Innsug.. "gummislange"

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Innsug.. "gummislange"

Post by indianeren »

"gummislange" til innsug..
Trenger 10 cm med 45mm slange for montering av forgasseren til innsugsmanifolden.

Det er tydligvis ikke så lett å finne en slange som er olje/bensinbestandig og som tåler litt varme.
Mulig min beste sjanse er å finne en eksosslange til båt.. disse skal vistnok tåle minimum 100grader(vannavkjølt eksos..) .. vanlige slange tåler bare 70grader.
Silikon tåler vel ikke bensin i særlig stor grad?

problemet er vel at allt skal være så vanskelig å finne i norge (og kanskje dyrt).. forslag på leverandører som har spesialslanger til akkurat dette formålet mottas med takk.. !!!

inntil videre prøver jeg å spore opp en sånn eksosslange til båt..
Så lenge den tåler 100grader og bensinblandingen..så burde det gå greit.
Kan også lage et utvendig varmeskjold hvis strålingsvarmen fra sylindrene blir for stor..:)
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

Er dette til Mikuni forgasseren din? Isåfall er det vel ikke noe problem. Er gumminslange på HD også..
User avatar
Bernt`ern
Posts: 165
Joined: 01 May 2005 23:18
Location: Lørenskog

Post by Bernt`ern »

Samco turboslanger i Silicon skal tåle 180 grader - finnes i 45 mm hos f.eks. Kollevold: http://www.kollevold.no/
Living is Riding....
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Post by indianeren »

Problemet med silicon er at de ikke tåler bensin/olje i utgangspunktet...
Men det finnes spesialslanger som også tåler dette..mulig det er sammensatt av flere typer slanger.
Jeg skal ha denne slangen mellom forgasseren og innsuget på motoren..så det er både vakuum, varme og bensin der..


De fleste forgassermotorer som ikke har forgasserflenser av et eller annet slag,virker ha overganger som er formstøpt .
Det jeg trenger er en helt enkel slange..

tror porscha har passende gummislanger i innsuget...men kan vel ikke rappe fra den:)

Har fått bekreftet at eksoslange fra båt (våteksos ..dvs eksosen blir nedkjølt av kjølevannet) skal fungere bra:)

slangen finnes nok...bare å spore den opp.

En petroleums/vakuum bestandig silikonbasert slange ville nok vært det ultimate...men litt overkill kanskje:)
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

TESS burde vel kunne skaffe akkurat den slangen du trenger? Den muligheten har du sikkert tenkt på selv, men nevner den allikevel. :wink:

http://www.tess.no/
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Post by indianeren »

var innom tess idag... ikke så mye kreativ hjelp å få der.. og de hadde for det meste industrislanger..
Tumbleweed

Post by Tumbleweed »

Har egentlig ikke peiling, men radiatorslanger burde vel finnes i riktig dimensjon....aner selvsagt ikke om de tåler bensin.
Pollti

Post by Pollti »

Eksos slange til båt er stiv som hønn. Ta en telefon til Kollevold som foreslått før.
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Post by indianeren »

Fant sånn eksosslange til morgen idag..

Den skal bare være 8cm lang...så om den er stiv eller ikke betyr ikke noe.. (snakker her om den gummislangen...dette er ikke et innlegg til sexforumet.no ) :)

Det er bare en liten glipe på 3-4 cm hvor gummislangen er i kontakt med blandingen.
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Post by indianeren »

Tumbleweed wrote:Har egentlig ikke peiling, men radiatorslanger burde vel finnes i riktig dimensjon....aner selvsagt ikke om de tåler bensin.
radiatorslanger tåler frostvæske og normale tilsetninger..pluss varme.
Men de liker ikke bensin/olje.. så etterhvert så vil ventiler og forbrenningskammeret sannsynligvis bli gummiert:)

Silikon tåler i utgangspunktet ikke olje/bensin..men tåler mye varme.


På sikt så finner jeg nok en slangetype som er akkurat det jeg leter etter... men den jeg fant nå bør gjøre jobben uten problemer.
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

jeg har brukt radiatorslange til dette formålet i mange år på min Triumph.
Det har fungert helt utmerket. Formstøpte gummimuffer har en tendens til å sprekke, mens radiatorslanger er armerte og sprekker ikke på den måten.
Jeg prøvde først en industrislange fra Tess, den tålte ikke bensin og mistet fasongen raskt.
Jeg har også et par formstøpte muffer til Guzzi/40mm Dellorto, de ser ut til å være av god kvalitet.
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Post by indianeren »

Sjekket produktark på endel radiatorslanger..og det virket ikke som om de var så veldig glad i drivstoff. Men.. seff så kan det være forskjeller fra produsent til produsent..
Bensinen renner inn i røret når jeg skal starte opp min chief iallefall..den krever endel bensin for å komme igang.. men det er nok pga at den er sideventilert. Men den starter lett så lenge prosedyren følges..:)

Er bare ikke helt sikker på hvor sunnt det er at bensinen blir liggende i et rør som ikke i utgangspunktet tåler drivstoff. Derfor ble det eksosrør slange. Den er på plass.. skal starte sykkelen i helgen.. må bare tilpasse luftfilteret.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Du har jo allerede funnet en løsning, men tenkte bare å tipse om at kanskje en Alfa Romeo-forhandler kan hjelpe deg. De har fleksible gummimuffer i innsuget på V6'ern sin.

Image
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Post Reply