Polering av motordeksler

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
stian
Posts: 290
Joined: 15 Nov 2005 00:54
Location: Trondheim
Contact:

Polering av motordeksler

Post by stian »

Tenkte å polere dekslene på siden av motoren min, en 97 bandit 600, derfor lurer jeg på...
Etter jeg har tappet oljen og slikt, er det bare å skru opp? Eller kommer det til og rase ut tannhjul og fjærer av alle slag? Må vel skaffe pakning til og erstatte den som er der nå.. Legger ved bilde for og vise hva jeg mener..

Image
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

bare skru opp =]
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Du har ikke vurdert å levere dekslene til fornikling/forkromming? Jeg gjorde det på min første sykkel, en Suzuki GSX 750ES. Fikk forkrommet deksler på begge sider samt festene til fothvilerne bak tror jeg det var. Ble veldig bra faktisk. Siden kompisen hadde maken sykkel leverte vi de samme delene samtidig til forkromming. (selvfølgelig)

Siden du bor i Trondheim kan jeg anbefale et lite forniklingsverksted i Ladehammerveien 7. (Husker ikke hva det heter, kanskje det ikke eksisterer lenger heller for den del)
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

det er iallefall MASSE arbeid for å få det dekselet der til å skinne som et speil. (om du polerer det)
User avatar
stian
Posts: 290
Joined: 15 Nov 2005 00:54
Location: Trondheim
Contact:

Post by stian »

sikkert like mye arbeid som og få all annen aluminium til og skinne.. vanskelig er det ikke, tidkrevende -> ja.. verdt resultatet -> ja..
stiann
Posts: 122
Joined: 18 Sep 2005 21:48
Location: hamar

Post by stiann »

stian wrote:sikkert like mye arbeid som og få all annen aluminium til og skinne.. vanskelig er det ikke, tidkrevende -> ja.. verdt resultatet -> ja..
det der er ikke mye arbeid i det hele tatt polerte alle 4 dekslene på min gsxr på ca 30min. ble utroligt blankt. det er samme dekslene som er på din motor. du bruker bare lakk fjerner for og få bort lakken, så polerer du bare inn autosol med en filt skive som du setter på drillen. meget enkelt og polere deler som er lakkerte, værre med ting som er eloksidert.
gsxr 750 street figther yamaha yzf r1
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

stiann wrote:
stian wrote:sikkert like mye arbeid som og få all annen aluminium til og skinne.. vanskelig er det ikke, tidkrevende -> ja.. verdt resultatet -> ja..
det der er ikke mye arbeid i det hele tatt polerte alle 4 dekslene på min gsxr på ca 30min. ble utroligt blankt. det er samme dekslene som er på din motor. du bruker bare lakk fjerner for og få bort lakken, så polerer du bare inn autosol med en filt skive som du setter på drillen. meget enkelt og polere deler som er lakkerte, værre med ting som er eloksidert.
Ta noen bilder og last opp så vi får se resultatet da... :D
stiann
Posts: 122
Joined: 18 Sep 2005 21:48
Location: hamar

Post by stiann »

Dominator wrote:
stiann wrote:
stian wrote:sikkert like mye arbeid som og få all annen aluminium til og skinne.. vanskelig er det ikke, tidkrevende -> ja.. verdt resultatet -> ja..
det der er ikke mye arbeid i det hele tatt polerte alle 4 dekslene på min gsxr på ca 30min. ble utroligt blankt. det er samme dekslene som er på din motor. du bruker bare lakk fjerner for og få bort lakken, så polerer du bare inn autosol med en filt skive som du setter på drillen. meget enkelt og polere deler som er lakkerte, værre med ting som er eloksidert.
Ta noen bilder og last opp så vi får se resultatet da... :D
ja det kan jeg gjøre, men da må du først lære meg hvordan man legger ut bilde her. er ikke så flink med data jeg. har ikke noe nær bilde, bare ett av hele sykkelen når den er under om bygging
gsxr 750 street figther yamaha yzf r1
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Angående bruksanvisning for utlegg av bilder: Se på side 13 i Jalmar-bloggen. Der har vi den sagnomsuste bruksanvisningen forfattet av Ragnhild i hine hårde dager. :wink:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
stiann
Posts: 122
Joined: 18 Sep 2005 21:48
Location: hamar

Post by stiann »

Image fikk ikke til og legge ut bilde men ble bare en link. ikke så lett og se hvordan dekslene ble, men dette er det beste bilde jeg har som viser dem.

[Moderator Gixxerman]: Hjalp deg litt jeg. Skal ikke alltid være like lett :wink:
gsxr 750 street figther yamaha yzf r1
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Ble bra da :wink:
Eneste er at du ser at du ser den er pussa, men jeg antar du ikke er ferdig.
stiann
Posts: 122
Joined: 18 Sep 2005 21:48
Location: hamar

Post by stiann »

Æ'ndalitten wrote:Ble bra da :wink:
Eneste er at du ser at du ser den er pussa, men jeg antar du ikke er ferdig.
nei er så absolutt ikke ferdig på dette bilde nei. men er det eneste jeg har som viser frem motor dekslene. de er jo også oljete der da, mangler siste polering kan du si
gsxr 750 street figther yamaha yzf r1
chopperen
Posts: 175
Joined: 18 Feb 2006 18:25

Post by chopperen »

det ble/blir jo serdeles nydelig! fin sykkel også btw! 8)
Nå: Yamaha Dragstar XVS 125
x: Hyosung sense 50ccm (små trimma)
User avatar
stian
Posts: 290
Joined: 15 Nov 2005 00:54
Location: Trondheim
Contact:

Post by stian »

Nice :D slenger opp bilder av mine og strax jeg har tatt meg tid til og polere ;)
Post Reply