 her og innsjekk på ferga er nesten 8 timer senere. Satser på å få kjøpt litt Arbogapostej og etpar andre kulinariske greier de har i Sverige og ikke i Norge eller Latvia. Jeg er godt nok oppbunkret med systemet-fludium, så nå er det mat som står på kjøpsplanen, selvsagt innenfor hva jeg får plass til.

Fikk jo også tatt noen bilder av etablissementet jeg har innlosjert meg på, og det kan anbefales hvis det er andre som ønsker å ta et stopp i Kopparberg, en rimelig søvnig by, men de har jo "Kopparbergs cider" og et lokalt bryggeri her, så kanskje verdt en stopp for andre også :)

Noen bilder her, resten kommer i etpar andre tråder.
R50V0133.JPG
R50V0134.JPG
R50V0137.JPG
R50V0143.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Ferie dag 14, addendum:

Restauranten skulle åpne kl 19, men jeg tror de har litt italienske tider her. Jeg kom ned fra rommet jeg har fått utlevert i 2. etasje 5 på 7 og det var ingen i hverken resepsjonen eller andre "offentlige" områder. Satt meg ute på verandaen (bilde 1) og ventet litt. Etter etpar turer inn innimellom, så traff jeg på ei, skal vi kalle det "ferm" kokke. Spurte så om restauranten var åpen. Joda, vi har koteletter med potet i dag. Altså ikke noe fænsy a-la-carte. Jeg sa at det hørtes helt greit ut og bestilte nevnte "dagens middag". Fikk den servert kl 19:40. Den ble servert i stua/spisestua (bilde 2) kl 19:40. Ja, jeg ble mett og det var helt greit velsmakende. Så jeg står for anbefalingen og vil med dette si at Bångbros Herrgård er absolutt å anbefale som overnattingssted, skulle dere dette innom Kopparberg :thumleft
Utsikt_1.jpg
Restaurant.jpg
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Blir litt forsinket oppdatering av de siste dagene på tur.
Har fått alt kopiert over til PC'n, og har sett litt igjernnom filene og bildene. GoPro roter både med dato og har noen merkelige filnavn, så må prøve å få sortert dette i rekkefølfge først. Ble nesten 300GB med film (5,3K), så får se hvor mye av materialet det er verdt å få lagt ut..
Ble jo også noen bilder, så skal sortere meg igjennom de også. Noen tatt med telefon og noen tatt med kamera.
Mulig jeg ikke får sydd dette sammen før jeg kommer hjem fra havet i oktober, men da har jeg litt tid til å få laget en "story" :)
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Førate testrunde med ny hjelm, ny kommunikasjon og nye hansker.
Cardo ble, som skrevet, paret under monteringen i butikken. Garmin paret jeg hjemme og det gikk temmelig smertefritt.
Laget en liten rute bort til han dekkfyren for å prøve. Nå brukte jeg ikke øreplugger, så jeg noterte meg at Arai-hjelmen er minst like støyende som min forrige Shoei. Det betyr fortsatt øreplugger på tur. Men hun satellitt-dama var i allefall sterk og klar, så dette blir nok en bra kombo.
Hanskene jeg kjøpte kan vel kalles "godværshansker", og de sitter bra på hendene min. De er av merke Rev-It, og med grei beskyttelse i "dekk-gummi" oppå knokene og fingrene med semska-skinn i handflatene mot styreholkene, så ble bra grep.

Videre, han dekkfyren mente jeg kunne bare la det såret i dekket være, så lenge det ikke lekker og han tvilte på det ville si "poff" sånn helt plutselig, så da tenker jeg at det er slik det blir frem til jeg skiftet ut dekkene om 6-8 000 km. Blir selvsagt å følge med at det ikke utvikler seg underveis. I såfall får jeg vel klæsje på litt vulkelim.
I morgen er siste dag hjemme for denne gang, så blir vel ikke så mye mer kjøring i år. Får se om det blir noen godværsdager i oktober for småturer og slikt.
"Alfred" har fått full tank med 98, så nå er han lagringsklar for den neste måneden.
Post Reply