"Lav pedal" Forbrems.

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
jandreas
Posts: 27
Joined: 16 Mar 2006 20:01
Location: Halden

"Lav pedal" Forbrems.

Post by jandreas »

Hei der ut! Jeg trenger noen tips/meninger om dette. Jeg kjører alltid med to fingre på bremsehendelen for for-hjulet. Dette for å få ned bremselengde ifall rask reaksjon med forbremsen er påkrevet.(bremseberedskap) På slutten av siste sesong merket jeg at bremse-hendelen la seg imot de to fingrene som holder i styret og oppnådde da ikke den fulle bremse-effekt jeg ønsker. Jeg tenkte at kanskje bremseklossene var nedslitte og at det var grunnen. Men det stemmer jo egentlig ikke, bremse-effekten skal jo være den samme helt til klossene er helt nedslitt?? I vinter har jeg sjekket klossene, det er ganske mye belegg igjen.
Er det da pumpa som trenger overhaling? Mc'n har jo gått 11 000 mil, det har jo da blitt endel bremsing! Hvis overhaling trengs, er det da noe jeg kan gjøre selv eller bør jeg overlate det til de proffe!
Alle tips/meninger motas med takk!!
Med hilsen: Jandreas.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Hvor gammel er bremsevæsken, og er du sikker på at du har nok ?
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

Har du merket om punktet hvor bremsen begynner å tar har flyttet seg? Hvis ikke så er bremsen blitt "mykere", og det kan ha flere grunner:
- Luft
- Gammel/dårlig væske
- Slitte klosser og/eller skiver. Ja, det er selvjusterende, men ikke uvanlig at klossene ligger litt dårlig etterhvert og dermed klemmer tilbake stempelet litt mye når du slipper opp. Hvis skivene er gått 110K så er de nok utvilsomt modne for pensjon, men her finnes det toleranse du kan måle. Står i verkstedhåndbok etc.

Hvis alt har flyttet seg innover, må nesten noe ha skjedd oppe ved hendelen. Vet ikke hva slags sykkel du har, men de fleste litt nyere sykler har jo justering på hendelen for å bestemme avstand fra styret.

Pumpa er det ikke, da den enten "funkar" eller "funkar inte". Skjer noe med den vil den jo lekke, og da vil hendelen sige når du kjører en standard bremsesjekk (Klemme hardt og holde noen sekunder).

Lykke til! =)
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
jandreas
Posts: 27
Joined: 16 Mar 2006 20:01
Location: Halden

Post by jandreas »

Hei igjen og takk for svar!!

Gixxerman: Bremsevæsken er 2 sesonger gammel så den er da vel ok?


Keihin: Jeg kan jo bytte klossene, ingen stor utgift. Skivene ser bra ut men jeg skal få målt dem. Kan jo også lufte dem, ingen stor jobb. Sykkelen er en -98 Yamaha TDM 850.

Hilsen Jandreas.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Etter hva Keihin skrev, så bør jeg vel holde tett, men bremsevæsken bør byttes hver sesong. Den kan gå to sesonger ja, men anbefalt er hver sesong.
Tror jeg trapper ned her nå :wink:
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

det er ikke sikkert det er noe galt med bremsen.
Når jeg kjører med to fingrer på bremsen og holder et visst trykk, jobber hendelen seg innover slik at det ikke er noe vandring igjen hvis jeg må bremse. Det er ikke noe galt med bremsepumpa, det er bare slik den er.
Dette er en AP-racing pumpe med justerbar utveksling.
Slipper man opp grepet og klemmer på nytt er det fullt håndtak, ikke noe problem, man må bare kjenne bremsen sin og vite hvordan den virker.

Kjør gjerne med to fingrer på bremsen, men uten å klemme.
jandreas
Posts: 27
Joined: 16 Mar 2006 20:01
Location: Halden

Post by jandreas »

Hei pelsen og takk for opplysninger! :D
Leser i Owners Manual: "Replace the oil seals in the master cylinder.....every two years" Dette er ikke gjort så vidt jeg vet, hvis det ikke er gjort når jeg har hatt mc'n til hoved-service'er eller vinterlagring hos merkeverksted. :oops:
Forøvrig ser det litt trøstesløst ut når en ser snømengder og kulde, ser ut som sesongen begynner sent i år, hadde håpet på sesongstart ca. påske. 8)
Ha en god dag!
Jandreas. :D
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

pelsen wrote:det er ikke sikkert det er noe galt med bremsen.
Når jeg kjører med to fingrer på bremsen og holder et visst trykk, jobber hendelen seg innover slik at det ikke er noe vandring igjen hvis jeg må bremse. Det er ikke noe galt med bremsepumpa, det er bare slik den er.
Dette er en AP-racing pumpe med justerbar utveksling.
Slipper man opp grepet og klemmer på nytt er det fullt håndtak, ikke noe problem, man må bare kjenne bremsen sin og vite hvordan den virker.

Kjør gjerne med to fingrer på bremsen, men uten å klemme.
Pumpa di lekker... Om den skal gjøre det skal jeg ikke uttale meg om, men det tviler jeg sterkt på siden det er direkte livsfarlig. Du kan i teorien komme inn i en nødsituasjon og være _helt_ uten bremser.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

Keihin wrote: Pumpa di lekker... Om den skal gjøre det skal jeg ikke uttale meg om, men det tviler jeg sterkt på siden det er direkte livsfarlig. Du kan i teorien komme inn i en nødsituasjon og være _helt_ uten bremser.
Den lekker tydligvis i en stilling med lett trykk på hendelen, ikke ellers. Skal kjøpe rep.sett siden det sikkert er på tide. Den er ca 10 år gammel.

Har ingen aning om den har vært slik siden den var ny. Jeg kjøpte den til racing og har brukt den i RR i mange år.
Det var først når jeg satte den på veisykkel at jeg merket at den kryper innover når jeg har to fingrer hengende over hendelen.
Post Reply