Lyd fra bremsene
Lyd fra bremsene
Oki, dette er på trø sykklen min ikke på peden, det kommer sånn lyd da jeg bremser ned fra høy fart, men ikke lav, det er ikke en ulyd tror jeg, har hørt det på filmer jeg har sett av folk som kjører på framhjulet... jeg synes den lyden var kul, men lurer på om det er noen navn på den og åssen den kommer...
litt hvining i fra skivene?
hadde det på dt'n min i fjor. er vel ikke noe farlig tenker jeg.
er ikke ekspertise innen faget, så jeg får unnskylde hvis svaret var feil
hadde det på dt'n min i fjor. er vel ikke noe farlig tenker jeg.
er ikke ekspertise innen faget, så jeg får unnskylde hvis svaret var feil

FØRSTEHJELP - VEILEDNING
Yamaha - DT 125 R
Yamaha - DT 125 R
-
- Posts: 1209
- Joined: 25 Apr 2005 23:24
- Location: Æ'ndal
Kunne du forklart litt åssen lyd et er.??
Hvis det gjelder skivebrems på trøsykkel....Hadde nettopp et problem med en høy skjærende lyd ved bremsing i lav fart, (gangfart-stans), når jeg holdt inne forbremsa på fullt så kunne jeg meg litt tyngde på hjulet trille sykkelen og få bremsene til å hakke slik at de lagde en hakkete pipelyd. Dette problemet løses ved å kjøpe nye bremseklosser...dyre bremseklosser.....80kr for to stk....vanlig gummi-bremseklosser koster 10kr for 2...
Men seriøst...lit av et spørsmål å stille i verkstedforumet på MC-delen..
Hvis det gjelder skivebrems på trøsykkel....Hadde nettopp et problem med en høy skjærende lyd ved bremsing i lav fart, (gangfart-stans), når jeg holdt inne forbremsa på fullt så kunne jeg meg litt tyngde på hjulet trille sykkelen og få bremsene til å hakke slik at de lagde en hakkete pipelyd. Dette problemet løses ved å kjøpe nye bremseklosser...dyre bremseklosser.....80kr for to stk....vanlig gummi-bremseklosser koster 10kr for 2...

Men seriøst...lit av et spørsmål å stille i verkstedforumet på MC-delen..

Skive: trykk ut stemplene, ta av klossene og smør _veldig veldig tynt_ med kobberpasta på baksiden av bremseklossen akkurat der den blir presset på av kalipperen. Samme gjelder for MC.
V-bremser: løsne på klossene og sett "toe-in" slik at klossene er vinklet 1-2 grader utover på baksiden av klossen. Om klossene står helt beint på felgen får du gjerne alle mulige rare dure og riste og gnisselyder. De skal være vinklet slik at fremparten(i forhold til rulleretning på dekket) griper felgen først. 1-2 grader er en liten forskjell, pleier å funke bra å legge en papirbit på ene siden av klossen for å få riktig vinkel. Stram opp igjen, sjekk vinkel, ta en prøvetur og gjenta fra begynnelsen et par ganger til det sitter skikkelig. Tar litt tid, men du kan trøste deg med at det var ti ganger værre på de gamle cantilever-bremsene!. :D
Ta evnt. også frem sandpapiret og få vekk glassering og dritt på klossen når du først er i gang.
V-bremser: løsne på klossene og sett "toe-in" slik at klossene er vinklet 1-2 grader utover på baksiden av klossen. Om klossene står helt beint på felgen får du gjerne alle mulige rare dure og riste og gnisselyder. De skal være vinklet slik at fremparten(i forhold til rulleretning på dekket) griper felgen først. 1-2 grader er en liten forskjell, pleier å funke bra å legge en papirbit på ene siden av klossen for å få riktig vinkel. Stram opp igjen, sjekk vinkel, ta en prøvetur og gjenta fra begynnelsen et par ganger til det sitter skikkelig. Tar litt tid, men du kan trøste deg med at det var ti ganger værre på de gamle cantilever-bremsene!. :D
Ta evnt. også frem sandpapiret og få vekk glassering og dritt på klossen når du først er i gang.