Hvor mye er mye? PÃ¥ Kilometertelleren

Prat om moped & scooter.
Post Reply
User avatar
Motor Man
Posts: 1
Joined: 14 May 2005 13:32
Location: Larvik-Verningen

Hvor mye er mye? PÃ¥ Kilometertelleren

Post by Motor Man »

Jeg lurte på om det er mye for en moped og ha kjørt 11000km uten og ha skiftet sylinder?
Når må du skifte sylinder?
Og når er en Innkjørt?
Jeg snakker om en MH Rx hvis det har noe og si...
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

Er nok ei stund til du må skifte cylinder men kansje du brude skifte stempel :p også er en ped innkjørt etter ca 50mil? litt usikker på den
User avatar
MadMike
Posts: 15
Joined: 14 May 2005 01:28
Location: Verdal
Contact:

Re: Hvor mye er mye? PÃ¥ Kilometertelleren

Post by MadMike »

Motor Man wrote:Jeg lurte på om det er mye for en moped og ha kjørt 11000km uten og ha skiftet sylinder?
Når må du skifte sylinder?
Og når er en Innkjørt?
Jeg snakker om en MH Rx hvis det har noe og si...
En kamerat har vel kjørt ca så langt, han måtte bytte stempelringer fordi de ble ødelagt. Han kjører også mh rx. Han har ikke skiftet sylinder, tror ikke du trenger det enda eller.
Rieju RS2 Matrix 2004
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Re: Hvor mye er mye? PÃ¥ Kilometertelleren

Post by ATWindsor »

Motor Man wrote:Jeg lurte på om det er mye for en moped og ha kjørt 11000km uten og ha skiftet sylinder?
Når må du skifte sylinder?
Og når er en Innkjørt?
Jeg snakker om en MH Rx hvis det har noe og si...
Jeg kan ikke så mye om motorer, men 50k burda da selv en totaktsmotor holde?

AtW
User avatar
ChristR
Posts: 1381
Joined: 26 Apr 2005 20:41
Location: Fredrikstad
Contact:

Post by ChristR »

Sylinderen ka holde lenge hvis den er godt vedlikeholdt og har fulgt service intervallene
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!! :D

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
User avatar
mafia on 50cc
Posts: 37
Joined: 02 May 2005 23:43
Location: sandefjord

Post by mafia on 50cc »

kommer jo veldig ann på hvem som har kjørt den da og ossen olje han har brukt på den. må jo også tenke på andre ting en sylinderen. sån som om han har bytte olje ofte på girgassa og om han har brukt kvalitetsolje osv....
Nå : racing mopp
Før :chopper mopp
Før :scooter
User avatar
NeoN
Posts: 865
Joined: 10 May 2005 18:14
Location: Trondheim

føreren

Post by NeoN »

alt spiller jo inn, hvis du grisekjører må du skifte rimelig ofte? kjør på olje som er laga for sykkeln, jeg kjører på 2 takts helsyntetisk racing olje, å det er den alltid gått på, sylinder å stempel har holdt nestn 26000...
Før:
Honda NSR 1998, Svart og rød
Honda NSR 2002, Svart og grå
Husqvarna sm 125 2005, svart og blå
Cagiva Mito 125 2005, svart
Aprilia MX 125 2004, rød
Honda CRF 450 SM 2002, rød
Husqvarna sm 125 2007

nå: BMW 320 E46 M-tech<333
Wright
Posts: 360
Joined: 07 May 2005 20:39
MC: Ducati 748 Bip 2002 modell Troy Bayliss
Location: Egersund , Rogaland

Post by Wright »

11000km er ikke mye, d heter vel at du skal bytte hver 16000km, lest d både til rs250,125, og cagiva mito, så om d er noe sånn ca sånn på alle 2t kan kanskje noen andre svare på? men skader ikke å koste på seg noen 100 lappen for nytt rundt da.... ellers så sviver d etter hvordan d blir behandlet, ikke kjøre på fult turtall når den er kald osv osv osv....
User avatar
mafia on 50cc
Posts: 37
Joined: 02 May 2005 23:43
Location: sandefjord

Post by mafia on 50cc »

rs250 og mito kan egentlig ikke sammenlignes da for der har du bånndrag og kan holde fartsgrensene og samtidig kjøre rolig.

på en 50cc 2takt må du gi bånn gass og ligge på max turtall hele tiden for å holde følge med trafikken så det blir jo enorme påkjenninger. mange som herjer no voldsomt med mopedene sine også. men 11 000 er ikke så ille så lenge den er godt vedlikeholt , men en viktig ting er at det ikke bare er sylinderen som blir slitt. støtdempere,simringer,kulelager,pakninger,girkasse,kjede,drev,bremser,wire,dynamo,elstart... alt blir jo slitt så så lav km stand som mulig er jo bare bra
Nå : racing mopp
Før :chopper mopp
Før :scooter
rmxråner
Posts: 178
Joined: 28 Apr 2005 12:11
Location: Negerland

Post by rmxrÃ¥ner »

mopeder er som oftest hardt kjørt. en sylinder kan holde flerfoldige tusen mil. det er ringene og stmplet som går først. men skifter du stempel og ringer etter ca 1000-1500mil så er du sikret.
Innkjøring av moped bør/må vere 100 mil. jeg har kjørt inn mange sylindre. har opplevd att stempelringer går til helvette viss du bynner å tyne etter 50 mil innkjøring, og det er samma hvor fint den er kjørt.
Har ødelagt 5 par med stempelringer, 4 stempel og 2 sylindre så jeg vet hva jeg snakker om :wink:
Wright
Posts: 360
Joined: 07 May 2005 20:39
MC: Ducati 748 Bip 2002 modell Troy Bayliss
Location: Egersund , Rogaland

Post by Wright »

mafia on 50cc wrote:rs250 og mito kan egentlig ikke sammenlignes da for der har du bånndrag og kan holde fartsgrensene og samtidig kjøre rolig.

på en 50cc 2takt må du gi bånn gass og ligge på max turtall hele tiden for å holde følge med trafikken så det blir jo enorme påkjenninger. mange som herjer no voldsomt med mopedene sine også. men 11 000 er ikke så ille så lenge den er godt vedlikeholt , men en viktig ting er at det ikke bare er sylinderen som blir slitt. støtdempere,simringer,kulelager,pakninger,girkasse,kjede,drev,bremser,wire,dynamo,elstart... alt blir jo slitt så så lav km stand som mulig er jo bare bra
jeg sammenligna aldri mito og rs250! jeg sa bare at på 16 000 så står d både på rs250 og mito, og rs125 også sikkert at stempelet skal byttes.
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

mafia on 50cc wrote:rs250 og mito kan egentlig ikke sammenlignes da for der har du bånndrag og kan holde fartsgrensene og samtidig kjøre rolig.

på en 50cc 2takt må du gi bånn gass og ligge på max turtall hele tiden for å holde følge med trafikken så det blir jo enorme påkjenninger. mange som herjer no voldsomt med mopedene sine også. men 11 000 er ikke så ille så lenge den er godt vedlikeholt , men en viktig ting er at det ikke bare er sylinderen som blir slitt. støtdempere,simringer,kulelager,pakninger,girkasse,kjede,drev,bremser,wire,dynamo,elstart... alt blir jo slitt så så lav km stand som mulig er jo bare bra
Er ikke en rs250 feks lagd for gasnke hefig kjøring? Sykler som er lagd for maksimal ytelse har ofte deler som er mye mer på kanten, og dermed mindre holdbare, som hovedregel, jo mer HK du presser ut av en gitt motor, jo kortere tid holder den.

AtW
User avatar
mafia on 50cc
Posts: 37
Joined: 02 May 2005 23:43
Location: sandefjord

Post by mafia on 50cc »

det jeg mente var egentlig at med en 250 så liggger du ikke på max turtall og bånner turtelleren konstant sån som du gjør på moped. der må du jo presse motoren max bare for å greie å holde fartsgrensa.

men motormann : kjøp den moppen du , 11 000 er ikke så galt 8)
Nå : racing mopp
Før :chopper mopp
Før :scooter
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

mafia on 50cc wrote:det jeg mente var egentlig at med en 250 så liggger du ikke på max turtall og bånner turtelleren konstant sån som du gjør på moped. der må du jo presse motoren max bare for å greie å holde fartsgrensa.

men motormann : kjøp den moppen du , 11 000 er ikke så galt 8)
Jeg skjønner hva du mener, men jeg tror en mopedmotor lagd mindre ekstremt, og dermed så veier det opp for at man kan ligge i lavere turtall med en rs 250.

AtW
Post Reply