Ta MC på alvor :-)

Prat om tung MC.
Bulldog
Posts: 139
Joined: 26 Jun 2005 22:07
Location: Norge

Post by Bulldog »

ATWindsor wrote:
Grunnen til at jeg argumenterer, i dette tilfelelt, er at jeg er lei av at folk slenger kommunisme-begrepet rundt om seg i det vide og det brede, om ting som ikke er kommunisme, om jeg kan få en person til å innse at det er feil, så er det en bra ting.

AtW

Jammen kjære Atw.......trodde de fleste skjønnte at man fleipet når man kaller folk som ikke er enige med seg for kommunister :lol: :lol: :lol:

Alle er vel i utgangspunktet enige i å gjøre det beste for alle, man er bare uenige om fremgangsmåten.

Men nå står en ny jobb-økt for tur. Brrrr....var forresten 23 blå her når jeg stod opp :!:
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

bandit wrote:ATWindsor, hvis ikke du ser alle som snyter på både trygd og skatt rundt deg, er det på tide med en reality check! Jeg sier ikke at lav beskattning er et mål i seg selv, men en forutsetning for høyt skattenivå må være at midlene/ressursene må fordeles på en fornuftig måte. Sosialist-norge har jo hele veien kjørt en linje hvor de som har tatt en lengre utdannelse og endt opp med en bedre betalt jobb, skal "straffes" ved ekstra beskatning, slik at de sitter igjen med like mye som en med dårligere utdannelse og jobb ved månedens slutt. Og det er jo det som er kommunismens grunntanke: Alle yter etter evne, og alle får etter behov. Spiller ingen rolle om du er hjernekirurg eller gatefeier, alle skal ha like mye penger fordi alle bidrar til verdiskapning "på sin måte" i et samfunnsmessig perspektiv.


Er det rart Norge er et av verdens minst produktive land, sånn som staten straffer de som gjør en ekstra innsats? Hadde ikke vi hatt oljen, hadde vi vært helt lost. Se på Sverige, de har IKEA, H&M, Saab og Volvo m.m. Hva har vi å skryte av? At vi oppfant ostehøvelen?
Staten griper inn i våre hverdagsliv mer og mer. Andre land ler av hvordan vi blir styrt som nikkedokker av staten, men noen av oss klarer tydeligvis ikke å sette samfunnet Norge i et større perspektiv..
.
Kalrt det finnes folk som snylter, men min påstand er at det store flertall av de som er arbeidsledige helelr ville hatt en jobb, har du noe som tyder på noe annet?

Norge er et av landene i verden med høyest utdanningsnivå, så det virker jo ikek som denne "straffingen" har en negativ innvirkning på høyere utdannelse.

Verdens minst produktive land? Vi har verdens nest høyeste BNP. Og selv om oljen er viktig er det bare tull å si at vi hadde vært nederst på stigen uten den.

Hvilke andre land er det som ler av oss? Ellers går det fint ann å ha en stor grad av personlig frihet selv om staten brukes til økonmisk fordeling, det er to forskjellige ting.

AtW
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Bulldog wrote:
ATWindsor wrote:
Grunnen til at jeg argumenterer, i dette tilfelelt, er at jeg er lei av at folk slenger kommunisme-begrepet rundt om seg i det vide og det brede, om ting som ikke er kommunisme, om jeg kan få en person til å innse at det er feil, så er det en bra ting.

AtW

Jammen kjære Atw.......trodde de fleste skjønnte at man fleipet når man kaller folk som ikke er enige med seg for kommunister :lol: :lol: :lol:

Alle er vel i utgangspunktet enige i å gjøre det beste for alle, man er bare uenige om fremgangsmåten.

Men nå står en ny jobb-økt for tur. Brrrr....var forresten 23 blå her når jeg stod opp :!:
Du sa selv at det var samme ting, i fullt alvor, de fleste som bruker begrepet gjør enten det samme, eller bruker det som skjellsord. Om folk bruker det som en vits, så er det isåfall en usedvanlig dårlig og oppbrukt en (og dessuten sterkt malplassert i en politisk debatt), kanskje jeg skal begynne å kalle folk fra høyresiden fascister som en fleip? Se hvor godt det blir mottatt?

AtW
Bulldog
Posts: 139
Joined: 26 Jun 2005 22:07
Location: Norge

Post by Bulldog »

Lassi har nok kommet til riktig tall når han sier 80 %

Det er faktisk slik at lever du et gjennomsnitlig liv, så går 80% av lønna di tilbake til staten i form av diverse avgifter, moms og skatter.
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Bulldog wrote:Lassi har nok kommet til riktig tall når han sier 80 %

Det er faktisk slik at lever du et gjennomsnitlig liv, så går 80% av lønna di tilbake til staten i form av diverse avgifter, moms og skatter.
Dokumenter da, når vi ikke betaler mer enn moms på de fleste varer, så skal jeg se litt dokumentasjon før jeg hører på det tallet.

AtW
Bulldog
Posts: 139
Joined: 26 Jun 2005 22:07
Location: Norge

Post by Bulldog »

ATWindsor wrote:

Du sa selv at det var samme ting, i fullt alvor, de fleste som bruker begrepet gjør enten det samme, eller bruker det som skjellsord. Om folk bruker det som en vits, så er det isåfall en usedvanlig dårlig og oppbrukt en (og dessuten sterkt malplassert i en politisk debatt), kanskje jeg skal begynne å kalle folk fra høyresiden fascister som en fleip? Se hvor godt det blir mottatt?

AtW
Nei! Jeg har aldri sagt det i fullt alvor. Hvis du har tolket innleggene mine her som grav alvorlige så tror jeg du havner i kategorien Tørrpinn!

Siden jeg stemmer Frp, så er jeg vant til å bli kalt for både fascist, nazist og rasist. Siden det også faller på sin egen urimelighet ler jeg stort sett bare av det.
Bulldog
Posts: 139
Joined: 26 Jun 2005 22:07
Location: Norge

Post by Bulldog »

Vi kan jo begynne med arbeidsgiveravgiften. En avgift som blir trukket før du i det hele tatt har sett lønnslippen. Så kommer vanlig inntektsskatt. Man bor gjerne ett sted. Avgift til staten får å kjøpe, deretter en årlig avgift for å få lov til å fortsette å bo der. De fleste er avhengige av transport til jobben. Engangsavgit, pantavgift, vekttillegg, avgift på motorvolum og effekt, moms på det hele for så igjen betale en årlig avgift for å få lov til å beholde bilen. Moms og avgift på bensin. Pålagt ansvarsforsikring med moms. Personskadeavgift. Bomavgift med moms på flere og flere veier. Mat må man ha. Moms på alle matvarer. Moms pluss miljøavgift på hvitevarer så man kan tilberede maten. Hvitevarer trenger strøm. Moms på strømmen. Moms på leverandøren av strøm................blæh......nå har jeg fått vondt i fingrene og må ta meg en pause.....er forresten moms for å sitte her også, moms på pc'en, moms på telelinjen, moms på bredbåndet...................
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

Bulldog wrote:Lassi har nok kommet til riktig tall når han sier 80 %

Det er faktisk slik at lever du et gjennomsnitlig liv, så går 80% av lønna di tilbake til staten i form av diverse avgifter, moms og skatter.
For min del er tallet fullstendig feil. Jeg verken røyker eller drikker, og jeg har kjøpt brukt motorsykkel, så alle avgiftene utenom omregistreringsavgift var allerede betalt. Å regne f.eks. vann og kloakk-avgiften inn i dette er jo bare tull. Det er betaling for en tjeneste. Jeg tipper en eller annen har lest en slik artikkel, og prøver å bruke den for mer enn den er verd.
V4 fun
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

Moms er moms, man betaler maks 25% pr tjente krone etter skatt, uansett hva man kjøper. Den blir ikke noe høyere av at du nevner alle varene man må betale den på.
V4 fun
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

Her i Stavanger kommer det boligskatt......som selvfølgelig også har moms lagt til..... avgift på avgift prinsippet kommer nok en gang til syne :roll:
Image
User avatar
pelsen
Posts: 1126
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

Kosh wrote:For min del er tallet fullstendig feil. Jeg verken røyker eller drikker, og jeg har kjøpt brukt motorsykkel, så alle avgiftene utenom omregistreringsavgift var allerede betalt.
..og du reflekterer ikke over at prisen du må gi for en brukt sykkel står i forhold til hva den koster ny i Norge inkl alle avgifter?
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

I såfall må man også ta hensyn til at prisen man får tilbake når man selger den står i forhold til avgiftene man betalte når førstemann kjøpte den. Det går opp i opp.
V4 fun
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Bulldog wrote:
ATWindsor wrote:

Du sa selv at det var samme ting, i fullt alvor, de fleste som bruker begrepet gjør enten det samme, eller bruker det som skjellsord. Om folk bruker det som en vits, så er det isåfall en usedvanlig dårlig og oppbrukt en (og dessuten sterkt malplassert i en politisk debatt), kanskje jeg skal begynne å kalle folk fra høyresiden fascister som en fleip? Se hvor godt det blir mottatt?

AtW
Nei! Jeg har aldri sagt det i fullt alvor. Hvis du har tolket innleggene mine her som grav alvorlige så tror jeg du havner i kategorien Tørrpinn!

Siden jeg stemmer Frp, så er jeg vant til å bli kalt for både fascist, nazist og rasist. Siden det også faller på sin egen urimelighet ler jeg stort sett bare av det.
Ærlig talt, så feks utsagnet: "Per definisjon fra et markedsøkonomisk synspunkt er faktisk Norge komunistisk styrt. Da burde det jo være noen her fordi om det daglidagse navnet er sosialdemokrat." Når du i tillegg drar frem sitater fra ymse kilder for å forsøke å dokumentere det, så burde du kanskje forstå at det ikke oppfattes som en vits?

AtW
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Bulldog wrote:Vi kan jo begynne med arbeidsgiveravgiften. En avgift som blir trukket før du i det hele tatt har sett lønnslippen. Så kommer vanlig inntektsskatt. Man bor gjerne ett sted. Avgift til staten får å kjøpe, deretter en årlig avgift for å få lov til å fortsette å bo der. De fleste er avhengige av transport til jobben. Engangsavgit, pantavgift, vekttillegg, avgift på motorvolum og effekt, moms på det hele for så igjen betale en årlig avgift for å få lov til å beholde bilen. Moms og avgift på bensin. Pålagt ansvarsforsikring med moms. Personskadeavgift. Bomavgift med moms på flere og flere veier. Mat må man ha. Moms på alle matvarer. Moms pluss miljøavgift på hvitevarer så man kan tilberede maten. Hvitevarer trenger strøm. Moms på strømmen. Moms på leverandøren av strøm................blæh......nå har jeg fått vondt i fingrene og må ta meg en pause.....er forresten moms for å sitte her også, moms på pc'en, moms på telelinjen, moms på bredbåndet...................
Jeg betaler ikke arbeidsgiveravgift av inntekten min.

Personlig tipper jeg over 90% av min inntekt går til mat, husleie, bøker og klær. Mat har halv moms, husleie har vel vanlig moms om det er "porfesjonelt", bøker er helt momsfritt, klær har vanlig moms.

Som sagt før, du kan nevne så mange varer du bare vil, det støtter jo bare opp om at det meste betaler man bare vanlig moms for å kjøpe, ikke masse ekstra.

AtW
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Jeg vil vinkle denne debatten inn på en annen måte. La oss si det er greit at man betaler 70% eller 80% eller whatever av det man tjener tilbake til stat/kommune. Jeg er faktisk like opptatt av hva jeg får TILBAKE av det jeg investerer når jeg betaler skatt. For det første har Norge den høyeste andel av offentlig ansatte i Norden. Det betyr at det i Norge må være flere ansatte i privat sektor for å betale lønna til hver offentlig ansatt. For det andre ergrer jeg meg grønn over diverse politiske krumspring som halv matmoms og oblater på kjennemerker. Dette er ufattelig offentlig sløsing med skattepenger. Den famøse halve matmomsen kom aldri forbrukerne til gode siden salgsleddet tok mesteparten av gevinsten selv. Noe jeg forsåvidt har en viss forståelse for siden dette medførte regnskapsmessig merarbeid for butikkene. På toppen av det hele kommer økt offentlig merarbeid for å holde styr på halv moms og hel moms. Med andre ord bare tapere i denne saken. Hvorfor i herrens navn kunne de ikke bare satt ned den generelle momsen til 20% på ALLE varer slik den var før??? :evil:

En annen ting som irriterer meg er årsavgiften. Jeg betaler gjerne årsavgift, men hvorfor i helvete skal den komme som giro én gang i året? Legg på bensinavgiften 1 krone/liter i stedet. Kjører du 20000km i året og bruker 1L/mil betaler du 2000kr mer i året i drivstoff. Staten slipper da å sende ut hundretusenvis av fakturaer med porto, litt mindre antall oblater på spesialpapir med spesiallim og refleks pluss porto. Staten slipper å purre på titusenvis av giroer, inkassosaker blir en saga blott, man sparer ressurser til politi, tollvesen og biltilsyn for å klippe skilter og sjekke oblater. Dessuten er en slik ordning rettferdig, fordi de som kjører mest og har de største kjøretøyene betaler mest. Kjører du ingenting, betaler du ingenting. Til og med tyske bobil-turister og andre tilfeldige brukere av norske veier må bidra med sin del. Ergo, alle er vinnere med en slik ordning. Kanskje bortsett fra de rød-grønne, for da blir det jo overflødige offentlig ansatte et sted. :roll: Og det er vel dårlig næringspolitikk? Eller?
Post Reply