Bytte av gaffel.

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
NPNG
Posts: 156
Joined: 28 Apr 2005 14:49
MC: BSA B33

Bytte av gaffel.

Post by NPNG »

Noen som vet hvem som kan svare på spørsmål om ombygging av MC?
Det jeg lurer på er hva slags krav det stilles ved bytte av gaffel, er det regler som sier noe om tykkelse på gaffelbein sett i forhold til ytelse o.s.v. Har hørt at noen av trafikkstasjonene rundt om i landet er mer behjelplige enn andre på dette området, men hvilke?
Image
User avatar
KØLLA
Posts: 109
Joined: 22 May 2005 23:52
Location: YTRE

Re: Bytte av gaffel.

Post by KØLLA »

NPNG wrote:Noen som vet hvem som kan svare på spørsmål om ombygging av MC?
Det jeg lurer på er hva slags krav det stilles ved bytte av gaffel, er det regler som sier noe om tykkelse på gaffelbein sett i forhold til ytelse o.s.v. Har hørt at noen av trafikkstasjonene rundt om i landet er mer behjelplige enn andre på dette området, men hvilke?
Desverre så kjenner jeg ikke til om det har blitt skjerping på dette de senere år. Tidligere bodde jeg på nordmøre og hadde etaten i Kristiansund og forholde meg til. Kan med hånden på hjertet si at de gutta ute i kontrollhallen var meget greie å ha med og gjøre. ( hold deg langt unna gjengen i resepsjonen ) Har gjort mange endringer gjennom tidene på mc uten at jeg/vi har blitt halshugd pga. det, kommer ofte langt med en god dialog og ikke bare komme busende inn på stasjonen den dagen alle endringer er utført. Må også informere at stasjonene i Trondheim og Molde ikke hadde verdens beste rykte på seg tidligere. ( kanskje ting har endret seg )
Er det B33`n som skal få ny gaffel og i tilfelle hvilken gaffel er det snakk om ?
User avatar
NPNG
Posts: 156
Joined: 28 Apr 2005 14:49
MC: BSA B33

Post by NPNG »

Er til B33'n ja... Hadde en webbgaffel før, men den har jeg ingen papirer på... blir også litt i lengst laget. Prøver å unngå og gjøre endringer på ramme og motor da dette ofte gjør godkjenninga ekstra vanskelig, vil derfor ikke sveise om ramma for å få webben til å passe.

Har en krokete NSR-gaffel liggende som kan brukes, men det koster litt å tilpasse den. Har ikke noe lyst til å betale for det før jeg er sikker på at jeg kan bruke den...

Det beste hadde vært å sette på ei krone med noen grader rake og gaffelbein til en standard gatesykkel, men da blir det fort dyrt. Prøver å holde kostnadene nede så jeg kan få råd til å kjøpe en sykkel av noe nyere dato.

Har planer om å komme i gang med en worklog så folk kan se galskapen jeg driver med, men ting tar(som regel fryktelig lang) tid...
Image
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Kanskje Norsk Forening for Spesielle og Ombygde Kjøretøy kan hjelpe deg med dette?
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Post Reply