Reparasjon etter punktering

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
FemIce
Posts: 521
Joined: 27 Nov 2005 12:25
MC: Lille-V, 2004 mod
Location: Oslo-området
Contact:

Reparasjon etter punktering

Post by FemIce »

Hei!
Tenkte å oppdatere "ting som er kjekt å ha med på sykkelen baggen" med dekkreparasjonskit.
Det å få tettet hullet i dekket er en ting. Og her har jeg funnet et par aktuelle kit som sikkert gjør jobben sin. (BMW har et og Riseberg MC har et)

Men så er det å få fyllt dekket med litt luft sånn at man får kreket seg videre. Alternativene ser ut til å være C2-patroner og en liten 12V-pumpe.
Har lest litt rundt omkring om dette og det er delte meninger verden over.

Ei eg kjenner fra USA ga meg link til en liten pumpe som hun hadde funnet, men ikke testet ennå.
( http://www.amotostuff.com/Merchant2/mer ... de=85-2037 )

Virker kjekk denne her og tar bare litt mer plass enn en 5-6 sånne CO2-patroner om jeg har skjønt ting rett.

Det jeg lurer på her, er om noen av dere har erfaring med CO2-patroner og/eller en slik mini-pumpe.

-FemIce-
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Fatter'n har kjøpt en 12V-sak fra Biltema:

http://www.biltema.no/products/product. ... emId=76452

Har selv lånt den for å sjekke lufttrykk på "mopeden" og den virket helt OK... liten og nett.
User avatar
FemIce
Posts: 521
Joined: 27 Nov 2005 12:25
MC: Lille-V, 2004 mod
Location: Oslo-området
Contact:

Post by FemIce »

Dominator wrote:Fatter'n har kjøpt en 12V-sak fra Biltema:

http://www.biltema.no/products/product. ... emId=76452

Har selv lånt den for å sjekke lufttrykk på "mopeden" og den virket helt OK... liten og nett.
Denne har jeg fra før :) Og den er kjempenyttig.
Har den bestandig med på tur med bilen. Har ikke brukt fotpumpe på luftmadrassene på flere år.
Men den er altfor stor til å ha med på mc, så jeg er på jakt etter en som er mye mindre.

Men takk for innspillet uansett.

Irene
chopperen
Posts: 175
Joined: 18 Feb 2006 18:25

Post by chopperen »

hvis en punkterer er ikke dekket boss da? trodde det jeg, en ting er slange dekk på trø sykkel, men de er ikke oppi 100kmt++ og da vil ikke jeg ha kast i dekket :roll:
Nå: Yamaha Dragstar XVS 125
x: Hyosung sense 50ccm (små trimma)
Pollti

Post by Pollti »

De plugger dekket såvidt jeg har sett. Både på bil og motorsykkel . Nå har jeg bare puntert en gang på motorsykkel og de plugget hullet uten å ta det av felgen og jeg merket ingen forskjell etterpå.
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Post by Speedy Gonzales »

Da eg kjøpte min nåværende sykkel var dekket mitt plugget, og da eg byttet det så sa han eg kjøpte dekket mitt hos at å kjøre mc med plugget dekk er ingen genial ide!
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
User avatar
FemIce
Posts: 521
Joined: 27 Nov 2005 12:25
MC: Lille-V, 2004 mod
Location: Oslo-området
Contact:

Post by FemIce »

Det er jo snakk om å bruke plugging som nødreparasjon da. De fleste vil vel bytte dekket sitt etterpå når det er mulig?
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Vil det ikke være enklere med et par bokser med "lappesaker på boks" ? Jeg har alltid med meg en sånn sprayboks med slik guffe. Blir det punktering er det bare å pumpe guffa inn i dekket og starte kjøringa. De boksene klarer å pumpe opp dekket til greit "nødkjøringslufttrykk" også, og så kan man etterfylle luft på nærmeste bensinstasjon. Eventuelt kan man kjøpe en boks som er beregnet på bildekk.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Pollti

Post by Pollti »

speedy gonzales 2 wrote:Da eg kjøpte min nåværende sykkel var dekket mitt plugget, og da eg byttet det så sa han eg kjøpte dekket mitt hos at å kjøre mc med plugget dekk er ingen genial ide!
Hvorfor ikke da ? Pluggen blir vulket jo. Samme metoden brukes på biler også.
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

FemIce wrote:Det er jo snakk om å bruke plugging som nødreparasjon da. De fleste vil vel bytte dekket sitt etterpå når det er mulig?
I alle fall de som liker å leve...

Dekket kan ha skader i konstruksjonen som du ikke har mulighet til å se hvis du ikke tar det av og kikker på innsiden. Slike skader kan føre til at dekket eksploderer i fart...

Det har alltid vært "ulovlig" å lappe MC dekk for meg, men dette har jeg aldri sett noe dokumentasjon på. Jeg har ikke noe problem med å forstå det dog. Det skal visstnok være forbudt å lappe alle MC dekk samt bildekk med Z hastighet eller mer. Noen som klarer å grava fram bevis for/mot dette?

Har selv lappet et dekk vha ekstern plugg for å komme meg hjem, men det ble lekk etter noen runder med hardt pådrag. (Pluggen var på tur ut).

Jeg lappet nylig et bildekk, men da tok de det av og plugget med "sopp" fra innsiden, noe som virker en tanke mer sikkert.

Til dere som mener det er ok å kjøre med plugg i MC dekk "da de gjør det på bil"; husk at hvis pluggen løsner vil du miste all luft _fort_ noe jeg ikke burde trenge å forklare følgene av...
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
KØLLA
Posts: 109
Joined: 22 May 2005 23:52
Location: YTRE

Post by KØLLA »

Synes det er greit og gjøre som Jalmar, har alltid med lappesaker på sprayboks når jeg er på tur. Funket greit den ene gangen jeg hadde behov for det. Om dette er verdens beste løsning er det nok ikke men som et alternativ til å ha ei overnatting på en fjellovergang på høsten så er det topp. Det andre som er positivt med denne løsningen er at hvis det fortsatt er lekkasje så forsvinner ikke trykket med en gang. Uansett så må en ha alle reparasjoner/nødløsninger i bakhodet siden dekkets spec. er endret.
Pollti

Post by Pollti »

Vet ikke jeg mener om å kjøre med plugg i dekket jeg Keihin. Jeg har vel bare antatt at dekkverkstedet gjør en fagmessig og trafikksikker reparasjon .
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Post by Speedy Gonzales »

Pollti wrote:Vet ikke jeg mener om å kjøre med plugg i dekket jeg Keihin. Jeg har vel bare antatt at dekkverkstedet gjør en fagmessig og trafikksikker reparasjon .
Det er jo en reperasjon av dekket men bare tenk deg hva som skjer hvis denne pluggen skulle svikte.. eg ville ihvertfall ikkje ha kjørt lenge med ett dekk som er plugget uansett hva en fagmann eller noen annen sa..
Sikkerhet kommer fremfor ALT mener eg..
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
User avatar
gunder
Posts: 45
Joined: 13 Jul 2005 10:42
Location: ØRNES

Post by gunder »

Jeg syns de boksene Hjalmar nevner er skikkelig fantastisk,bruker å ha en slik med sykkelen og en i campingvogna.å jeg har brukt en slik en gang å du trenger ikke skifte dekk etterpå for deket er like bra.og om den svikter får du en lekasje og ikke et brått utslipp.
Også er du på veien minutter etter pungtering.
SAG
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Blir noe forbanna svineri med dekkfiks på boks, og da tenker jeg på innsiden av felgen. Er man ikke for langt unna heimen er det nesten bedre å få hjelp med tilhenger :roll:
Post Reply