Lading av batteri på motorsykkel, Trenger raskt hjelp

Prat om tung MC.
User avatar
Bernt`ern
Posts: 165
Joined: 01 May 2005 23:18
Location: Lørenskog

Post by Bernt`ern »

Tubleweed skrev:
Bare pass på væskenivået. (og ta batteriet innomhus)
Mange MC batterier er vedlikeholdsfrie slik at vi ikke trenger å sjekke væskenivå, de som eventuellt har "korker" på toppen kan sjekke veskenivå, på mitt er det kun et flatt lokk - skal ikke åpnes......

Du oppfordrer til å ta batteriet innomhus, men det er bedre for batteriet å bli lagret kaldt med tilkoblet vedlikeholdslader (ifølge min tidl. nevnte bekjent som jobber på Exide/sønnak)

Batteriet kan også lagres kaldt dersom du kobler til en "vanlig" lader i ny og ne, men da må du passe på at spenningen ikke synker for mye, da kan jo batteriet fryse i stykker!
(F.eks. slik som T-weed beskriver, hver 3. uke)
Living is Riding....
User avatar
Firebolt
Posts: 4
Joined: 21 Jan 2006 21:56

Post by Firebolt »

Hvis man bare har en lader som leverer for mange Ampere og ikke får kjøpt riktig lader der å da , kan man sette en lyspære mellom laderen og batteriet. Også får man et kjekt abeidslys i samme slengen.
User avatar
ninja-mannen(c)
Posts: 203
Joined: 27 Apr 2005 20:23
MC: Kawasaki ZX6-R `03
Location: Westcoast
Contact:

Post by ninja-mannen(c) »

Har en Bosch billader som har bl.a. et MC-symbol på seg. Den har jeg brukt uten problem. Batterikapasitet blir oppgitt i Ah(ampère timer) som er et produkt av faktorene strøm og tid. Når det gjelder lading så er det hvilken strøm(A - ampère) det lades med som er viktig. Typiske max.verdier er 4A ved hurtiglading og 0,9A ved normallading. Om vinteren kan man lade batteriet sitt en gang i måneden f.eks. med en lader som gir lav ladestrøm. De fleste batterier klarer seg stort sett uten lading gjennom vinteren og om det ryker får man kjøpe nytt billig batteri på Biltema. Unntaket er enkelte Yamaha R-sykler som har batteriet montert liggendes og da er det lite lurt med Biltema-batteri siden det da vil lekke syre.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Det er visst fler unntak! :wink: 8)
Image
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Åh, du har det inni tanken du. Så smart :twisted: :lol:
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Gixxerman wrote:Åh, du har det inni tanken du. Så smart :twisted: :lol:
Ser ikke problemet,så lenge det er lagt til rette for å komme til under tanken. Prosedyren er; 1. Lås opp og ta vekk sete. 2. Løsne spenna som holder tanken fast ved tenningslåsen og vipp opp tanken. Det tok meg 3 ganger så lang tid å skrive det,som å gjøre det. Da kommer jeg til batteri,sikringsboks, luftfilter og tennpluggen på den bakre sylinderen. Det greier seg for meg, "indremedisinske inngrep" i f.eks. ventil-systemet er for "Trained personel only".
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Vi andre får vel nøye oss med å ta av setet for å komme til alt sammen. :roll: :lol:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Ja det vanskeligste er ofte litt knotat :wink:
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Jalmar wrote:Vi andre får vel nøye oss med å ta av setet for å komme til alt sammen. :roll: :lol:
Skal vi se........ Alt sammen? :lol:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

Jalmar wrote:Vi andre får vel nøye oss med å ta av setet for å komme til alt sammen. :roll: :lol:
Jeg lukter scooter.... ?
- Skyt her -
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Post by bandit »

Eike_Oak wrote:
Jalmar wrote:Vi andre får vel nøye oss med å ta av setet for å komme til alt sammen. :roll: :lol:
Jeg lukter scooter.... ?
Løkhode! Vet du ikke at du snakker om hele forumets bestefar?
Jeg synes du bør be om unnskyldning! :wink:

Forøvrig er det ikke noe pes å komme til batteriet på min GPZ900R.
Vri om nøkkelen på siden, smette av setet, og der ligger batteriet helt
oppi dagen. Ikke noe vanskeligere det enn å vippe opp tanken? 8)

Men for all del, den S4R'en er berre lekker! Stilig at tanken kan vippes slik..!
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Pollti

Post by Pollti »

bandit wrote:
Løkhode! Vet du ikke at du snakker om hele forumets bestefar?
Jeg synes du bør be om unnskyldning! :wink:
Ditt potethue ! Jalmar er jo knapt ute av barnehagen,klart han kjører forkledd scooter :smt005
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Det er ikke meg han skriver til, men Desmo. Ser du ikke at han henviser til S4R senere der da? :roll:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Pollti

Post by Pollti »

Muligens du har rett i det,men Desmo er jo bare barnet han også 8)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

hvorfor skal batteriet ligge vannskligere til enn det må? :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply